Annons:
Etikettövrigt
Läst 6111 ggr
iFokus
5/28/13, 8:01 AM

Vill du bli ny sajtvärd?

Hej!

Den här sajten saknar aktiv Sajtvärd. Om du är intresserad av att ta över som Sajtvärd och utveckla sajten efter dina önskemål är du välkommen att ta kontakt med oss på iFokus. Berätta då gärna lite kort om dig själv och vad du skulle vilja göra med sajten i framtiden om vi låter dig bli värd.

Maila oss på info@ifokus.se så svarar vi så snabbt vi kan.

Vänliga hälsningar,
Killarna på iFokus

Annons:
AndersE
5/28/13, 10:36 AM
#1

Märklligt nog har varken värden eller iFokus kontaktat medarbetarna i denna fråga…

Jag vet inte om någon av nuvarande Medarbetare är intresserad av uppdraget.

Den som är intresserad får gärna kontakta någon av medarbetarna (se "Om Sajten" i meny-raden ovanför) och få mer information.

Den som sedan blir ny värd väljer sedan själv om han vill behålla gamla Medarbetare eller ej. En ny värd kan också tillsätta nya Medarbetare.

Denna kommentar har tagits bort.
Ronny-K
5/28/13, 5:29 PM
#3

Konstigt att ni Medarbetare inte fått någon förfrågan, speciellt inte du Anders som startade det hela. Eller Chrissan, Svenne , Zachs. Naturligtvis saknar vi alla Cheyenne här och hoppas att hon också kommer tillbaka. Jag har svårt att se någon framtid för denna ¨sajt¨ utan ledarskap av en, flera, eller helst alla av nuvarande Medarbetare.
Jag tror inte att jag kommer att logga in här mera om det ska bli någon ¨free for all¨.

svenne
5/28/13, 9:50 PM
#4

Lite märkligt att den "nuvarande" värden inte har tittat in på sidan under hela det senaste året. Vet dock att värden har fått förfrågningar om att överlåta värdskapet till någon annan men det verkar inte ha föranlett någon reaktion över huvud taget från den nuvarande värden.

Själv är jag Medarbetare men känner att jag på grund av stor arbetsanhopning och andra personliga orsaker som jag inte vill gå närmare in på,  inte är rätt person att bli huvudvärd för sidan, men jag kvarstår gärna som Medarbetare om vi kan hitta en bra värd för sidan.

Det vore oerhört tråkigt om sidan skulle försvinna.

[Kanehant]
6/20/13, 9:12 AM
#5

Jag är medlem på tre iFokussajter. Två av dem saknar Sajtvärd, den tredje har en värd som dyker upp med allt längre mellanrum. På alla tre kan det gå flera dagar till en vecka sedan senaste inlägg. Det känns som om felet inte så mycket ligger ute på de enskilda sajterna och deras värdar, utan på att det i grunden så goda konceptet iFokus inte attraherar. Kanske har Facebook och Twitter tagit över för gott?

AndersE
6/20/13, 7:29 PM
#6

#5 Jag tror inte det går att generalisera så.

En bra sajtidé, en driven Sajtvärd och några Medarbetare av rätt sort så tror jag ett forum lätt klarar konkurrensen från facebook. 

Jga är med i många trevliga grupper på facebook men de kan inte ersätta ett forum som detta.

Ser inte hur Twitter kommer in här?

Annons:
[Kanehant]
6/24/13, 6:40 PM
#7

#6 Du har givetvis rätt, det finns ingen anledning att dra för stora växlar av att hur det råkat bli på två av de tre ifokussajter som jag känner till. Det finns säkert sådana där det är full fart fortfarande!

Men om vi nöjer oss med den här då och använder de framgångskriterier som du nämner så finns det som jag ser det en utmärkt sajtidé, en frånvarande Sajtvärd och låg aktivitet, och det senare tror jag är kopplat till just att det saknas en drivande Sajtvärd, inte på att det saknas Medarbetare av rätt sort (även om ni tyvärr bara är en handfull som skriver artiklar. Vi övriga gör sporadiska inlägg…)

Jag varken "fejar" eller "twittrar" (jag har prövat på FB men ledsnat) men jag befarar att gammalbloggarna tyvärr tar en del stryk av mer direkt kommunikation. Skulle tro att många som vill ha snabb kontakt t.ex. med släktforskare föredrar att leta efter sådana med hjälp av "#släktforskning" före att vänta kanske 5-6 dagar på kontakt via en traditionell släktforskningssajt.

AndersE
6/25/13, 10:25 AM
#8

Jag tror olika sajter fyller olika behov. Några saker som finns här men saknas på t.ex. facebook är att hitta gamla inlägg flera år efter att de skrevs. Och släktforsking sysslar ju knappast med aktualiteter. Det betyder att man kan gå tillbaka och komplettera. Vi har frågor som ställts här för flera år sedan för att plötsligt få svar. Vi har också släktforskare som har en gåta och genom att googla upptäcker att svaret finns på Proveniens och funnits där i flera år.

En av nycklarna till en väl fungerande sajt är naturligtvis en bra värd. Det krävs rätt mycket engagemang och uthållighet. Men Medarbetare och medlemmar som delar med sig och är hjälpsamma är minst lika värdefullt.

[Kanehant]
6/25/13, 6:48 PM
#9

Jo, jag har inte ifrågasatt denna och andra liknande sajters bestående värde, men frågor av typen "jag tänkte börja släktforska. Hur gör man?" kanske börjar bli mer frekventa på Twitter eller FB numera. Den förlusten känns i och för sig försumbar i så fall, men frågan är bara varthän de tar vägen sedan. Att det behövs bra värdar är vi överens om.

swemah
6/27/13, 6:23 PM
#10

Nog har mycket av släktforskningsfrågorna flyttat ut till Facebook. Det finns ett mycket stort antal grupper/sidor som rör släktforskning, och det samlas ganska stora skaror där. Det är allt från nybörjare till mycket kvalificerade forskare som samsas där.

Nackdelen med Facebook är ju att inläggen försvinner ganska fort, att de inte är sökbara etc, men det är ett snabbt medium, med många inblandade och med ett tempo som vida överstiger det som man ser här, Anbytarforum och andra forum (där en del verkar dö helt).

De "försumbara" frågorna är ju oftast insteget och skapar "beroende", vilket gör att man stannar kvar, hittar nya grupper med specialintresse osv och det syns inte minst här, där aktiviteten i släktforskarfrågor är nere på nästan noll. Små berättelser, gåtor och tips tycks vara det som håller sajten igång. Jag är rädd för att många inte kommer att hitta hit, de stannar på Facebook och tar det onda med det goda

[Kanehant]
6/27/13, 7:37 PM
#11

#10 Kan bara instämma i detta! Sedan är det väl så att med all respekt för de imponerande artiklar som Anders och Svenne har publicerat här så är det ingen naturligt forum för den typen av arbeten. Hade jag lyckats skriva något av den kalibern så hade jag nog valt att publicera i något annat forum. Detta eftersom man lägger ner mycket jobb som tyvärr får en väldigt begränsad spridning (även om det som sagt till skillnad från FB och Twitter är åtkomligt "för evigt").

Det känns även som metodfrågor och nybörjartips är avklarade efter gediget arbete av tidigare Sajtvärd, och då kanske man får vara glad att det finns "små berättelser, gåtor och tips" som överhuvudtaget håller sidan vid liv? Kanske är det senare trots allt av större allmänt intresse än funktionen som en bekväm hjälp för enstaka regelbundet återkommande hjälpsökare.

swemah
6/27/13, 11:31 PM
#12

Kanske kan det bli en nystart om några träffas " in real life"?

Det fanns ju tider då det fanns bord  reserverat i någon lämplig lokal under släktforskardagarna . Behöver kanske inte vara en kvällsaktivitet, kanske bara en enkel träff i den servering som jag förmodar finns i eller nära utställningsytan i Köping

[Kanehant]
6/28/13, 8:06 AM
#13

#12 Vore ju trevligt om "proveniensisterna" kunde sammanstråla på släktforskardagarna (själv är jag inte på plats då).

Vad som är positivt här är att sajtvärdsfrågan alls diskuteras - jag har sett på ett annat forum hur efterlysningen av en Sajtvärd fallit ner som en död fisk. Tror att det finns hopp för Proveniens!

Annons:
swemah
7/2/13, 8:51 PM
#14

Efter den 1 juni, alltså en månad, så har 15 inlägg hft en eller fler kommentarer. Det är ingen hög siffra,eller….

Undrar om det dyker upp en ny värd, så det blir en ny värld här ;-)

[Remix]
10/29/13, 8:58 AM
#15

Jag öppnade lite onödigt en ny tråd med rubriken "Vad händer?" när jag lika gärna kunde ha flyttat upp denna debatt - den verkar aktuell fortfarande! Det känns lite trist att se Proveniens bland vilande sajter i förteckningen längst ned på denna sida.

AndersE
11/8/13, 7:16 AM
#16

Positionen som "vilande" beror inte på sajtvärdsfrågan utan är en automatisk förändring som beror på aktivitetsnivån.

För nästan en månad sedan erbjöd jag iFokus att ta över värdskapet för Proveniens men jag har inte fått något svar på det.

[Remix]
11/8/13, 8:36 AM
#17

#16 Tack för klargörandet! På en annan sajt som jag varit medlem hos saknades också värd, vilket fick någon av överadministratörerna att skriva "eftersom den här sajten inte längre har någon värd har jag lyft ut den ur nätverket". Jag kanske har förväxlat nätverk och sajtlistorna?

Trist att du inte fått någon återkoppling, speciellt som man har skrivit "maila oss så svarar vi så snabbt vi kan". Förmodar att arbetsbelastningen är stor på administrativ nivå…

De flesta medlemmar här välkomnar säkert en comeback!

svenake
11/21/13, 11:40 PM
#18

Instämmer med remix!

[Remix]
1/4/14, 9:25 AM
#19

#16 Verkar som aktivitetsnivån fortfarande inte räcker för att ta Proveniens från kategorin "vilande sajter". Jag vet att det inte var så populärt bland en och annan renlärig släktforskare men faktum är nog att de olika bildgåtor och liknande som inte minst Svenne drivit varit en bidragande orsak till att hålla grytan kokande i tider av minskat intresse.

Frågan är vad som är att föredra: de ständigt återkommande frågorna om hur man forskar som mest frekventa inlägg och bland det enda som bryter tystnaden, eller om vi kan tillåta oss att lätta lite på den övre kragknappen och inte ta oss själva på så stort allvar ibland, om det hjälper till att hålla hjulen snurrande? 

Vad säger värden?

AndersE
1/4/14, 9:44 AM
#20

Jag ser inget självändamål att nå särskilda aktivitetstal eller att undvika statusen "vilande".

Jag har sett alltför många sajter som drar igång aktiviteter för att nå statistik. Intresserar inte mig.

En sajt byggs upp av värd, av Medarbetare och medlemmar. Själv har jag tyvärr ytterst begränsade möjligheter att lägga mycket tid här åtminstone en tid framöver. 

Det som jag tycker friver en bra sajt med aktivitet är intressanta berättelser och intressanta frågor tillsammans med kloka svar.

Annons:
[Remix]
1/4/14, 10:45 AM
#21

Ok, tack för programförklaringen! Hoppas då att gamla Medarbetare hittar tillbaka hit - fram till dess må väl sajten förbli vilande.

Upp till toppen
Annons: