Annons:
Etiketterböckerlästips
Läst 3249 ggr
Carmarino
2/27/18, 12:47 PM

Bokrea

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på bokrean idag. Hittade den här boken till ett bra pris. Har hört mycket om den, så jag tyckte det var dags att införskaffa ett eget exemplar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sindri
2/27/18, 2:54 PM
#1

Ja, fick precis hem min som jag beställt på nätet, men skall först läsa ut Min europeiska familj av samma författare.  Mycket spännande den också. Tyvärr är det en inbunden bok, och det är ack så tungt att läsa i sängen. Boken ovan köpte jag i pocket.

Sen blir det väl att köpa DNA-test, man blir nyfiken!

Carmarino
2/27/18, 2:59 PM
#2

DNA-testet har jag redan klarat av. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2/27/18, 5:52 PM
#3

Wow! Var gjorde du det? Nåt du kan rekommendera? Jag vill ha reda på ALLT!

Carmarino
2/28/18, 10:25 AM
#4

Eftersom jag släktforskar så har det funnits åtskilliga tillfällen att topsa sig de senaste åren, så jag gjorde det efter ett föredrag med Peter Sjölund. 🙂

De flesta i Sverige använder sig av FamilyTree DNA, och man kan själv skicka efter ett test-kit. Här är lite information om hur det går till.

Annars rekommenderar jag att du håller utkik efter föredrag om DNA i din närhet. Peter (och flera andra) är ute och håller föredrag på många platser. Då brukar man få tillfälle att testa sig efteråt.

Det kostar en hel del, så vill du inte beställa allt på en gång rekommenderar jag att du börjar med Family Finder. Sedan kan du alltid köpa till de andra testerna efter hand. Du behöver inte göra någon ny topsning, utan det är bara att beställa när du är inloggad på din sida på FamilyTree DNA. De brukar ha extrapriser lite då och då, så passa på när de har rea. 🙂

Tänk bara på att det kräver en hel del vanligt släktforskning också, för att hitta släktskapet - om man nu inte råkar få träff på en nära släkting som också testat sig. Har själv bara lyckats hitta släktskapet för ett fåtal träffar, så det är rätt mycket forskning även efter man har testat sig.

Sedan gäller det ju också att ha turen att släktingarna testat sig. Det kommer hela tiden nya träffar, så rätt som det är kanske det dyker upp någon man känner igen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2/28/18, 2:10 PM
#5

Det jag är mest intresserad av är att veta lite hur just jag kommit hit till norden. Vilka vägar. Om jag förstått rätt så kollar man på något som heter haplogrupper för att se hur mina förfäder vandrat.

Trodde ett tag att man kunde se släktskap med neanderthalare, men det går tydligen inte -ännu.

Carmarino
2/28/18, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ska man hitta släktskapen med neanderthalarna så är det nog ett helt annat DNA-test som ska till, men det kanske blir vanligare så småningom.

Vet att Peter Sjölund fått veta att han är ättling till en kvinna i norra Tyskland (har jag för mig), som levde för ett antal tusen år sedan. Vet dock inte hur han fått veta det. Det kan knappast vara genom FamilyTree DNA i alla fall.

Här är lite skärmdumpar som jag tagit från FamilyTree DNA. Den första visar "Haplogroup migration map", d.v.s. hur de olika haplogrupperna har förflyttat sig. Min haplogrupp är inte så gammal att den kommer från "Eva".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2/28/18, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här ser mina "Haplogroup origins" ut. Inte direkt spännade precis.

Fråga mig inte hur man tolkar dessa, för det vet jag inte. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/28/18, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en bild över varifrån mina anor kommer. Så här står det i FamilyTree DNA om detta:

Uncover the unique genetic assemblage that has been passed down to you from your ancestors, and see which of our 24 reference populations from around the world your autosomal DNA connects to. Our clusters will highlight major historical and genetic events, thus shedding light on the wild complexity of your genetic tapestry. Though we are all unique and distinct, we are also woven from the same fundamental elements. The weight you give to each thread is up to you.

Inte direkt upplysande, eller hur? 😉

De röda "plupparna" visar "Location of earliest known paternal ancestors of your Family Finder matches", och de gröna "plupparna" visar "maternal ancestors", d.v.s. var de äldsta anorna för mina DNA-träffar, dels på min fars sida och dels på min mors sida, levde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/28/18, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Slutligen "Ancient European Origins"

The European Continent has been witness to many episodes of human migration, some of which have spanned over thousands of years. The most up-to-date research into these ancient migrations on the European Continent suggests that there were three major groups of people that have had a lasting effect on present day peoples of European descent: Hunter-Gatherers, Early Farmers, and Metal Age Invaders. The graphics below display the percentages of autosomal DNA that you still carry from these ancient European groups. You can click on these graphics to display more information.

Klickar man på "spadarna" i bilden så kommer man vidare till en text om vad man hittat vid olika arkeologiska utgrävningar. Om den som är markerad i Sverige står följande:

Motala, Sweden (~8,000 years ago)

Hunter found

Remains of seven individuals were discovered in a European Mesolithic Hunter-Gatherer burial site east of lake Vättern near modern day Motala, Sweden. All of the individuals found belonged to the mitochondrial DNA haplogroups U2 and U5, which was quite common for Hunter-Gatherers of this time period and location. These mitochondrial DNA haplogroups can still be found in modern day populations, although in much lower frequencies. Of these seven individuals, five of them were males belonging to the Y-chromosome haplogroup I, thus providing evidence that even in Mesolithic times this Y-chromosome haplogroup was common in Northern European populations. 

Jag tillhör haplogrupp "U5" och min bror "I", så om jag förstått det rätt har vi gener från dessa individer.

Det är ungefär vad man får reda på via FamilyFinder DNA.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/28/18, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min brors karta över ursprunget ser lite annorlunda ut. Det beror på att vi inte ärver exakt samma DNA.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
3/8/18, 11:57 AM
#11

Vad man kanske ska tänka på är att man delvis förlorar äganderätten till sin egen DNA om man skriver under och låter Family Tree DNA göra en DNA-undersökning. Famliy Tree DNA kan sedan sälja och utnyttja din DNA i olika sammanhang. (YT/RT, 2017-05-31, 3 min)

Om du skriver under något av pappren till Family Tree DNA och Family Tree DNA gör något olagligt mot dej eller annan person, kan du inte stämma företaget.

Carmarino
3/8/18, 12:24 PM
#12

Nu gäller ju videon du länkar till Ancestry, och inte Family Tree DNA, men jag vet att du ser konspirationer precis överallt, så jag kan ha överseende med att du inte kollar vad du länkar till.

Family Tree och Ancestry har helt olika avtal.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
3/8/18, 1:24 PM
#13

#12 Du har rätt, det är Ancestry nyhetsinslaget pratar om.

Annons:
Upp till toppen
Annons: