Annons:
Etikettläshjälp
Läst 828 ggr
1jesper1
2018-01-01 17:46

Läshjälp Stora harrie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Behöver läshjälp med vad för yrke/titel/occupation som Anders Ohlsson har. Kan bara läsa Varg…

Tack på förhand! :)
MVH
Jesper

Annons:
Carmarino
2018-01-01 18:02
#1

Gissar på att det är lite felstavat och att det står "varggeringskarlen", d.v.s. vargeringskarlen. Här står lite mer om vad en vargeringskarl var, så kan du kolla om du tror att det stämmer med din Anders Ohlsson.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-01-01 18:10
#2

"Vargjeringskarl".Det finns rätt mycket på nätet om vad en vargeringskarl var. I  korthet var det en reservkarl för den ordinarie soldaten/ryttaren i ett rust-/rotehåll. Ordet lär komma ur ordet för försvara, "värja",  och har alltså inget med varg att göra.

(Carmarino hann före medan jag googlade, så du har redan fått svaret.)

Carmarino
2018-01-01 18:17
#3

Klart att det står "Vargjeringskarl". Det var jag som inte läste rätt. Var så inne på att det skulle vara G. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-01-01 22:17
#4

#3 Ja, det är lätt att det låser sig!  Det är många år sedan jag släktforskade, men jag minns hur man kunde sitta och stirra på ett ord eller en bokstav, och till sist fick man be om hjälp i expeditionen. De löste det förstås direkt, och tittade förvånat på en - "såg du inte det?"…🤓😃

Carmarino
2018-01-02 10:52
#5

#4 Många gånger hjälper det om man antingen försöker se på ordet från en annan vinkel, eller också syssla med annat ett tag och sedan gå tillbaka till ordet igen. Fast det är inte så lätt, för man vill ju alltid "veta på direkten". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: