Annons:
Etikettarkeologi
Läst 4078 ggr
Kurina
5/29/14, 7:50 PM

Gårdshistoria

Försöker hjälpa en väninna att finna någonting om gården hon bor på. Gården finns med på en karta från 1693 men vi skulle vilja veta vilka som kan ha bott där. Det finns gamla timmerstugor och timrade uthus på gården. Kan tänka mig att det har varit soldattorp ursprungligen. Ska jag leta fram i husförhörslängderna? Var hittar jag sådana? Finns det något annat sätt att läsa i dom än att köpa ett släktforskningsprogram? Vi vill forska om gårdens historia, inte om släkt.

Annons:
Maria
5/29/14, 7:57 PM
#1

Är det ett soldattorp så är det en stor fördel då jag tror att det finns ett "soldatregister"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kurina
5/29/14, 8:09 PM
#2

#1

Åhja, har varit och letat där men inte lätt att hitta en specifik soldat från ett "större" socken. Och det stod inte från vilken gård soldaterna kom ifrån.

Maria
5/29/14, 8:36 PM
#3

Finns det inte utmärkt på gamla kartor vilka torp som var soldattorp?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kurina
5/29/14, 10:21 PM
#4

Är inte längre så säker på att det är frågan om soldattorp. Kan mycket väl vara frågan om gård också. Ser jag på den gamla kartan så är det en hel del mark som tillhör gården. Namnet dyker inte upp någonstans så jag sökte på Riksarkivet på gårdsnamnet och där fick jag napp. Men det är uppgifter man får betala för så jag avvaktar med det.

Maria
5/30/14, 7:13 AM
#5

Hoppas någon annan härinne kan hjälpa dig.

Jag har själv fått hjälp med uppgifter i husförhörslängder om vårt gamla torp vi hade men det är länge sedan och då var det kyrkan fortfarande som skötte folkbokföringen.

Nu vet jag inte riktigt vart du vänder dig men någon inom kommunen borde ju veta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
6/16/14, 8:49 AM
#6

TS, börja med att be Lantmäteriet om alla papper de har. Man kan hitta mycket där i gamla kartor, servitut etc., inklusive namn på ägare till den gård torpet tillhört och när det styckades av till enskild fastighet.

Annons:
swemah
6/16/14, 11:35 PM
#7

Sen kan man berätta här vad gården heter osv , det finns ju de som redan har abonnemang på olika ställen :-)

Kurina
8/18/14, 9:10 PM
#8

Vågar inte utlämna namn här eftersom hon hyr en stuga på gården. Gården har bytt ägare några gånger.

svenake
8/29/14, 1:58 AM
#9

Efter kyrkan är det skatteverket som har hand om alla uppgifter om vem som bor var. 

Men kyrkböckerna, och Lantmäteriet  är bra ställen att leta på.

Anders 50
10/25/14, 7:25 PM
#10

Jag har hittat alla boende på och ägare till gården jag bor på tillbaks till 1643.

Har letat i husförhörsböckerna och i mantalsskrivningböckerna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: