Annons:
Etikettläshjälp
Läst 2148 ggr
Hektor
4/5/13, 10:02 PM

Vad kan det stå här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Juliana Westerling, dotter till Lars Westerling och Helena Jönsdotter Malmström föddes och dog samma dag. Jag kan dock inte tyda det som står efter "1". Innan dess tolkar jag att det står:

Krämarnas Lars Westerlings och Helena Jönsdotters dotter i Blentarp, född d: 11 Dec: fick nöddop och dog 1 …

Kan någon med bättre kunskaper i det sena 1700-talets skrivstil(ar) se vad det står?

Blentarp CI:3, sida 37

Tack på förhand!

Annons:
Yred3
4/6/13, 12:53 AM
#1

Jag tror inte att hon dog utan fick nöddop av…. eftersom hon inte finns i dödboken, men någon annan har säkert bättre ögon.

zachs
4/6/13, 9:01 AM
#2

Tror det står fick nöddop och dog 1 par timmar där efter.

Bjornen
4/6/13, 1:13 PM
#3

Visst dog hon 1 par timmar efter nöddopet. Det är inte ovanligt att riktigt små barn inte finns med i dödboken. Ibland anser man att det räckte att det står hon dog redan i dopboken. Vanligen begravdes barn i samma kista som en vuxen. I vissa fall kan det finnas antecknad att ett barn begravdes tillsammans med någon annan.

Hektor
4/6/13, 4:47 PM
#4

Man tackar för snabb respons! Det verkar stämma med att hon inte levde så länge. I förteckningen över begravna 1779 står det: "Westerlings dotter Juliana 15 timmar gl". Begravningen skedde 1779-01-10 (Blentarp CI:3, sida 51).

Återigen stort tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: