Annons:
Etikettindividforskning
Läst 868 ggr
guan
1/11/18, 10:59 AM

fosterbarn

HEj!

Finns ni släktforskargenier kvar här på sajten? Jag har ett knepigt problem:

Fin familj har en fosterdotter (aldrig adopterad). Hon har ett rätt speciellt namn och jag har hennes födelsedatum, förstås. Allt utspelar sig i Stockholm, med den urdåliga kyrkobokföring som finns där. Flyttnoteringar kan man glömma.

Jag hittar en flicka med samma namn och födelsedatum. Men denna flicka finns angiven som boende hos sin biologiska fattiga familj i många år samtidigt som "min" flicka finns angiven som boende som fosterbarn i den förmögna familjen.

Fråga ett: Kan detta vara möjligt, alltså att man är skriven på två ställen några år?

Fråga två: Tips på hur jag ska hitta det slutgiltiga beviset för att det är samma flicka! Föräldrarna finns inte angivna i fosterflickans vigselakter, jag har hittat den fattiga flickans föräldrars testamenten, där hon finns namngiven men utan adress. Hon är född 1830 - i 1860 års folkräkning finns bara den "finare" flickan med.

Jag tror till 90 procent att det handlar om samma flicka i båda familjerna, även om jag inte hittar något samband mellan dem. men kan jag någonsin hitta bevis?

Annons:
svenake
1/13/18, 9:47 PM
#1

Fråga ett:  Ja sådant kan hända.

Fråga två:  Ibland kan det löna sej att titta på vem som var dopvittne eller liknande.  Därmed kan man höja   "procenten"   även om man sällan kan garantera 100% . Ibland dolde man  "mannens oäkta barn"   kanske före äktenskapet genom att ange annan familj.  Sedan kan man ha barnet som fosterbarn.  Finns även fall  "kvinnans oäkta barn".    DNA -test kanske skulle vara en väg att lösa problemet  OM  det finns nu levande ättlingar  (som vill ställa upp)

Upp till toppen
Annons: