Annons:
Etikettsläktforskningslaviner
Läst 2243 ggr
1jesper1
2016-08-28 13:49

Fader okänd till Maria Johansson

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
Min farmors mormor hette Maria Johansson, född 1882-05-01 i Helsingborg Stadsförsamling. Hon var oäkta dotter till Elina Johansson och fader okänd. Jag har länge gett upp att försöka spåra fadern, men så tittade jag i husförhören nu i Västra Karup och en ledtråd som jag ej sett innan uppenbara sig. I Västra Karup AII:2 1895-1908 Bild 2330/Sida 654 står det i kolumnen Yrke "dotter till Toffelmakare persson". Detta är första instansen jag någonsin sett ett namn gällande hennes fader. Det fanns en toffelmakare i V. Karup som hetter Carl August Persson, pappa till pastor John Persson Wärner. Men vidare forskningen på honom så åker han till USA i början av 1881 men verkar sen ha flyttat till Danmark, när vet jag inte samt att Maria och hennes tvillingbror Martin inte är inkluderad i bouppteckningen.

Kan det vara Carl August Persson som inte åkte till USA utan kanske stannade i Danmark eller är det någon helt annan? + Är notisen legitim, för varför skulle man skriva något som inte var sant?

Annons:
svenake
2016-09-12 23:42
#1

Det hände rätt ofta att man gjorde resan till USA i etapper, - och en del stannade någonstans på vägen. 

Du kanske skulle söka på pastor Wärner?    (och hans pappa)

Sista frågan förstår jag inte.

Upp till toppen
Annons: