Annons:
Etikettsläktforskningslaviner
Läst 3739 ggr
nilamalin
2014-03-07 18:26

Henrik Hoffman in absurdum

Jag har nu länge brottats med frågan om Henrik Hoffman och Henrik Hoffman är samma person. För "den ene" har jag förfäder och födelse och för "den andre" giftermål, ättlingar och död. Jag lyckas bara inte koppla ihop dem till att vara samma person (man kan ju liksom inte bara anta att de är det).

"Den förste" av dem föds i juli 1715 i Stockholms Jakob och Johannes, som son till karduansmakaren Henrik Hoffman (1685-1736) och Elisabet Matsdotter Murman. Den äldre Henrik Hoffman är i sin tur son till en karduansmakare Henrik Hoffman (1657-1718), son till en karduansmakare Henrik Hoffman (d. 1667) … (Man kan bli galen för mindre.) Hur som helst har jag relativt bra ordning på denne Henrik Hoffmans anor, och kan ge betydligt fler uppgifter om så önskas. Och nej, naturligtvis har varken den Henrik Hoffman som dör 1736 eller Elisabet Murman någon bouppteckning …

"Den andre" av dem får 1754 dottern Brigitta och 1757 sonen Johan Henrik (min ana) i Jakob och Johannes. Det bör vara denne Henrik Hoffman som dör i februari 1782, 68 år gammal, Kungsholm (skulle om det stämmer vara född 1714). Dock verkar han vara 33 år i 1760 års mantal, vilket ju skulle göra honom född på 1720-talet istället. Vid sonens födelse är han uppsyningsman, när han dör är han brännare vid Mariebergs porslinsbruk. Ingen karduansmakare här alltså …

Det finns på FamilySearch några poster som (kanske) har med denne man att göra:
- 1748-10-12 föds Marta, dotter till Henrik Hoffman och Katarina Södermark
- 1749-04-02 vigs Henrik Hoffman och Katarina Södermark (ja, året efter Marta ska ha fötts)
- 1753-05-08 vigs Henrik Hoffman och Katarina Sundberg (= Brigittas och Johan Henriks mamma)
Kunde man hitta dessa saker i de faktiska böckerna kunde de kanske vara till någon hjälp, men det står bara "Stockholm", så det är lite svårt …

Har någon möjligen några tips på hur jag ska lyckas få någon rätsida på det här? Eller på hur man listar ut vad FamilySearchs poster har för källor …?

(Jag har förstås källor till mina uppgifter och så om man vill kolla på dem, bara att fråga :))

Annons:
Upp till toppen
Annons: