Annons:
Etikettindividforskning
Läst 2870 ggr
mamman69
2016-01-27 13:47

Hur hittar man en okänd far?

Jag har en förfader som enligt födelseboken har en okänd fader. Dock har den här mannen redan från första gången han nämns i HFL Borg som efternamn. Jag har inte hittat någon på moderns sida som haft det namnet, vilket får mig att tro att fadern kanske inte var helt okänd. 

Min släktforskning hittills har hållit sig inom de traditionella kyrkböckerna och jag känner mig väldigt novis när det gäller andra källor, så jag skulle behöva lite tips på hur jag går vidare. Vilka källor borde jag leta i och hur kommer jag åt dem? Tack på förhand.

Annons:
nickiee
2016-01-27 14:12
#1

prata med någon i kyrkan eller fråga skatteverket eller personregistret

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

mamman69
2016-01-27 16:16
#2

På vilket sätt skulle de kunna hjälpa mig?

leemland
2016-01-27 17:00
#3

Vilken tid ungefär rör det sig om? 

Om det bara är en "ung" flicka/piga som fått barnet så är det högst troligt att det är en dräng. Mitt förslag är att kolla närliggande gårdar om där är någon dräng som kanske heter Borg i efternamn. Och sedan kolla om där är något skrivit vid honom.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

mamman69
2016-01-28 09:05
#4

Tack, vilket bra tips. Jag skall absolut kolla det. 

Det rör sig om sent 1800-tal  

/Ulrika

leemland
2016-01-29 19:38
#5

#4 Okej. 
Ja men då hade jag nog börjat med att kolla närliggande gårdar 🙂 
Vet inte om det kanske kommer stå något senare i husförhörslängderna, när "ungen" växer upp. 

Ska se om jag hittar dom tipsen jag fick när jag frågade en om hjälp, har dom nerskrivna någon stans 😛 Dock får du nog påminna mig , är väldigt glömsk just nu 😉hahah.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

svenake
2016-01-30 01:11
#6

  I små kommuner ville man att fadern skulle betala för barnet, även om han var "okänd".   Uppgifterna kan finnas i kommunens arkiv.   När sedan  socknen/kommunen slogs samman med andra, till en storkommun fördes arkiv dit eller till ett Landsarkiv.

Annons:
leemland
2016-01-30 09:36
#7

#6 Tack för tipset ! 🙂 
De har jag faktiskt aldrig hört talas om 🙂 Det får jag också kolla upp!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

mamman69
2016-02-05 01:57
#8

Jag skall börja med att rätta mig själv. Min ana anges anges inte med efternamnet Borg förrän 1885 (han är född 1872) 

#5 Tipset om att leta i HFL efter potentiella fäder var bra, fast jag behöver nog gräva vidare och tar tacksamt emot dina tips om du kan hitta dem

#6 Jag har ingen koll på hur det funkar på landsarkiven. Vet du vilket landsarkiv Norra Vånga i Skaraborg tillhör och vad skall man fråga efter?

Jag har letat igenom hela Norra Vångas HFL och det finns bara 2 män som heter Borg där. And. Fr. Borg född 1843 och Gustaf Alfred Borg född 1846. Bägge 2 verkar bo i närheten av min anas mor.

And. Fr. är nygift soldat och får ett barn med sin fru bara 3 månader efter att min ana föds.

Gustaf Alfred Borg är dräng på diverse gårdar. Eftersom min ana dessutom heter Gustaf Albert känns det som Gustaf Alfred kan vara en trolig far. Jag har följt Gustaf Alfred fram till 1894 utan att hitta någon anteckning om det i HFL. 

Så har någon ett förslag på hur jag går vidare skulle jag bli glad.

svenake
2016-02-28 02:15
#9

Var bodde kvinnan 9 månader innan barnet föddes? Var hon piga på någon gård?  Kolla med socknens arkiv.

Upp till toppen
Annons: