Annons:
Etikettersläktforskningnybörjarfrågordna-tester
Läst 6174 ggr
Niklas
2018-03-08 11:34

DNA-test för släktforskning

Är det någon av er som har provat DNA-test som hjälp i släktforskning?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2021-02-18 11:48 av Niklas
Annons:
Carmarino
2018-03-08 12:25
#1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2018-03-08 13:46
#2

Tack för länken. Vet du om det är någon stor skillnad i vad man får om man exempelvis gör det via Family Tree eller MyHeritage?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2018-03-08 13:50
#3

Har inte kollat så mycket på MyHeritage faktiskt, men jag tror att det är en hel del skillnader. Hittade den här informationen om MyHeritages DNA-tester.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenake
2018-03-09 00:43
#4

Ja jag har gjort det.   Blev besviken på Family Tree DNA.  Betalade och trodde att jag skulle få det kollat på båda föräldrarnas sida, men det blev endast på min mors sida, - och sedan ville dom ha mer betalt för att berätta hur det såg ut på min fars sida.  Kanske mitt fel - jag borde ha läst noggrannare vad man fick.  Har sedan dess fått massor av reklam där dom vill ha mer betalt.   Försökte ändå läsa på ordentligt . . .   men  . . .

Niklas
2018-03-09 08:00
#5

Det verkar vara mycket att tänka på och lite svårt att veta vad det är jag vill ha. Tack för all information!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2018-03-09 08:26
#6

Jag är MYCKET tveksam till tillförlitligheten. Tycker det är MYCKET teoretiserande kring tolkningarna och därmed värdet av det? Konkret, hur ”utpekande” av eventuella släktingar är det? Men. Kanske är det för jag är en gnällig gubbe?

Annons:
Carmarino
2018-03-09 11:38
#7

#4 Reklam får man ju från de flesta företag man har någon sorts avtal med, och jag tycker nog inte att FamilyTree DNA är värre än många andra. De vill naturligtvis sälja sina produkter, men det är ju frivilligt att köpa dem.

De har tre "huvudtester" och det är FamilyFinder, mtDNA och Y-DNA. FamilyFinder är ett autosomalt test och det är där man får de flesta träffarna. mtDNA är det DNA som ärvs på mödernet. Y-DNA det som ärvs på fädernet, och det är endast män som kan testas.

Här är en kort beskrivning av dessa tester.

#6 Tycker inte FamilyTree DNA är särskilt teoretiserande. Du får träffar på dem du delar DNA med, så det är inte fråga om tolkningar. Dock verkar MyHeritage "fuska" lite. Citat från Anbytarforum (länken i #3):

MyHeritage använder en teknik där man simulerar vissa delar av DNA-strängen, mellan de avlästa punkterna, och kan därför skapa längre strängar än vad som i verklighet finns.

Svenska Sällskapet för Genetisk Genalogi (SSGG) är en bra sida om man vill veta mer om släktforskning med DNA.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenake
2018-03-09 21:45
#8

Jag är egentligen positiv till  DNA-test,  men fann det väldigt svårt att se vad man fick på de olika ställena, - och sedan vad det kostade.    

Mitt prov finns kvar,  sparat, redan klart,   och bara jag betalar så får jag veta mer. 

Dessutom vill dom att man ska lägga upp sin släktforskning hos dom.  Jag delar gärna med mej  av mitt,  men inte till ett företag eller där det kan förvanskas. Jag har sett sådana exempel.   Men jag är som sagt egentligen positiv, det gäller endast att välja rätt "företag".

Carmarino
2018-03-10 12:43
#9

#8 Om det är FamilyTreeDNA du menar så väljer du själv vem som kan se ditt släktträd. Anledningen till att man bör lägga upp det är för att det ska bli lättare att hitta eventuellt släktskap.

Jag har ställt in så att endast matchningar får se mitt träd. Man kan även ställa in så att man inte ser nu levande personer. Det är rätt irriterande när man får en träff med någon som man verkar vara hyfsat nära släkt med - och så finns det inget träd uppladdat, så att man kan försöka få fram hur man är släkt.

Igår fick jag kontakt med en släkting i USA, som jag inte alls kände till. Om jag inte hade lagt upp mitt träd, så hade mina släktingar aldrig hittat kopplingen. Jag hittade den inte själv, eftersom jag inte har forskat på personen som var deras ana. (Det var en syster till min mormors morfar).

Har man svårt att välja så rekommenderar jag ett besök på SSGG:s hemsida (länk i #7 ovan). Där finns rätt mycket information. Hittar man inte det man söker där, så sök på nätet efter namnet på det test du undrar över. Då får du med största sannolikhet fram den information du behöver.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-03-11 14:15
#10

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2018-03-12 10:10
#11

#10: Tack!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2018-03-14 15:34
#12

Här är Sveriges släktforskarförbunds sida om DNA-forskning; DNA-rötter. Den är i samarbete med SSGG (se #7).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-03-24 08:29
#13

Tack Carmarino! Jag har funderat på att blåsa lite liv i mitt sedan flera år vilande släktforskande med hjälp av  DNA-sökning. Samtidigt är jag lite nyfiken på andra varianter där man hittar sin "urmoder". Får fundera på vilken variant jag (eventuellt) skall välja med hjälp av dina länkar.

Apropå DNA-tester - en liten solskenshistoria:

"DNA-tester på nätet erbjuder nya möjligheter för adopterade att hitta sina biologiska släktingar. Henrik Erngren Othén från Gävle fann på så sätt sin okända syster och hela livet vändes upp och ned."---

"Sedan dess har de hörts dagligen och i dag lördag träffas de för första gången."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6917420

Annons:
Carmarino
2018-03-24 14:49
#14

Ja, det är spännande med DNA-forskning Göstage, men man får nog inte ha alltför höga förhoppningar på att få en massa nya släktingar direkt. Visserligen får man väldigt många träffar som man bevisligen är släkt med, men det är ofta väldigt svårt att hitta hur man är släkt eftersom det vanligtvis ligger många generationer bakåt.

Har bara erfarenhet av FamilyTree DNA, och där ser man vilka regioner "urfadern" och "urmodern" kommer, men man får ingen specifik person. För min del levde min "urmoder" någonstans i Europa för runt 50.000 år sedan, och "urfadern" för 23.000-25.000 år sedan, troligen i norra Frankrike. Om haplogruppen står "It represents one of the first peoples in Europe. Today it is found most frequently within Viking/Scandinavian populations in northwest Europe". 😉

Kan tänka mig att det var både oväntat och omtumlande att plötsligt hitta en syster man inte visste fanns - och i samma land också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-03-24 14:54
#15

#14 Tack för kompletteringen! Kanske nöjer jag mig med det jag har ändå…

[[eskils_]]
2018-03-25 15:47
#16

Även jag har lite släktforskning liggande i en byrålåda. Är det någon som känner till om Ancestry är bra som "företag" att lägga ut släktträdet på?

Alltså inte DNA-tester.

Carmarino
2018-03-25 16:20
#17

Det är många som använder Ancestry. Själv "bojkottar" jag dem, eftersom de kräver att man anger sitt kortnummer även om man väljer ett "prova-på"-erbjudande, som är gratis. Sedan måste man vara väldigt noga med att säga upp gratisabonnemanget, för annars drar de pengar för ett ordinarie abonnemang.

Nu ska det sägas att jag förvisso inte har kollat på rätt länge, så det kan hända att reglerna är ändrade. Rekommenderar i alla fall att du läser på villkoren ordentligt.

Vill man bara lägga ut sitt släktträd så finns det t.ex. GeneaNet och My Heritage. Bägge är gratis i grundutförandet, men då är det vissa begränsningar i hur mycket man har tillgång till. Vill man ha tillgång till alla "finesser" så får man betala för det.

På GeneaNet får man ha obegränsat antal personer i släktträdet utan kostnad. Det är inte heller några direkta begränsningar i hur många foton man kan ladda upp, men man har bara 250 MB plats i gratisabonnemanget. I premiumabonnemanget har man 2 GB. En jämförelse mellan gratis och premium finns här: https://sv.geneanet.org/premium/?type=footer&utm_campaign=premium-tunnel&utm_content=footer&utm_medium=site&utm_source=geneanet (scrolla neråt för att få en översiktlig tabell).

På My Heritage får man ha ett släktträd med 250 personer utan kostnad och man har "Grundläggande bildlagringskapacitet". (Vet inte vad det är, men förmodligen en bild per person eller något liknande.) Man får två val när man kommer in på sidan, och det är antingen "Påbörja ditt släktträd" eller "Beställt DNA-test", så det är ju i så fall släktträd du ska välja.

Det finns säkert fler ställen där man kan lägga upp sitt släktträd, men det här är de två jag kan komma på just nu.

Hittade en bra jämförelse mellan Ancestry, GeneaNet och My Heritage: http://slaktforskning.blogspot.se/2011/12/att-ha-sitt-slakttrad-pa-myheritage.html. OBS! Artikeln har några år på nacken, så glöm inte läsa tilläggen under artikeln.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2018-03-25 17:28
#18

Oj, tack så mycket Carmarino! Jättebra information. Ska spara den och ta itu med detta en dag. 🙂

svenake
2018-03-29 23:21
#19

Ett svenskt gratisprogram är MinSläkt   som jag kan rekommendera.   Det kan man ha på sin dator!, -  och sedan OM/NÄR  MAN VILL   lägga ut lämplig del på nätet.

Om man lägger ut på nätet och gör sin forskning direkt på nätet, kan andra ta uppgifter och förvanska, vilket har hänt mej.

Carmarino
2018-03-30 10:54
#20

#19 Gratis är det ju inte egentligen, men det går att använda utan att betala för det. För att använda det fullt ut behöver man en licens.

Ett annat bra program är Genney. Där jobbar man också lokalt med databasen och kan sedan lägga ut valfri del på nätet om man vill. Det är dock inte heller gratis, men man kan ladda ner en demoversion och testa. Från hemsidan: "Det går bara att redigera 100 personer, internetbaserade funktioner som karta och internetsök fungerar inte. Den har också begränsningar i utskrift till rtf, pdf och html."


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
svenake
2018-03-31 23:31
#21

MinSläkt är gratis, -  men man måste stå ut med reklamen som poppar upp och som man sedan stänger.  Alla funktioner finns.

Använde min version gratis i många år,  men till slut köpte jag licensen, helt enkelt för att programmet är bra.   Jag har närmare 16000 personer i mitt program.  Inget program som jag provat sedan 1990-talet är perfekt, men MinSläkt är överskådligt och lättarbetat. 

Om man tvekar kan ju enkelt ladda ner en version och testa.  Jag brukar testa att lägga in John Lennons anor.    Är man inte nöjd så kan man enkelt föra över allt arbete man gjort till valfritt annat program. Fortfarande utan att betala ett öre.

Carmarino
2018-04-01 13:43
#22

#21 Ja, men man kan ju vara hygglig mot killen som sitter och gör programmet, och betala honom en slant för jobbet - så att han kan fortsätta att utveckla det. Det är ju inte särskilt dyrt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2018-04-18 10:57
#23

Karin Bojs har testat släktforskning med DNA och skriver om det i boken
Svenskarna och deras fäder. I slutet  av boken berättar hon om olika företag som gör DNA-test.

Det finns tydligen ett företag som "äger" de resultat du får och förbehåller sig rätten att använda det. Det gäller som sagt var att kolla noga.

[Göstage]
2018-05-07 08:20
#24

Efter förebild från USA vill Polisens kalla falls-utredare hämta uppgifter med DNA-profiler från sajter om DNA-släktforskning för att försöka lösa olösta mordgåtor, skriver TT.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/släktforskning-kan-hjälpa-även-svensk-polis-1.5896925

Carmarino
2018-05-07 10:07
#25

#24 Såvitt jag har kunnat få fram så har polisen i USA använt sajten GEDmatch. Där måste man själv ladda upp sitt DNA-material från en rådatafil.

_Gedmatch (www.gedmatch.com) är en kostnadsfri tjänst där du kan ladda upp dina ”rådata” från ditt FamilyFinder-test. Du kan då få matchningar mot personer som testat sig hos andra företag än FTDNA. Gedmatch har även flera verktyg för att göra avancerade jämförelser mellan olika personer. (https://slakthistoria.se/slaktforskarskolan/slaktforska-med-dna-sa-gor-du)_

Vill du inte att ditt DNA ska användas av polisen så laddar du inte upp rådatafilen på sajten. Har du redan gjort det så kan du ta bort den igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-05-09 09:50
#26

#24 Här är en bra sammanställning och uttömmande information om hur polisen i USA har gått tillväga, samt rent allmänt om vikten av eget ansvar i hanteringen av DNA-resultaten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Göstage]
2018-08-05 10:32
#41

#24 ff Mer i ämnet brott och DNA-släktforskning. Frågan är om det på något vis kan strida mot GDPR?

"En metod att hitta misstänkta brottslingar via privata DNA-databaser för släktforskning har visat sig framgångsrik i USA. Nu vill den svenska polisen använda sig av samma metod. Vid rättscentrum Region Syd finns cirka 120 så kallade kalla fall, där inga spår hittills lett till någon misstänkt. Några av dess fall hoppas Bo Lundquvist, som är chef för avdelningen för kalla fall vid polisen i Region Syd i Malmö, att polisen ska kunna klara upp med hjälp av den nya metod som polisen i USA har använt för att hitta misstänkta mördare."---

"Man har träffat professionella släktforskare för att lära sig mer om metoden, och förhoppningen är att metoden kan leda till en fällande dom inom en snar framtid. – Jag hoppas på att kunna se en fällande dom under 2019, säger Bo Lundqvist, chef för kalla fall vid polisen i Region Syd."

Källa

Annons:
Carmarino
2018-08-05 10:54
#42

#41 Loggade in på Gedcoms hemsida för att kolla, och då står det så här:

Så jag måste alltså antingen ge mitt tillstånd att de får använda mina DNA-data, eller också får jag radera dem. "Terms of Service" är en väldigt lång text, så jag kan inte bifoga den här, men den täcker nog det mesta verkar det som.

Sedan är det ju inte så att polisen kan gå in och hämta uppgifterna hur som helst. De måste för det första DNA-testa brottslingen och sedan skapa ett konto för att ladda upp DNA-resultatet.

Därefter tar den regelrätta forskningen vid, och om det inte är en väldigt nära träff med någon, så krävs det ganska omfattande forskning. Kan själv för lite om DNA för att ge ett bra svar, men min erfarenhet är att det är ganska svårt och omständligt att leta fram någon på det här sättet. Det lär alltså knappast användas för småbrott, utan väldigt grova brott.

Vad jag har sett på andra släktforskarforum så verkar de flesta vara av åsikten att om mina resultat kan hjälpa till att fånga en grov brottsling så är det okej.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-18 08:18
#43

Senator Elizabeth Warren i USA presenterade i veckan ett DNA-test för att bevisa att hon  har påbrå från Cherokee-stammen. Testet visade att hon sannolikt har en anfader från ursprungsbefolkningen sex till tio generationer tillbaka i sina anor. 

Warren anser sig därmed ha rätt att tala som del av Amerikas ursprungsbefolkning. Expressens krönikör Liunda Nordlund drar sig inte för att kalla DNA-släktforskning för "humbug". Så här skriver hon bland annat i sin krönika:

"DNA-släktforskning har blivit en stor industri, där populära tester påstår sig kunna visa om du har en vikingahövding eller kanske Djingis Khan i arvsmassan. Ancestry erbjuder inte bara en rapport över din genetisk-etniska bakgrund – utan också Spotify-spellistor som speglar den."--- 

 "Kommersiella DNA-analyser må vara underhållande, men de är humbug. "I de flesta fall är det inte mer vetenskapligt än astrologi. Det testerna kan visa är var andra ättlingar till dina anfäder bor i dag – men att de bor i Skandinavien betyder inte att du härstammar från vikingar", sa Mark G Thomas, professor i evolutionsgenetik vid University College London vid ett seminarium på Naturhistoriska riksmuseet i torsdags.

Folk får ägna sig åt vilka intressen de vill: beställa DNA-tester, lägga tarotkort eller hypnotisera sig för att bli påmind om "sina tidigare liv". Men när mumbojumbo letar sig in i politiken gäller det att sätta stopp. Vad spelar det för roll om Elizabeth Warren har en Cherokee-släkting någonstans 200 till 300 år tillbaka i släktträdet? Vad säger det om henne som person eller senator? 

Ingenting – åtminstone om man inte tror på rasbiologi."

https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/populara-dna-tester-ar-rasbiologisk-humbug/

Jag har själv inte tillräcklig kunskap om DNA-släktforskning varken för att dela eller förkasta Nordlunds åsikter men citerar henne "för debattens skull".

Carmarino
2018-10-18 13:17
#44

Linda Nordlund har noll koll på DNA-forskning. Att hon dessutom skriver en krönika som visar hennes okunnighet är mer än lovligt korkat.

Nu vet jag inte vilka tester hon hänvisar till, men jag har i alla fall aldrig kommit i kontakt med något testföretag som lovar att hitta specifika personer i arvsmassan.

Tror att den goda Nordlund blandar ihop det med oseriösa släktforskare som presenterar ett släktträd med tvivelaktiga anor.

Hon har dessutom inte fattat varför Elizabeth Warren gjorde testet. En seriös journalist borde ha tagit reda på det först och skrivit krönikan sedan. Tror att hon kommer att få rätt mycket kritik för det hon skrivit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-06 12:39
#45

#24ff Nu tar även svensk polis hjälp av GEDmatch, efter OK från Rättsmedicinalverket.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/svensk-polis-far-ta-hjalp-av-dna-register-i-usa

Carmarino
2019-03-06 13:15
#46

#45 Hoppas de får tag i den som gjort det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-09 07:38
#47

Kriminaltekniker i USA använder sig nu av en metod där man kan framställa bilder på en person med hjälp av DNA. Vi har ju kunnat konstatera det positiva att polisen nu söker kriminella med hjälp av DNA-underlag i släktforskningsregister - kanske är det nu dags att "i utbyte" lära mer om polisens metoder att skapa bilder av personer med hjälp av DNA? 

Tänk om våra genealogiska DNA-prov kan användas för att skapa bilder på hur individer, våra förfäder,  som levde för flera hundra år sedan såg ut - är det nästa steg i DNA-genealogin? Men det är i så fall en bit dit, och åtminstone inledningsvis gäller brasklappen att det är så här personen kan ha sett ut.

"Det är hos ett företag i USA man kan beställa en bild ifrån. Då skickar först polisen in ett dna-spår och sedan konstruerar företaget ett ansikte med informationen de får ut av spåret. Med hög säkerhet kan exempelvis kön, hårfärg, ögonfärg och hudfärg slås fast, medan man med en mindre grad av säkerhet kan slå fast ansiktets utformning."---

"Tekniken är omdiskuterad. Och det är just att konstruera ansiktets utformning som vissa är frågande kring. Företaget i USA är inte helt transparenta i hur de kommer fram till utformningen. – Det finns inte vetenskaplig grund för att veta att man kan ta fram ansiktets utformning. Så det kan vara problematiskt i om man låser sig för mycket vid att en person ser ut ''exakt'' så här, snarare än ''ungefär'' så här, säger Johannes Hedman, dna-specialist på Nationellt forensiskt centrum. Mats Pettersson är väl medveten om kritiken och understryker att man inte ska ha en för hög tilltro till tekniken. – Är man noga med att berätta när man publicerar en sådan här fantombild om att detta inte är en exakt vetenskap, det finns felkällor. Så ser jag inga stora risker med det, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/kalla-fall-gruppen-vill-anvanda-dna-teknik-till-fantombilder

Carmarino
2019-03-09 12:50
#48

I programmet "Första britten", som Vetenskapens värld visade i måndags, använde man sig av DNA-tekniken för att få fram ungefär hur de äldsta personerna som bosatte sig i England, och som man hittat skelett från, såg ut. De var visserligen blåögda, men inte blonda och ljushyade. Samma gäller för de nordiska länderna.

Det man kan få fram är vilka anlag de hade, även om det inte är säkert att det stämmer till 100 procent. Man kan se de dominerande anlagen, och få fram uppgift om trolig ögon-, hår- och hudfärg.

Programmet finns att se på SVT Play till den 5 september.
https://www.svtplay.se/video/21323578/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-forsta-britten


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2019-03-09 13:03
#49

#48 Ja, jag såg programmet - det var intressant! Fast själv skulle jag nog inte ha råd att anlita två  fenomenala holländska ansiktsmodellörer för att få fram hur "Magda på Näset" i början på antavlan såg ut. Men en enkel 3D-bild skulle duga bra…🙂

Carmarino
2019-03-09 13:06
#50

#49 Tror inte heller jag skulle vilja avlöna holländarna i fyra månader (eller var det bara två?) för att få fram en modell av gammelfarmors mormor. För mig hade det räckt med ett vanligt foto. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-03-11 16:02
#51

En artikel om "Så kan släktforskning lösa svenska brott", där en av Sveriges ledande DNA-släktforskare, Peter Sjölund, berättar lite mer om det här.

https://www.genealogi.se/senaste-nytt/2825-sa-kan-slaktforskning-losa-svenska-brott


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-03-13 16:44
#52

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-13 17:42
#53

#52 Mycket intressant! Man vill förstås att alla mord skall lösas, och inte minst det där.

Sno27
2019-03-22 18:17
#54

Har sett i inläggen ovan att man endast får resultat vid DNA-test från sin mors sida. Betyder det att jag som kvinna inte kommer få några resultat från min fars sida ?Hoppades på att detta var min chans till att kunna hitta min pappa som jag inte vet vem det är, har endast förnamn och några få uppgifter ( inget efternamn )

Carmarino
2019-03-22 18:31
#55

#54 Var står det att du endast får dna från din mors sida? Du får resultat från både din mor och din far, men enda chansen att få veta om den du tror är din far verkligen är det, är om han eller något av hans barn, syskon eller andra nära släktingar också har testat sig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sno27
2019-03-22 18:46
#56

Så då finns det hopp alltså ! Jag har skickat efter ett kitt från Family Tree , får se om jag kan få några ledtrådar genom dem att hitta honom. Har funderat på denna fråga i snart 50 år.  Jag undrar, om någon släkting till honom gjort testet,  får de upp mig som en nykommen släkting på sin matchningslista då ?

kjersti
2019-03-22 19:53
#57

Ja så är det under förutsättning att någon släkting till honom testat sig. Autosomalt test ger match på både far och mors sida om släktingar har testat sig

Carmarino
2019-03-23 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Om det är en nära släkting typ halvsyskon, deras barn, kusin eller liknande så brukar träffen komma rätt långt upp i listan och det står också ungefär vilket släktskap.

Så här ser de fem första träffarna ut i min lista. De listas alltid med närmsta släktskapet överst (antal delade s.k. centimorgan) och sedan i fallande ordning.

De två översta är min bror och min brorson. De andra tre har jag inte lyckats lista ut hur vi är släkt än. Fast jag har förstås inte lagt ner särskilt mycket tid på att försöka heller. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2019-03-23 17:11
#59

Samarbetar företagen och söker i en gemensam databas eller letar de bara i sin egen samling av dna? Har man otur kan ju ens släktingar då finnas hos ett annat företag än det man själv väljer att anlita. 🤔

Carmarino
2019-03-23 17:56
#60

Nej, företagen samarbetar inte. Man får själv ladda upp sitt resultat till andra företag om man vill ha fler träffar. GEDmatch är gratis, men kräver ett användarkonto. De samarbetar med polisen (se #25 ovan).

Det går även att ladda upp resultatet på MyHeritage. Det kostar inget att ha ett konto och ladda upp sitt DNA-resultat där, men det är begränsat vad du kan göra med det. Fast du ser träffarna åtminstone.

Enligt vad jag förstått är de dock inte lika korrekta som FamilyTreeDNA. Är själv lite frågande faktiskt, för jag fick veta att jag är avlägset släkt med Carola Häggkvist, men jag undrar hur de fått tag i hennes DNA. 🙂

Läs den här tråden innan du bestämmer dig för om du vill betala de tusenlappar det kostar att ha full tillgång till allt på MyHeritage.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2019-03-23 18:35
#61

Ja, det här tål att fundera vidare på… Tack för informationen!

Carmarino
2019-03-23 18:42
#62

Bara fråga på om det är något mer du undrar över. Kan inte lova att jag kan svara, men jag ska åtminstone försöka. 🙂

Lycka till!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Caeli
2019-03-23 18:44
#63

Tack!

[Göstage]
2019-05-14 19:31
#64

My Heritage är tydligen huvudsponsor för årets ESC, och har lyckats kränga in DNA-provtagning för forskning på de deltagande artisternas etnicitet. Sannolikt kommer det att innebära en provtagningsboom bland en mängd tittare.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manniskans-dna-har-blivit-underhallning

https://www.svt.se/kultur/experter-kritiska-till-esc-sponsorns-etnicitetskartor-ar-lite-som-horoskop

Carmarino
2019-05-18 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#64 Upptäckte det för ett tag sedan när Carola (Häggkvist) dök upp som DNA-träff för mig. Trodde det var någon bluff, men det visade sig att hon är en av dem som sponsrar MyHeritage. Nåja, träffen stod som "låg säkerhet" och nästa gång jag kollade så var den borta. Så tydligen är vi inte släkt. 🥵😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-05-18 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-05-19 11:50
#67

#65 Låter som om det kan ha varit fler som fått "släktträff" med Carola…😎

Carmarino
2019-05-19 20:27
#68

#67 Inte helt osannolikt. Eller kanske träff med någon av alla de andra artisterna som har testats. MyHeritage är ju inte direkt kända för att hålla sig till helt rumsrena metoder.

Fick ett mail från dem om att nu hade de upptäckt tre nya foton som jag kunde lägga till i mitt släktträd med ett enda klick. Problemet med det är att det är mina egna foton som de troligtvis har delat ut vitt och brett till alla som fått träffar på de personer jag har i mitt släktträd.

Försökte maila dem och påtala att det inte är tillåtet enligt svensk upphovsrättslag, men fick tillbaka mailet med upplysningen om att den mailadress som mailet skickats ifrån inte fanns.

Tydligen vill de inte ha mail, för det finns bara uppgift om telefonnummer till dem, inga epostadresser.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-05-19 20:35
#69

Låter inte som några man skulle vilja ha i släkten…😮

Annons:
Carmarino
2019-05-19 20:37
#70

Nej, det har ju Mandra redan konstaterat i en annan tråd här på sajten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-05-19 20:40
#71

Ja, jag såg det. De verkar ha ett "brett register"…😕

[Göstage]
2019-06-04 07:05
#72

I SVT-dokumentären "Min hemliga bror" kan man se hur reportern Carina Bergfeldt med hjälp av DNA-prov som hon tar på en mässa i USA hittar den halvbror hon hört rykten om att hon hade. Finns på SVT Play till den 1 december.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/4qrRKo/efter-29-ar-svt-profilen-har-hittat-sin-hemliga-bror

Carmarino
2019-06-06 19:07
#73

Spännande. Ska försöka hinna titta på den i kväll.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[joab]
2019-06-20 18:00
#74

Jag försöker förstå vad DNA-test innebär. Jag har fattat det som att resultatet man får hem visar släktskap med personer som levt långt tillbaka i tiden. Detta har jag svårt att förstå. Jag förstår att jag kan få reda på släktskap med nu levande personer som också gjort DNA-test. Men personer långt tillbaka i tiden kommer väl med i mitt resultat endast för att nu levande ättlingar gjort DNA-test och uppgett sedan länge döda anor i sitt publicerade släktträd? Om dessa publicerade släktträd innehåller felaktigheter, t.ex. påhittade personer, eller fel personer, så kan jag inte riktigt lita 100 % på resultatet? Det finns gott om släktpubliceringar på nätet med bristande kvalitet som bekant. Är det nåt jag förbiser?

Lisabet
2019-06-22 14:13
#75

Helt rätt, man får reda på nu levande släktingar. Hur man är släkt får man lista ut själv, alltså vilken ana man har gemensamt, genom vanlig släktforskning.

Carmarino
2019-06-22 18:00
#76

Om släktträden innehåller felaktigheter så betyder det att det är den forskaren som har forskat på fel personer - eller helt okritiskt tagit information från nätet utan att kolla om den stämmer.

DNA-resultatet är dock inte fel, utan får du en träff på en person så är ni släkt. Hur ni sedan är släkt får man, som Lisabet skriver, själv lista ut genom släktforskning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[joab]
2019-06-23 21:49
#77

Svaret från DNA-testet innehåller alltså endast nu levande personer?

Lisabet
2019-06-25 14:00
#78

I stort sett, ja. Om testet inte är helt nytt, så kan de ju ha hunnit dö. Men de levde definitivt när testat togs.

[joab]
2019-06-26 09:22
#79

Tack, då tror jag att jag förstår!

Sindri
2019-08-04 16:21
#80

Jag är på väg att göra ett DNA-test hos Family Tree DNA. En vän sade att testet kan komma att användas i framtiden för att hitta personer.
Ex.vis om Sverige om 100 år är en totalitär stat och en ättling till mig (eller syskons ättling) på något sätt protesterar, demonstrerar etc och lämnar DNA-spår kan den personen spåras?

Det vill jag verkligen inte medverka till.

Carmarino
2019-08-04 16:28
#81

#80 Det går att ange att man inte vill att ens testresultat ska användas till det. Är inte säker, men jag tror att man aktivt måste välja om man vill tillåta det. Har för mig att standard är att det inte är aktiverat. Så här står det:

On a case-by-case basis, FamilyTreeDNA grants law enforcement and, in some cases, third parties working with law enforcement permission to upload a genetic file in an effort to help identify the remains of a deceased individual or a perpetrator of a homicide, abduction, or sexual assault. Permission is only granted after the required documentation is submitted, reviewed, and approved. (See Law Enforcement Guide.)

If you are opted in to Law Enforcement Matching, you will only show up in the matches list of a law enforcement user account if ALL of the following requirements are met:

You are a DNA relative of the DNA file uploaded to the law enforcement user account

Both you and the law enforcement user account have the same matching levels selected

Note: If a law enforcement user account meets the above requirements, the information accessible to them will be identical to the information you’ve made accessible to your other matches. See Information Matches May See.

Om 100 år finns det troligtvis mångdubbelt mer effektiva metoder att spåra personer än genom en tidsödande och mödosam släktforskning. Det är ju inte lättare att hitta släktkopplingen för polisen än för oss vanliga släktforskare, för det krävs omfattande forskning.

Skulle tro att de spår vi lämnar efter oss i sociala medier och på webben i övrigt är minst lika "avslöjande", om inte mer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2019-08-04 20:04
#82

Tack, jag skall kolla deras avtal, för det är där jag tänker göra det.
Jag vet att vi inte vet mycket om framtiden - men det som händer i Kina nu är tillräckligt skrämmande för att man skall tänka efter både en och två gånger. Jag håller inte på med FB, twitter eller insta så jag tror inte jag lämnar så mycket spår nu. (Tror alltså)

[Göstage]
2019-08-07 10:03
#83

Polisen väljer det brutala dubbelmordet i Linköping för 15 år sedan som något av ett pilotfall för att ta hjälp av släktforskare för jämförelse mellan säkrade DNA-spår från gärningsmannen och försöka finna honom via eventuella släktingar.

Källa.

Annons:
Carmarino
2019-08-07 17:01
#84

Hoppas de hittar den som gjorde det. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2019-08-08 05:08
#85

Vad bra att man börjar använda registren på det här sättet!

Carmarino
2019-08-08 10:07
#86

Håller med. För mig är det självklart att de får använda uppgifterna om det gäller att få fast mördare och andra farliga brottslingar.

Eftersom jag vet av egen erfarenhet hur mycket jobb det är att forska fram släktkopplingar så tvivlar jag på att man kommer att använda metoden till annat än att hitta grova brottslingar. Såvitt jag minns så gäller dessutom tillstånden från DNA-företagen enbart grövre brott, och inte småsaker som stöld och liknande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2019-08-08 18:18
#87

Ja, nu är det så. Men tror ni att t ex ett kinesiskt DNA-företag skulle få bestämma vad de skulle använda testet till?  
Jag pratar om en framtid här i väst som vi inte vet vad den bär med sig. Företagen som testar nu är ju dessutom amerikanska och vem vet hur Great Amerika kommer att bli i framtiden?

Carmarino
2019-08-08 18:28
#88

Nej, ingen kan veta hur det blir i framtiden, men skulle vi ständigt oroa oss för det så skulle vi inte våga göra något alls. Att DNA-testa sig är ju frivilligt (åtminstone om man inte begår något brott), så är man rädd för att det ska missbrukas ska man naturligtvis avstå från att göra testet.

Du kan vara i princip anonym om du vill det (åtminstone på Family Tree DNA). Visserligen måste du ange namn och mailadress till företaget du testar dig hos, men det är ju lätt att skaffa en separat, anonym mailadress bara för det.

När du sedan lägger upp kontot så kan du ta bort all personlig information där om du vill. Bara mailadressen behöver vara med, och då väljer du själv om du vill svara på eventuella förfrågningar. Inte ens då behöver du avslöja ditt namn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-08-08 19:31
#89

#87 Väldigt svårt att sia om framtiden - vi vet ju inte om DNA-prover är "slutstationen". I morgon kanske man har mer subtila sätt att kartlägga våra gener, men det blir science fiction att ge sig in på någon spekulation om det.  Men visst, totalitära stater har möjligheter att utnyttja det vi nu står i begynnelsen att lära oss mer om.

Caeli
2019-08-08 21:09
#90

Ser mest fördelar då det kan hjälpa till att få fast grova brottslingar och tycker att det vore väldigt synd att missa den möjligheten av rädsla för en framtid som vi inte vet någonting om…

Annons:
Carmarino
2019-08-09 10:10
#91

Med tanke på hur snabbt utvecklingen går när det gäller DNA så tror jag inte det spelar så stor roll om vi själva testar oss eller ej. I framtiden lär man säkerligen kunna få fram DNA på mycket enklare sätt. Redan idag går det ju att utvinna DNA från små bloddroppar eller annat som kan hittas på en brottsplats.

Dessutom sparas det ju sedan 1975 blodprov på alla nyfödda i Sverige. Även om det idag inte utnyttjas för DNA-sökning så är det förmodligen fullt möjligt att göra det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-08-01 14:45
#92

Historie- och släktforskaren Veli Pekka Toropainen vid Åbo universitet tror att många inte riktigt inser skillnaden mellan att göra ett DNA-test för att bekräfta släktband och att bedriva egen källforskning. Dna-testet är inget som Toropainen  anser kan ersätta det egna forskningsarbetet. Det är en hjälp, som påpekas i trådstarten ovan.

"- Jag tycker att DNA-test är något helt annat än släktforskning, man måste också kunna göra forskningen själv", säger han till Svenska YLE.

På en fråga om vad han tror om utvecklingen för släktforskningen  svarar han:

"Tidigare arbetade man ganska mycket ensam, men nu är det så att man arbetar gemensamt, så att var och en skaffar fram någonting och så kombinerar man allt det här på nätet. Och det är fritt så att alla får använda det."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/01/i-varje-familj-finns-det-nagon-gata-historiker-vid-abo-universitet-betonar

Carmarino
2020-08-01 15:48
#93

#92 Ja, det stämmer. Har hört om de som blivit besvikna när de inte har fått hela sin släkt ner till hedenhös presenterat med i princip en knapptryckning efter att ha DNA-testat sig.

Jag har själv träffar som kommer väldigt högt upp i träfflistan, men där jag inte hittar någon koppling alls. Man kan ju tycka att "2nd Cousin - 4th Cousin" låter som nära släkt, men det är det inte. Det är ungefär syssling/tremänning - pyssling/femmänning, d.v.s. 3-5 generationer bort.

För att kunna hitta kopplingen måste man utforska släkten grundligt och notera samtliga syskon och deras ättlingar i sitt släktforskarprogram. Då kanske man kan hitta någon gemensam ana i träffens släktträd - om den varit så vänligt att lägga upp något.

Många gånger finns det inget träd alls, eller också kanske det bara finns föräldrarna och möjligen far-/morföräldrarna - eller också har de gjort alla personerna i trädet privata. Då är det ingen idé att ens försöka. Man kan förstås skicka ett mail till vederbörande, och hoppas på att de svarar, men det är ju inte säkert att de gör det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-09-10 20:22
#94

Längre artikel i GP om släktforskning med DNA.
(Inte betalartikel i skrivande stund.)

  • Redigerat 2020-09-10 20:35 av [Göstage]
Carmarino
2020-09-11 18:03
#95

#94: Numera är den. 🙁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-09-11 18:08
#96

#94 Inte oväntat. Den var tyvärr för lång att citera, både i sin helhet och i valda delar.

Carmarino
2020-09-11 18:11
#97

#96: Har sett ett antal artiklar om det den senaste tiden. Peter Sjölund har nog fullt upp nu. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sindri
2020-09-11 19:42
#98

Peter Sjölund har en egen hemsida, och är man registrerad på My Heritage eller Family Tree DNA så finns där webinarier som är väldigt pedagogiska och bra.
https://petersjolund.se/blog/

Carmarino
2020-09-12 11:52
#99

#98: Tack för påminnelsen. Har inte tittat på hans hemsida på länge. Den ser ut att vara rätt mycket "uppfräschad". Till och med så uppfräschad att det inte finns länkar till någonting på förstasidan. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2020-09-12 11:56 av Carmarino
Fornöga
2022-11-13 19:34
#100

Jag släktforskade rätt intensivt på den tiden man fick bege sig till landsarkivet för att forska, kyrkböckerna på nätet kom in först på slutet och jag ägnade mig inte så mycket åt den formen.

Kontentan av mitt forskande blev att jag lyckades komma rätt långt tillbaka för att hitta minas anor, priset blev att jag blev rätt trött på det hela. Att jag upplevde att mina syskon inte var speciellt intresserade av att få veta mer om våra gemensamma förfäder gjorde också till att jag lade ner det hela, och jag har ingen avsikt att återuppta forskandet.

Men jag kan tänka mig att ta hjälp av DNA-sökande för att få ett facit på att jag inte varit på några villospår i mitt ansökande och vill gärna få tips om vilken form av test som då är den mest lämpliga. Sedan finns det ännu en förutsättning, och det är att mina egna personuppgifter inte skall vara sökbara, detta eftersom jag inte vill få förfrågningar om uppgifter, eftersom jag lagt den delen av forskningen bakom mig och inte vill fördjupa mig i den typen av umgänge igen.

Vore intressant om någon intresserad kan hjälpa mig att välja en passande metod.


Re:tired.

Carmarino
2022-11-14 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#101

#100: Eftersom jag bara har testat mig hos Family Tree DNA så vet jag inte hur det fungerar hos övriga aktörer på marknaden, men jag skulle tro att det går att vara någorlunda anonym även där.

På FTDNA väljer man själv användarnamn, även om man naturligtvis måste ange sitt namn och adress när man beställer testet. Det är dock inget man behöver dela med sig av offentligt utan man kan hitta på ett användarnamn som inte avslöjar det riktiga namnet.

Däremot tror jag man måste ange sin epostadress. Har åtminstone inte hittat något sätt att undvika det, men du kan ju i så fall skapa en adress på t.ex. gmail som du bara använder till just detta (samma som användarnamnet kanske?). Det är många som inte svarar när man mailar dem, så du är i så fall inte ensam.

Man behöver inte heller lägga upp sitt släktträd, även om det underlättar för att hitta gemensamma anor, men vill man vara anonym är det bäst att låta bli det - eller spärra så att ingen kan se det (se nedan).

Under Privacy & Sharing ställer du in vem som ska kunna se dina resultat (se bild 1), och om du lagt upp ett släktträd kan du ställa in även där vem som kan se det (se bild 2).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Discover your DNA story and unlock the secrets of your ancestry and genealogy with our DNA kits for ancestry and the world’s most comprehensive DNA database.
Fornöga
2022-11-14 18:03
#102

#101 Jättebra! Jag har kollat hemsidan och tror att Family Tree täcker in ungefär det jag har tänkt mig (priskampanj just nu dessutom.) Ett av problemen är betalningen, eftersom jag inte köper på kort på nätet. Har i alla fall något att söka vidare från.


Re:tired.

Sindri
2022-11-14 18:07
#103

Det finns en svensk kvinna som köper in hela packar med testkit och man kan beställa från henne och swisha. Enkelt och man slipper frakt från USA.
Jag skall söka igenom min adressbok så hittar jag nog henne, annars frågar jag min bror.

Sindri
2022-11-14 18:11
#104

Hittade mailadressen, skickar PM till dig. Hoppas hon fortfarande håller på.

Annons:
Fornöga
2022-11-14 22:02
#105

#103 #104 Tack för hjälpen, inklusive adressen. Verkar smidigare att kunna få paket inrikes, skall se om jag kan lösa frågan med betalning.


Re:tired.

Carmarino
2022-11-15 01:57
#106

#105: Annars kan du kolla med släktforskarföreningen i Göteborg. De flesta föreningar brukar ha föreläsningar eller träffar där man har möjlighet att testa sig. Kanske finns det någon där som har ett testkit liggande som de kan sälja till dig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-11-15 08:02
#107

#106 Också något jag varit inne på. Det var ju ett uppehåll under pandemin, men nu finns det nog möjlighet till en sådan lösning igen. 👍


Re:tired.

Carmarino
2022-11-15 08:07
#108

#107: Även om de inte har något sådant på programmet nu så kan ju någon ha testkit hemma, som du kan få köpa. Det lär väl inte bli samma pris som kampanjpriset, men å andra sidan kan du få hjälp och råd om hur du gör för att testa dig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2022-11-15 08:19
#109

Men jag har för mig att det testresultat man vill ha från provet man skickar in, måste man köpa från dem, och det måste man ändå betala via deras hemsida. Det man kan betala i Sverige är själva testkitet med betalt porto till FTDNA.
Kitet har en kod som man skriver in på deras hemsida, så får man ett lösenord. Sedan bestämmer man vilket sorts test man vill att de gör på provet de får, och det betalar man på nätet till dem.

Carmarino
2022-11-15 08:26
#110

#109: I så fall har det ändrats sedan jag tog testet (inte omöjligt för det är ju fem år sedan), för då betalade jag med kort direkt till deras konto vill jag minnas.

Det kanske är olika beroende på vem man köper testkitet av, så det är bäst att kolla noga vad som gäller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2022-11-15 08:49
#111

#110: Till vems konto?
Jag har skickat in ett test och det har jag använt två gånger. De som säljer testen här i Sverige kan ju inte veta vilket sorts test just jag vill göra?
Jag har loggat in på deras hemsida och först beställt ett vanligt DNA-test från provet jag skickade in, (kommer inte ihåg vad det hette). Efter ett par år så beställde jag ett Mitokondrietest från samma prov. Jag vet inte hur länge de sparar proven.
Jag har papperet med instruktioner kvar som jag fick med testkitet, men jag är inte hemma nu så jag kan inte kolla vad där står.

Annons:
Niklas
2022-11-15 10:35
#112

När mina föräldrar gjorde FamilyTree DNA:s test är jag rätt säker på att man valde typ av test och betalade innan man fick hem testet. När de fick tillbaks det gjorde de de tester man valt. Vill man sen ha ytterligare tjänster kan man köpa till dem när som helst men då använder de samma uppgifter som i det ursprungliga testet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2022-11-15 12:12
#113

#111: Betalningen gick direkt till FTDNA:s konto. Vi fick bestämma vilka tester vi ville göra och betala vad de kostade. Det var ju Peter Sjölund som organiserade testandet (efter ett av hans föredrag), så kanske han har något specialavtal med FTDNA.

När jag testade min kusin har jag för mig att jag köpte testkitet på FTDNA:s hemsida, och då bara valde det autosomala. Det går ju alltid att komplettera efteråt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2022-11-15 18:14
#114

Grejen med det som jag tipsar om är att man slipper betala frakt från USA och vänta i veckor på testet som posten kanske vill ha tull och moms på.
Det är en privatperson som beställer hem en packe testkit. Varje kit har en märkning som man anger till FTDNA, sedan beställer man vilket sorts test man vill att de gör på provet. Det är då man betalar direkt till FTDNA.

Carmarino
2022-11-16 00:52
#115

#114: Har för mig att det är lite andra rutiner nu än när jag testade mig. Då behövde man bara frankera påsen med testkitet, men numera har jag för mig att man måste fylla i en tulldeklaration för att slippa betala tull och avgifter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2022-11-16 08:55
#116

Det bästa för TS är väl att skriva till mailadress en och fråga hur rutinerna är idag och om de fortfarande säljer dessa kit.
Jag betalade 75 kr för kitet med porto till USA, sedan loggade jag in med kitets nummer och fick ett lösenord, beställde vilket test jag ville ha och betalade på nätet.

Carmarino
2022-11-16 11:46
#117

#116: Fast det var inte TS som frågade utan Fornöga, som inte vill betala med kort på nätet. Därför vore det smidigare om det gick att göra testet hos någon släktforskarförening där det går att betala på plats.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2022-11-16 11:52
#118

#117: Ja, du har rätt det är en gammal tråd startad av Niklas. Jag menade såklart Fornöga.
Ja, jag vet inte om det går att betala allt från Sverige. Någon måste ju i så fall betala till USA. Jag kan kolla senare med min bror som håller på med släktforskning.

Annons:
Carmarino
2022-11-16 11:57
#119

#118: Det funkade när jag testade mig, men det är ju fem år sedan så det kan ha ändrats sedan dess. Eller också beror det på hos vem man testar sig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-02-22 11:09
#120

#10 En uppdatering ur Släkthistoria till det som redan sagts om DNA-forskning i denna tråd.


Re:tired.

Dna-testerna har revolutionerat släktforskningen. Ancestry, Family Tree DNA och Myheritage är några av företagen som erbjuder dna-tester. Men hur går det egentligen till? Vad kostar ett dna-test? Och kan man lita på resultatet? I tio steg guidar vi dig igenom allt du behöver veta.
  • Redigerat 2023-02-22 11:11 av Fornöga
Carmarino
2023-02-22 11:36
#121

#120: Bra sammanställning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-03-10 10:51
#122

En bagatellartad fråga i det stora sammanhanget men ändå inte utan intresse: undrar hur det går för framtidens dna-släktforskare om det införs genredigering av människor?


Re:tired.

Ska det vara tillåtet att klippa och klistra i arvsmassan på ett ofött barn? I dagarna har ett forskarmöte diskuterat användning av den så kallade gensaxen, ...
Niklas
2023-03-10 11:15
#123

#122: Då kommer det att behövas någon sorts bokföring av de redigeringar som görs.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2023-03-10 11:35
#124

#122: Håller med Niklas. Sedan är ju frågan hur mycket redigeringen påverkar de delar av genomet som används för att få fram släktskap. Kan för lite om DNA för att veta det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-07-20 17:43
#125

Apropå framtidens släktforskning som vi varit inne på hur på slutet- här är ett annat område där DNA-släktforskare kan stöta på överraskningar.


Re:tired.

I Sverige får en könscellsdonator ge upphov till barn i maximalt sex familjer. Men avslöjanden visar bland annat att donerade könsceller säljs vidare från Sverige
  • Redigerat 2023-07-20 17:46 av Fornöga
Annons:
Carmarino
2023-07-20 18:05
#126

#125: Det har jag undrat över i många många år. Förstår inte varför det inte finns bättre koll när det gäller spermie-/äggdonationer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-07-20 18:34
#127

Om man laddar upp sitt testresultat på MyHeritage (eller om man testat sig hos dem) så kan man få "Theories of Family Relativity". Dock måste man ha lagt upp sitt släktträd då.

Det har jag gjort och nu håller jag på och går igenom teorierna (nära 130 stycken). Har hittat många släktkopplingar på det sättet, men det är inte alla teorier som stämmer. Det krävs dock rätt mycket släktforskning för att få bekräftat att teorin stämmer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kjersti
2023-07-20 21:04
#128

Det kräver mycket forskning och inte bara acceptera fel i teorierna. Det finns många sådana. Jag accepterar dem inte, men de kan ju ge en vink om vad som är en koppling.

Carmarino
2023-07-21 02:42
#129

#128: Ja, precis som med alla andra hjälpmedel (dödskivan, folkräkningar m.m.) så krävs det att man själv kollar om det stämmer. Men det är en tidsbesparande hjälp. Det är många teorier som är helt uppåt väggarna, men rätt många som faktiskt stämmer.

Har själv hittat en del fel på dödskivan och väldigt mycket fel i folkräkningarna på ArkivDigital. Brukar alltid skicka in en rättelse om det är möjligt, så att inte felen följer med längre än nödvändigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-09-26 14:43
#130

#125 ff Utredare föreslår att region Halland skall erbjuda DNA-tester till de personer som kan ha drabbats av den inseminationsskandal som Uppdrag granskning uppmärksammat.


Re:tired.

En läkare på sjukhuset i Halmstad tog sperma från män som lämnat prover vid fertilitetsutredning och använde till insemination. Uppdrag granskning kan bevisa att minst fem män har blivit pappor utan att ha sagt ja till att donera. Flera av dem reagerar med chock och ilska. – Jag har blivit rånad. Det är enormt kränkande, säger Bengt.
Carmarino
2023-10-20 11:49
#131

Ett inte så trevligt besked för dem som DNA-testat sig hos 23andme.

Amerikanska 23andme är en av de stora aktörerna när det kommer till dna-tester, något som bland annat kan vara till nytta när det gäller att upptäcka ärftliga sjukdomar eller få reda på sitt genetiska ursprung.

Nyligen kom en hackare över data om användare av tjänsten, däribland potentiellt känsliga uppgifter om identitet, etnicitet och hälsa.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780157/23andme-hack


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Har du testat ditt dna via 23andme kan dina personliga uppgifter ha hamnat i fel händer.
Niklas
2023-10-20 11:57
#132

Att ett så stort företag inte kan hålla tätt när det gäller så personlig information …


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Carmarino
2023-10-20 12:31
#133

#132: Ja, det var min reaktion också. Är glad att jag inte testat mig där. Hoppas bara att övriga aktörer är bättre på att skydda sina data.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2024-02-28 21:53
#134

#125 #126 Framtiden är här…🕵️‍♂️🤷‍♂️
Ej inloggningsartikel i nuläget.


Re:tired.

39-åriga amerikanskan Victoria Hill fick sitt livs chock efter ett sms från sitt ex. Meddelandet löd: ”Du är min syster”.
  • Redigerat 2024-02-28 21:54 av Fornöga
Carmarino
2024-02-28 22:25
#135

#134: Precis det jag har misstänkt skulle hända, med tanke på hur vanligt det har blivit med inseminationer och att kontrollen förmodligen inte är särskilt rigorös.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: