Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
24 -- Amerikaforskning

Allt för Sverige 2017

2017-10-21 12:57 #0 av: Carpinus

"Allt för Sverige" årgång sju börjar i morgon klockan 20.00 på SVT1.

https://www.svt.se/allt-for-sverige/arets-amerikaner-har-anlant

Några trådar om tidigare omgångar:
https://proveniens.ifokus.se/discussions/4e9ea203d4ebea45d60213aa-allt-for-sverige

https://proveniens.ifokus.se/discussions/545664778e0e747a7c002b7f-allt-for-sverige-2014

https://varmland.ifokus.se/discussions/5635d00b8e0e741ca20007f3-grasmarksattling-i-allt-for-sverige

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-10-21 12:59 #1 av: Maria

Tack för tipset.

Jag tycker det är ett jättetrevligt program.Glad

/Maria

Anmäl
2017-10-21 13:05 #2 av: Carpinus

J#1 a, det är både lättsamt och bildande! (Sedan kan väl en del moment verka lite udda, men det är inget att ta så allvarligt på.)

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-10-22 18:19 #3 av: Carpinus

Utan att gå efter annat än deltagarlistan i TS så är min intuitiva känsla av att det till sist står mellan Victoria Milar och Nathan Younggren, och att Victoria avgår med segern.

Anmäl
2017-11-02 06:31 #4 av: Mandra

Jag har aldrig sett det här programmet förut. Dvs inga tidigare säsonger. Men jag såg ett nu. Det var väldigt trevligt tycker jag. :)

Anmäl
2017-11-03 15:31 #5 av: Carpinus

Undrar om inte den första som åkte ut ville ha det så?

Anmäl
2017-11-03 15:34 #6 av: Maria

Varför tror du det?

/Maria

Anmäl
2017-11-03 16:05 #7 av: Carpinus

Tyckte att han gjorde det intrycket. Han sökte en mening, samtidigt som han redan verkade ha uppnått någon form av mening på det ashram han levde i hemma i USA. 

Anmäl
2017-11-03 16:18 #8 av: Carpinus

Trevlig, och lite oväntad, spellista har han i alla fall påYouTube.Glad

https://www.youtube.com/channel/UCtsaR6sC5rfJUJpXtS0oaZA

Anmäl
2017-11-12 22:32 #9 av: Carpinus

#3 Kul att se att mina två förhandstips fortfarande hänger med i tävlingen! Glad

Anmäl
2017-11-13 09:25 #10 av: Maria

Usch, alltid lika ledsamt när någon får lämna tävlingenLedsen

/Maria

Anmäl
2017-11-13 12:05 #11 av: Carmarino

Håller med Maria. Tycker det hade varit mycket intressantare om de hade skippat utslagningstävlingarna, och istället fokuserat på deras släkthistorier. De är det mest intressanta med programmet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-13 12:20 #12 av: Carpinus

Fast då skulle det bli ett annat program än den man faktiskt fått pris för. De flesta program bygger ju på tävlingsidén, och jag kan tänka mig att släktforskningen drar till sig en del nya anhängare genom det momentet. Alla tävlande vet ju även förutsättningarna, och att de inte bra är nya vänner, utan även konkurrenter. 

Men jag skulle inte ha något emot att få veta mer om varje deltagare och deras anor. Det borde gå att låta alla deltagare får träffa åtminstone någon släkting, utan att det behöver bli det där stora släktkalaset som är moroten för vinnaren.

Anmäl
2017-11-13 12:27 #13 av: Carmarino

Vet inte om det drar till sig särskilt många nya släktforskare att se när amerikanerna tävlar i tävlingar som inte har det minsta med släktforskning att göra. Tror snarare de blir intresserade när de får höra historierna om deras släktingar.

Visst hade det blivit ett annat program, men för mig hade det blivit ett intressantare program. Många av tävlingarna missgynnar de deltagare som inte har förmågan att memorera en massa uppgifter på en halvtimme (t.ex.) eller är väldigt snabba och rörliga. Tycker det hade varit bättre om de hade haft tävlingar där det hade gällt att svara på frågor om det som de har lärt sig om Sverige under inspelningens gång.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-13 12:48 #14 av: Maria

Jag tycker det är bra att tävlingarna varierar så att det inte bara gynnar de "lättlärda" utan att alla kan bidra med något.
Man får nog ta det för vad det är. En lättsam tävling med lite historia och nutida fakta och skojigheter.

/Maria

Anmäl
2017-11-16 17:57 #15 av: Carmarino

#9 Även om dina förhandstips inte skulle vinna tävlingen, så vann de något annat istället. De ska nämligen gifta sig i december - med varandra. Glad

https://www.allas.se/hittade-karleken-i-allt-for-sverige-nu-gifter-de-sig/

Anmäl
2017-11-16 19:18 #16 av: Carpinus

#15 Fantastiskt! Tummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.