Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 2205 ggr
[RMSLiners]
2013-03-16 22:18

Börja släktforska

Jag är ruggigt intresserad av att börja släktforska men vet inte hur man skall starta eller hur man går till väga? Undrar också om det kostar att släktforska? 

Min mormor har släktforskat på sin sida men vi har inte världens bästa kontakt så jag kan inte förlita mig på att ta del av hennes forskning. Min farmor har gjort samma sak på sin sida men de papprena är på finska då hennes släkt är finsk och jag vet inte vart de dokumenten finns, vilket hon inte heller vet då hon har drabbats av alzheimers. 

Jag vill forska främst på min fars sida dvs den finska delen men kan man göra det i Sverige? Hur går man till väga när den sidan av släkten är finsk? Skulle det gå att hitta dokument på svenska trots att släkten är finsk? jag kan finska men inte så pass att jag skulle kunna läsa och förstå (tal är lättare att förstå).

Tar gärna emot alla tips om hur jag startar och går till väga mm.

Annons:
Bjornen
2013-03-17 07:49
#1

Bästa sättet att starta med släktforskning är att delta i en studiecirkel hos något Studieförbund på din hemort. Enklast använder man en betaltjänst för att släktforska (Genline, Svar eller Arkiv Digital) för en årsavgift på omkring tusen kronor. Ancestry kan också användas som är nog lite dyrare och observera att där måste man säga upp abonnemanget annars fortsätter det, övriga tar slut efter tiden gått ut.

På större bibilotek finns oftast datorer med kyrkböcker som kan nyttjas gratis och då kan släktforskningen göras gratis. Det gäller förstås också Landsarkiven.

 Finska kyrkböcker är skriven på svenska och det gäller även områden som idag är i ryska Karelen. Dessa kyrkböcker finns helt gratis att hitta på nätet. De slutar i slutet av 1800-talet (Ca 1880). Samma upplägg som svenska kyrkböcker, dock är vissa kyrkböcker förstörda.

chrissan
2013-03-17 10:06
#2

Det svåraste med Finland är just att de har 100 års sekretess på kyrkböcker, det är alltså svårt att få ut uppgifter senare än det. Kommer du bara tillbaka till ca 1880 så går det ganska bra på nätet. Kanske skulle det gå att kontakta en släktforskarförening där de bodde.

AndersE
2013-03-17 14:38
#3

På Proveniens iFokus finns en sökfunktion som du når via knappen "Sök på sajten" uppe till vänster.

Om du skriver in sök ord som "nybörjare" eller "finland" så hittar du en hel del. 

Ovanför sök-knappen finns en annan knapp som det står "länkar" på. Där hittar du bl.a. några länkar till information om FInland en bit ner på sidan under rubriken "43. Släktforskning - Finland".

Lycka till!

[RMSLiners]
2013-03-17 14:54
#4

#3 Tack. Skriver dock på mobil så den möjligheten finns inte då men får kolla när jag är i närheten av datorn.

Upp till toppen
Annons: