Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 3528 ggr
Pedran2
2015-02-10 12:37

Efternamn till fader okänd

Hej alla forskare!
Kan någon hjälpa mig att minnas. Hur var det egentligen när fadern var okänd. Fick då barnet moderns efternamn oavsett om det var en pojke eller flicka? Jag tänkte att om mamman fick en dotter och hette Johansson, skulle då dotter heta Johansson (-son- på slutet)

Annons:
Record
2015-02-11 14:34
#1

Detta kan nog variera från år till år samt land i vår närhet. För mig kända var moderns namn Hansson, så flickan fick det efternamnet Hansson, för den nya mannen i kvinnans liv, inte ville medverka.

swemah
2015-02-15 12:50
#2

Om mamman hette Johansson (med son på slutet) så varför skulle inte flickan kunna heta det?

svenake
2015-03-01 01:37
#3

Sådant varierade över tid och för olika platser, både beroende på prästen och socknen.   Socknen ville inte ha några oförsörjda barn och pressade ofta fram namnet på fadern.

Om mamman hette Johansson så är nog exemplet från 1900-talet, hade det varit från tidigare århundrade så hade hon nog hetat Johansdotter, ibland även med andra tillnamn eller gårdsnamn.   Även om det i kyrkböcker står okänd fader, så kan det i sockenarkiv finnas anteckning  om vem som betalade för uppfostran. Sedan kan det även finnas uppgifter om vem som givit/fått  arv i bouppteckningar. Svaret är alltså; javisst kan dottern heta Johansson.  (Men också något annat)

Upp till toppen
Annons: