Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 3530 ggr
Ulvtand
2015-08-07 05:23

Rakt nedåtstående led?

Var dras gränsen vid "Rakt nedåtstående led"?

Har det någon betydelse om det växlar mellan man och kvinna? Eller är det ENDAST "svärdslinjen" som räknas?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Annons:
Tjeja
2015-08-07 05:45
#1

det är nog tyvärr bara "svärdslinjen" som räknas i det fallet. Ska man vara riktigt gammeldags som tex bibelns gamla testamente så är det nog t o m bara den förstfödde sonen som räknas som "rakt" t o m… men därmed inte borträknat betydelsen av släktskap och direkt härkomst i andra fall för det. Men det är bara den "förstfödde" sonen som är "tronarvinge" rakt av.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

AndersE
2015-08-07 10:42
#2

#1  Vem räknar bara "svärdslinjen" mer än adeln?

Var i Bibelns Gamla Testamente står att bara förstfödde sonen räknas?

Jude är du ju om din mor är judinna?

Wiki-Rötter diskuterar detta och skriver b.l.a:

"Att vara ättling i "rakt nedstigande led" är långtifrån härstamning på raka mans- eller kvinnolinjen, då man egentligen syftar på att man härstammar från någon ana eller förförälder."

Tjeja
2015-08-07 12:09
#3

Läser man i gamla testamentet i ibeln ser man att det är den förstfödde sonen som räknas som den direkta arvingen och därmed rak i led från första son till första son osv. Det att judar idag räknar dem födda av en judisk kvinna är en modern företeelse där israel lade in det i sin defenition för vilka som skulle räknas som judar efter andra världskriget.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-08-07 12:14
#4

Har tyvärr så här över mobilen inga bra källor att hänvisa till. Men fråga vilken rabin du vill får du alla källor du kan önska. För övrigt så är mitt svar på din fråga grundat på det svenska kristna arvet från judendomen. Men sedan beror dagens moderna mening kanske något helt annat än det gameldagsa räknandet jag nämnt. Även adeln och kungahuset har ju sin grund i den kristna tron som bygger sin samhällsbild på de äldre judiska traditionerna man finner i bibelnd gamla testamente. Alltså inte alls modern judendom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-08-07 12:25
#5

Jag tycker att wikirötters defenition är en modern tolkning. I gamla testamentet läggs stor vikt vid släktskap i nedåtstigande led över huvud taget förälder till barn och det är nog i det vidare begreppet vi modern tänker i "rakt" nedåtstigande led. Medan då försvinner ju poängen med "rakt" då ett barn biologiskt inte kan vara annat än direkt släkt med sin förälder i nedåtstigande led. Men sedan finns det även i detta fall som i många andra att det finns olika grupperingar som tolkar historien och gamla texter olika. I GT står det inte mig veteligen någonstans direkt uttalat att det bara är den förstfödde sonen som räknas som "rak". Utan det är en tolkning gjord utifrån texternas uppbyggnad och kulturen beskriven i texterna där extra stor vikt läggs just på den förstfödde sonen. Vilket däremot är väldigt tydligt uttryckt i flera gammaltestamentliga sammanhang.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

AndersE
2015-08-07 14:58
#6

Arv och släktskap är väl inte samma sak?

Annons:
Tjeja
2015-08-07 16:29
#7

#6 nej inte när det handlar om arvsrätt till ägodelar (välsignelser) men när det handlar om ett "andligt arv" (det vi idag snarare ser som genetik) är dem tätt sammanbundna i gammal testamentliga texter. Dvs man såg den förstfödde sonen som närmare sin fars "ande" än följande barn eller döttrar. Kom ihåg nu bara att det på inget sätt förringar närhet och släktskap i övrigt. Det hade alltid ett högt värde men förstfödd räknades som ännu starkare.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

AndersE
2015-08-07 20:13
#8

Jag har svårt att tro att frågan i #0 handlar om något "andligt arv"…

Tjeja
2015-08-07 21:52
#9

#8 Njae frågan är väl vilken proveniens TS väljer att följa som ursprung. Det finns ju några "härkomster" att välja på… eftersom det i grunden handlar om en tolkningsfråga utifrån sammanhanget TS funderar över. Tex är ett par alternativ som nämnda här: Passar en religiös bakgrund utifrån vårt judekristna historiska arv och i så fall hur långt bakåt då? Eller passar det bättre med ursprung ur en modernare tolkning av innebörden? tja..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2015-08-08 12:54
#10

Tror inte att någon släktforskare idag använder sig av gamla testamentets definition. Det känns lite förlegat. De flesta använder sig nog av Wiki-Rötters definition, som Anders skriver i #2.

Själv anser jag mig härstamma från släktingar på både min fars och min mors sida - i rakt nedstigande led - även om det gäller t.ex. farmors mormors farfars mor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2015-08-08 13:21
#11

#10 När är en person i så fall inte släkt med sina far o morföräldrar i Rakt nedåtstigande led då? Dvs i icke rakt led?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

svenake
2015-08-08 15:02
#12

Denna fråga är väl egentligen endast intressant när det gäller fidekomiss?

Ulvtand
2015-08-09 21:59
#13

#8 nej, det är inte om adeln.

Orsaken är lite rolig: om man räknar både som och dotter som "Rakt nedåtstående led" så har jag tydligen adligt blod, om än tämligen utspätt nu… 😉. Jag har funnit mig vara släkt med Simon Depken (från 1500-talet). Vilket jag tycker är lite kul. Nu räknar jag med att det är flera tusen som också är "släkt" med denne person. Men ändå kul. 😃

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Annons:
AndersE
2015-08-09 22:13
#14

#13 Du behöver inte skriva "släkt" inom citationstecken. Om du härstammar från någon är du släkt med denne. Gäller alla…

Upp till toppen
Annons: