Annons:
Etikettindividforskning
Läst 2965 ggr
1jesper1
11/19/14, 1:46 AM

Anders Olsson (f. 1771, bodde i Stora Harrie)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
Jag hade velat ha hjälp med föräldrar osv. till Anders Olsson född 1771 4/8. Gifte sig med Karna Andersdotter i Stora Harrie (född 1775 14/5) och bodde på Stora Harrie Nr. 26 under 1810- och 1820-talet (har inte exakta årtal här jag är nu).  Sonen Anders Andersson, född 1808 och de står i husförhösboken 1809 under "Onumrerade gatehus". Kan sen även inte tyda hans yrke. hjälp mig gärna! :)

Hittar en Anders född 6/10 i Stora Harrie till en Olof Harman och Elna NIlsdotter, det kan mån tro inte vara samma person? Vet ej hur jag ska ta mig vidare då det inte står någonstans i husförhören Anders och Karnas födelseby, även om jag antar det är Stora Harrie då båda två var bofasta där när de gifte sig.

Annons:
sarmor
11/20/14, 8:11 AM
#1

Hej, jag har svårt att lösa ditt problem. Jag rekommenderar att du går med i "Släktforskare för noviser" på Facebook. Där finns många duktiga, som sträcker ut en hjälpande hand. Lycka till!

Hektor
11/20/14, 3:49 PM
#2

Hej, hans yrke är "vargeringskarl" vilket innebär att han var extrasoldat som var förbunden, att vid ordinarie soldats avgång rycka in i dennes ställe. Bönderna var skyldiga att hålla vargeringskarl fram till 1810 någon gång.

Beträffande Anders O så finns det ingen Anders född i Stora Harrie på angivet datum. Du bör nog titta i kringliggande socknar alternativt på åren före och efter 1771 då det på  några ställen i hfl är svårt att utläsa den sista siffran i årtalet.

Anders m. familj finns exv. på Stora Harrie nr 27  både 1814 och 1815 (Stora Harrie AI:1)

Upp till toppen
Annons: