Annons:
Etikettsläktforskningslaviner
Läst 3004 ggr
svenake
1/30/13, 9:44 PM

Vilken gård på kartan?

Kan man ta reda på vem som bodde var i en liten by i Småland 1870?Hur gör man det?

En person är född 1870 i "Stockaryd station"  -  men vilket hus är det i stationsbyn?

Fadern står som "Husäg"    1/4  mtl brukare.

Han borde alltså äga mark och hus. Eller???

Annons:
Bjornen
1/30/13, 10:06 PM
#1

Via fastighetsboken kan man följa ägarskapet av fastigheter, åtminstone en del kan följas från mitten av 1800-talet. Fastighetsböckerna finns på Härnösands landsarkiv och delar finns tillgänglig på SVAR.

Ägarskap behöver dock inte betyda attman bor där. Boendet kan följas via husförhörslängder.

Lill-Kisse
1/31/13, 8:16 AM
#2

Lantmäteriverket har mycket information och gamla kartor.
http://www.lantmateriet.se

svenake
1/31/13, 7:10 PM
#3

Jo  Jag brukar titta i  Lantmäteriets Historiska kartor, men där kan man inte se VEM som bodde VAR.

Fastighetsböckerna har jag aldrig sett så det var ett nytt spår för mej, -  finns sådana på varje Landsarkiv??

Måste jag åka till Vadstena Landsarkiv eller finns det kopior på mitt närmaste??

Tackar för ett nytt spår!!  ;-)

Bjornen
1/31/13, 10:02 PM
#4

En del finns tillgängliga på SVAR, som är en betaltjänst. De större biblioteken har normalt tillgång till dem som kan användas gratis. Annars får man beställa kopior via Härnösands landsarkiv.

Bjornen
1/31/13, 10:05 PM
#5

Fastighetsböckerna ger upplysning vilken fastighetsbeteckning och därefter kan man genom ekonomiska kartor (Lantmäteriet) eller stadsplaner (Kommunen) hitta respektive fastighet.

Upp till toppen
Annons: