Annons:
Etikettläshjälp
Läst 1741 ggr
1jesper1
9/6/17, 4:31 PM

Läshjälp från Västra Karup

Hej! Jag hade behövt läshjälp till passagen som står bredvid Maria Johanssons namn som behandlar "toffelmakaren Persson" var är det för ord som står där "xx till toffelmakaren Persson"?

Annons:
Carmarino
9/6/17, 4:56 PM
#1

Det hade underlättat om du lagt in bilden i ett större format (välj "Bifoga bild/fil", istället för att lägga den i texten). Eller också kan du tala om var du hittat den.
Som det är nu är det nästan omöjligt att läsa texten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

1jesper1
9/9/17, 12:55 PM
#2

Jag zoomade och man kan även högerklicka och trycka "öppna bild i ny flick/fönster" så blir bilden större. Inte så bra på att infoga bilder

Carmarino
9/9/17, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Alternativet att öppna bild i ny flik/nytt fönster är gråmarkerat för mig så det kan jag inte göra. Zooma funkade inte heller. Kunde däremot spara ner den. Kan dock inte tyda ordet du söker. Var har du hittat bilden; Arkiv Digital, SVAR, Ancestry…? Volym, sida?

För att bifoga bilder så klickar du i rutan "Bifoga bild/fil" mellan rutan du skriver i och knappen "Publicera. Du får då upp alternativet att välja vilken bild du vill lägga till. Fördelen att göra så är att man kan klicka på bilden och få upp den i originalformatet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
9/10/17, 6:01 PM
#4

Ska det inte vara "flyttar/flyttat"?

kjersti
10/15/17, 6:44 PM
#5

flyttar till.. Men om man har källan  är det enklare att jämföra stilen och se hur man skrev. Ev leta upp var toffelmakaren bor..

kjersti
10/15/17, 6:46 PM
#6

Kan kanske stå syster till…

Annons:
svenake
10/15/17, 8:52 PM
#7

Detta måste var källan: 

Västra Karup (L) AII:2 (1895-1908) Bild 2330 / sid 654 (AID: v395272.b2330.s654, NAD: SE/LLA/13475)

svenake
10/15/17, 8:55 PM
#8

Jag kan eventuellt tolka det som att,

Maria Johansson är mor till toffelmakaren Persson.

Men man får kolla tidigare kyrkböcker om det stämmer.

1jesper1
10/17/17, 9:21 PM
#9

Det finns en toffelmakare Carl August Persson i V. Karup under tiden som jag kan hitta som inte kan vara son till Maria. Ett tag trodde jag det stod dotter/syster. (Maria var oäkta dotter), men det verkar vara ganska svårt att urtyda. Som sagt det kan vara flyttar/flyttat också

1jesper1
10/17/17, 9:21 PM
#10

Det finns en toffelmakare Carl August Persson i V. Karup under tiden som jag kan hitta som inte kan vara son till Maria. Ett tag trodde jag det stod dotter/syster. (Maria var oäkta dotter), men det verkar vara ganska svårt att urtyda. Som sagt det kan vara flyttar/flyttat också

Upp till toppen
Annons: