Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 2973 ggr
Cissis matte
7/21/13, 12:21 PM

CD Hallands befolkning

Någon som har tillgång till CD:n Hallands befolkning? Den omfattar inte alla personer dåtid men skulle önska att någon ville göra en sökning på skivan för mig. Återkommer i så fall om vilken person det gäller.

Annons:
signemo
7/30/13, 2:59 PM
#1

Jag har inte Hallands befolkning, men en del skivor i framförallt Falkenbergs kommun. Är det nått jag kan hjälpa Dig med. Har även en del böcker inom detta området

Var rädda om varandra

Cissis matte
7/31/13, 8:37 AM
#2

Det blir långt och komplicerat att försöka förklara vad jag söker i Hallands befolkning. Hoppas du orkar läsa.

Jonas Johansson Slätt var en extra båtsman i Veddige. Hans ursprung var okänt till en början. Född 1789. Okänt när han dog i Veddige. Hustrun står som änka 1830-talet. Han fick barn med en piga Anna Britta Börjesdotter född i Veddige 1786. Sonen född 1822. Han var vid denna tid gift med en Christina Johansdotter men bodde ihop med Anna Britta.

Det uppges att Jonas Slätt var Anna Brittas köttsliga syskonbarn vilket jag först trodde betydde att han var barn till ett syskon till henne men via diskussioner Arkivguiden under Halland och Veddige har jag fått svar att det på den tiden betydde att de var kusiner. Det går att läsa hela den långa diskussionen på Arkivguiden. Anna Britta född 1786 hade en far Börje Andersson född 1733 i Fjärås. Troligen härstammar Jonas Slätt från ett syskon till Börje Andersson vilket jag inte kunnat få bekräftat. Han härstammar inte från något syskon till mamman Olena Andersdotter född i Landa 1743.

CD:n Hallands befolkning är långt ifrån komplett och tur att jag inte köpt den av den anledningen. Jag har vigda i Halland, båtsmän i Halland och bouppteckningsregistret i Halland men inte haft så mycket hjälp av detta faktiskt. Kan inte hitta någon bouppteckning efter Jonas Slätt men han gifte sig i Veddige 1818 med hustrun som han övergav.

chrissan
7/31/13, 3:57 PM
#3

Här från familysearch.org:

Name:Anna Brita BorgesdotterGender:FemaleChristening Date:30 Jul 1786Christening Place:Veddige, Halland, SwedenBirth Date:29 Jul 1786Birthplace:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name:Borge AnderssonFather's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name:OlenaMother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number:C41411-2System Origin:Sweden-EASyGS Film number:134413Reference ID:p 132

chrissan
7/31/13, 4:25 PM
#4

Kan det vara denna Inger Andersdotter du letar efter:

Post 15171

Nilsson, Johannes
drängen
Norra Torpa

Andersdotter, Inger
Pigan
Qwia

Vigda 5/2 1786 i Fjärås (Halland)

Övriga uppgifter
Församlingskod: 138414
med Krona och Brudarsskrud och skola i Norra Torpa boende blifva
--------------
Källa: Fjärås C:4

Normerade begrepp:
Kvinnans hemort: Kvia
Mannens hemort: Norre Torpa

Cissis matte
8/6/13, 11:15 AM
#5

Nej den Inger Andersdotter ovan stämmer inte. Hon gifte sig i Veddige med Johan Rundberg. Flyttade till honom i Garnisonsförsamlingen i Göteborg. Sedan vidare till Ljung (O) därefter till Valla där en Jonas föddes med far Johan Rundberg men modern troligen felnoterad som Inger Olsdotter. När hon blev änka omgift med en Bäckström i Valla (O) 1791.

Upp till toppen
Annons: