Annons:
Etiketterfotofilm
Läst 7121 ggr
AndersE
2015-07-02 10:17

Glasplåtar - scanna

Jag har en liten "bildskatt" i form av några lådor glasplåtar. Nu har jag köpt en bra bildscanner, en Epson Perfection V800 Photo och påbörjat scanning.

Det finns ett automatläge men även möjlighet att manuellt göra inställningar vid scanningen. Nu undrar jag om någon har erfarenhet och råd att ge vad gäller scanning av glasplåtar.

Annons:
AndersE
2015-07-02 11:21
#1

Några saker jag tror jag lärt mig:

  • Den blnka glassidan kan tvättas försiktigt med vatten och diskmedel
  • Den matta (emulsion) sidan är ötålig, kan bara dammas försiktigt
  • Scanningen ska göras med emulsions-sidan uppåt. Dels slipper man lägga den ömtåliga sidan ner, dels blir bilden rätt vänd
  • Jag scannar i 1200 dpi. Det verkar inte som om högre upplösning ger något mer
  • Jag scannar i 16-bit gråskala
  • Jag zommar först in så bara bilden är med,  justerar histogrammet och därefter zommar så även kanter är med innan scanningen
  • Jag använder inga filter. De gör bara att scanningen tar mycket längre tid och samma arbete kan göras senare i Photoshop
svenake
2015-07-12 15:12
#2

Jag har   en Epson perfection 4490 photo  som jag använt i mååånga  år, och skannat 1000-tals foto på olika sätt med varierande resultat.  

Beroende på ändamålet har jag scannat  mellan 600 och 1200 dpi, skillnaden märks bara om man planerar att göra förstoringar. 

Själv scannar jag med emulsionssidan neråt och om det behövs så kan man flippa bilden i photoshop,  tänker bara scanna bilden  EN gång så jag är inte så rädd om emulsionen.

svenake
2015-07-12 15:16
#3

Jag kan även tipsa om att den 26 september är det "save your photos day"   http://www.saveyourphotos.org/                    

När jag kopierat bilderna så sparar jag dom, delar ut dom på  usb-stickor  OCH  skickar dom i mail till mej själv

AndersE
2015-07-12 17:05
#4

För att få hjälp med identifiering har jag börjat lägga ut lite resultat på http://engelholmiana.ifokus.se/. Bilderna är troligen till största delen från Ängelhomstrakten och Bjärehalvön.

Denna kommentar har tagits bort.
svenne
2015-08-01 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har ingen erfarenhet av att scanna glasplåtar men jag har scannat ganska många gamla diabilder med bra resultat.  Köpte en speciell diabildscanner men det tyckte jag inte blev så bra så jag gjorde en mall och la diabilderna i den vanliga flatbäddscannern  med mycket bra resultat. Scannar i 1200 dpi och resultatet blir inte så tokigt alls. Exempel:

Annons:
svenne
2015-08-01 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Damen som står vid bilen med hunden är nu fyllda 103 år och fortfarande pigg som en mört. Bilden tagen för ett par veckor sedan.

Upp till toppen
Annons: