Annons:
Etikettmilitaria
Läst 4641 ggr
AndersE
2015-05-02 12:00

Statistik från församlingar - SHiPS

Umeå Universitet tillhandahåller en fantastisk databas som kan vara värdefull för släktforskaren. 

Den heter SHiPS (Swedish Historical Population Statistics) och är ett internetbaserat verktyg som ger tillgång till statistik om befolkningen i Sveriges församlingars från åren 1749 till 1859. Uppgifterna kan man komma åt genom bl.a. kartor. Man kan ladda ner filer, diagram och kartor.

Jag har än så länge bara gjort ett kort besök men kunde se att då min farfars farfars far Ola Nilsson föddes 1806 var han ett av sju barn som föddes i Starby socken det året. Ola fick sedan 12 barn och när mellanbarnet Botilla föddes var hon ett av 28 barn som föddes i socknen 1837.

Många av Olas barn dog väldigt unga och Botilla dog 1838, bara 8 månader gammal. I SHiPS kan jag se att i Starby 1838 var barnadödligheten 333 döda per 1000 födda barn!

Jag tror att SHiPS kan förse släktforskaren med väldigt intressant information som kan ge bakgrundsfakta och förståelse för hur livet såg ut i olika församlingar och olika år. För att verkligen kunna utnyttja verktyget behöver man nog studera manualen.

Om du publicerar resultat från SHiPS och/eller Tabellverket ska du ange ”Demografiska databasen, Umeå universitet” som referens!

Annons:
Upp till toppen
Annons: