Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 8439 ggr
leemland
8/2/16, 10:02 PM

Hur länge finns gravstenar kvar?

Hur länge finn gravarna kvar? Med namn och allt sånt. Jag tycker mig minnas att jag läst någonstans, för längesen,  att efter ett visst antal år så tas gravstenar och sånt bort. Stämmer det? 

Jag sökte efter en person inne på gravar.se men det kvitta hur jag ändra stavning på efternamn och så - så fanns han inte där. Någon som vet något annat sätt jag kan få hitta gravar? (tanken är att jag ska åka och fotografera gravsten/gravstenarna)
Alla tips är hjärtligt välkomna!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Annette
8/2/16, 10:17 PM
#1

Förr var gravrätten 50 år, nu är den 25 år efter sista gravsättning. Men den kan förlängas. Om gravrättsinnehavarna väljer att inte förnya gravrätten återgår den till pastoratet som då kan välja att ta bort gravstenen och upplåta platsen till nya gravsättningar.

Rutinerna för när/om stenarna tas bort är olika så det bästa du kan göra är att kontakta det pastorat som har hand om den kyrkogård det gäller. 

Mvh Annette, kyrkvaktmästare

Vixxen
8/2/16, 10:25 PM
#2

#1 Svarade före mig och visste på bättre besked!🙂 Så tog bort mitt svar!

Annette
8/2/16, 10:30 PM
#3

Innan gravrätten kan återgå måste gravrättsinnehavaren kontaktas. Om ingen sådan nås har vi åtminstone hos oss den rutinen att graven skyltas med uppmaning om att kontakta pastorsexpeditionen. Först när graven varit skyltad i två år utan att någon hört av sig tas ärendet upp i kyrkonämnden där beslut kan tas om återtagande av gravrätt.

Annette
8/2/16, 10:31 PM
#4

Sedan är det ju så att många gamla gravar är kulturminnesskyddade vilket innebär att de inte får tas bort.

leemland
8/2/16, 10:46 PM
#5

Tack för svaret! 

Då är chansen nog obefintlig att graven skulle va kvar idag. 😐 

Vad gör att en grav blir kulturminnesskyddad?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Mandra
8/3/16, 7:57 AM
#6

I min släkt finns en grav som är märkt: För all framtid.
Betyder det att den aldrig får tas bort?

Annons:
Annette
8/3/16, 8:55 AM
#7

#6. Då gäller gravrätten för all framtid och den får inte tas bort.

#5. Tex beroende på vilka som är gravsatta eller att gravplatsen är utformad på ett sådant sätt att den är värdefull ur ett kulturhistoriskt perspektiv.

Maria
8/3/16, 4:08 PM
#8

Mina föräldrar bokade en redan befintlig gravplats, där gravrätten gått ut, med sten och allt. De slipade om stenen med nya namn och föddedatum men inte "dödde😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

leemland
8/3/16, 8:07 PM
#9

Okej. Tack för svaren! 

Enligt vad ni berättat så får jag nog tragiskt acceptera att personen isäga inte längre har en gravplats 😭 Så tragiskt att det är så 😕

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annette
8/3/16, 9:26 PM
#10

#9. När begravdes personen? Den kan ju finnas kvar. På "min" kyrkogård finns det många gamla gravar. Ge inte upp innan du säkert vet 🙂

leemland
8/3/16, 9:52 PM
#11

1908 är han begravd(om jag har rätt info så klart) 
Personen i säg jag letar efter, eller gravplatsen, tillhör 
Måns Nilsson På(h)lsson 
f 1841-05-20 i Eljaröd
d 1908-09-03 i Blästorp , Andrarum 

Som jag nämnde innan har jag testat att söka efter honom på gravar.se men hittar inte honom. 😕 Är det jag som gjort fel sökningar eller är han försvunnen? 😕

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annette
8/3/16, 9:58 PM
#12

Ring aktuell pastorsexpedition så kan de titta i gravboken. Jag är inte säker på att alla är anslutna till gravar.se

AndersE
8/3/16, 10:39 PM
#13

Intressant ämne som varit uppe många gånger förr på denna sajt. Det verkar inte finnas entydiga svar utan det beror på tid och på vilken kyrkogård det gäller. Några tidigare diskussioner i ämnet:

Annons:
Mandra
8/4/16, 11:19 AM
#14

Tack för svar Anette. :)

Carmarino
8/4/16, 12:43 PM
#15

#11 Tittade i Andrarums dödbok och där står att han är "Kristligen begrafven i Hufvaröd enligt avis den 11 september 1908". Gissar att det är Huaröd som menas. Han finns dock inte med på Begravda i Sverige 2 (CD). Tydligen finns inga begravda i Huaröd 1908 med, men du kan ju kolla med Degeberga pastorat om de har några uppgifter om honom:
Tel. 044-35 54 50
degeberga.pastorat@svenskakyrkan.se


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
8/4/16, 6:30 PM
#16

Tack för alla svaren! 

#13 Ber om ursäkt att jag inte använde sökfunktionen - tänkte inte alls på den när jag skrev de. 

#15 Tack . Ska testa mejla dom redan ikväll och se om dom kanske kan hjälpa mig 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Göstage]
12/15/19, 7:59 AM
#17

#4 Reportage på SVT Jönköping om (lokala) kriterier för bevarande av gravstenar där just det kulturella värdet betonas.

"På Östra kyrkogården vilar allt från bagaremästare till kändisar och det är kyrkogårdförvaltningens jobb att se över vilka gravstenar som har ett tillräckligt högt kulturellt värde för att stå kvar."---

 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/har-vilar-kanda-man-och-bagaremastare-forevigt

Upp till toppen
Annons: