Annons:
Etikettproveniens-i-fokus
Läst 2674 ggr
[agru]
3/8/16, 10:55 AM

Hur klockor fungerar

Jag har en gammal golvklocka, årtalet är 1864.  Jag ärvde den 1990 efter min far som hade skaffat den  början av 1960-talet. Klockan ville inte gå mer än korta stunder i min fars hem trots en självlärd "experts" försök att fixa den. När jag övertog den lämnade jag den till en urmakare som lyckades få igång den och den fungerade så länge jag bodde i min villa. 1997 flyttade jag till den lägenhet där jag fortfarande bor. Här har klockan varit lite lynnig när det gäller gången. Ofta har den gått bara några minuter innan den stannat och jag har fått putta igång den, men ibland fast mera sällan har den gått "hela vägen" alltså ända tills lodet är i botten. Nu har jag skaffat en luftfuktare, inte med tanke på klockan utan mera för att kolla om den kan hjälpa mot mina torra ögon.  Det kan den och dessutom tycks den hjälpa även klockan! Nu är det mera vanligt att den går hela vägen efter upp-dragning än att den stannar.  Luftfuktigheten var tidigare under 30% men nu med hjälp av luftfuktaren är den drygt 40%. Det händer då och då att jag av olika anledningar inte fyller på luftfuktaren och då blir följden att klockan stannar för tidigt. Kanske kan detta vara en förklaring till varför klockor fungerar olika i olika miljöer?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
3/11/16, 10:37 AM
#2

En teori kan ju vara att en klocka bör stå på plant underlag. Lutar den lite är min erfarenhet att pendeln kan stanna. Eftersom trä förändras med ändrad fuktighet kanske det skulle påverka klockans lutning?

Torparmor
3/31/16, 8:55 PM
#3

Förr hade man inte alls vår torra värme i husen, så luftfuktighet kombinerat med värme kan säkert spela in. Min ärvda väggklocka med lod och pendel får inte placeras på en yttervägg för att "gå som  klockan"


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: