Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 7880 ggr
vintervinden
2015-08-08 21:18

Var kan jag hitta dokument som styrker släktbandet

Jag vet inte om jag är på rätt forum nu men hoppas att någon här kanske kan hjälpa till. 

Min fästman och jag ska vid giftermål ta ett gammal släktnamn (fjärde generationen) och vi måste således kunna bevisa släktbanden genom alla generationer. 

Det har gått bra att styrka några av bandet genom skatteverket respektive landsarkivet, men nu har vi fastnat. Vi har problem att hitta dokument för bandet mellan min farfar och min pappa. Farfar finns inte med i landsarkivet och vi kan inte beställa hem familjebevis för avlidna personer (enligt Skatteverket webbsida).

Hur ska vi gå till väga nu? Väldigt tacksam för alla råd och tips ni kan ge.

Annons:
leemland
2015-08-08 21:40
#1

Har ni pratat med dom på landsarkivet eller kollat det själv? Har ni pratat med dom på riksarkivet? Annars kan ni be dom om hjälp via detta formulär. (mot en kostnad) 
Varför kan man inte beställa enligt skatteverket? (nyfiken)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

edithjosefina
2015-08-08 22:02
#2

Ev. kan ni begära en kopia av din pappas förlossningsjournal. Jag har begärt kopia av min mammas födelsejournal. Hon var född 1921. Eftersom hennes journal omfattas av sekretessen behövde jag ett dödsfallintyg med släktskapsutredning från Skatteverket. Jag fick ut den direkt över disk. Min mamma var född i Uppsala så jag vände mig till Landstingsarkivet, Landstingets Resurscentrum, Landstinget i Uppsala. Det tog bara någon dag att få den hemskickat. Jag är född 1951 i Uppsala och fick min kopia av förlossningsjournalen hemskickad efter någon dag.

ev. Bouppteckning

edithjosefina
2015-08-08 22:08
#3

#2 Ev ska det vara släktskapsintyg med dödsfallsutredning och inte tvärtom som ovan.

vintervinden
2015-08-09 11:54
#4

#2 Enligt Skatteverkets webbsida kan en bara skicka efter familjebevis för människor som är i livet, alternativt har gått bort nyligen (senaste året). Jag ska ringa dem i morgon för att dubbelkolla att detta stämmer. 

Tack för länken förresten. Den kan nog komma till användning om Skatteverket inte kan hjälpa oss. 

#3 Tack för feedback. Vi ska absolut kolla upp detta också. Alla vägar är intressanta.

leemland
2015-08-14 10:28
#5

#4 Hur har det gått? Vad sa skatteverket?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

vintervinden
2015-08-15 13:03
#6

#5 Det gick bra och vi har fått dokument som visar släktbandet mellan min pappa och hans far.  Skatteverket sa också att de kopior vi själva har fått fram genom Landsarkivet längre bakåt i tiden förmodligen inte kommer att vara giltiga utan vi behöver vända oss till Landsarkivet för att få dokumenten validerade. Detta kostar 125 kronor, plus forskningsavgift. 

Tack för hjälpen :)

Annons:
leemland
2015-08-15 13:57
#7

#6 Vad bra det löste sig ! 🙂 Lycka till och grattis till bröllopet! 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

vintervinden
2015-08-15 20:16
#8

#7 Tackar :-)

Upp till toppen
Annons: