Annons:
Etikettproveniens-i-fokus
Läst 3619 ggr
[Alvida56]
2013-01-28 19:37

Malmö återskapas som det såg ut 1692.

Idag kom jag till min stora glädje in på hemsidan om" Malmö 1692 - ett historiskt projekt", som jag vill dela med mig av.

Hämtat citat från hemsidan, som jag vill dela med mig av.

"Malmö 1692 är en tredimensionell interaktiv datormodell av staden Malmö som den såg ut för 300 år sedan - år 1692.

Projektet startades vid Datortek Lindängen Malmö Stad efter en idé av Sven Rosborn för att göra vår arkiverade historia mer levande och lättillgänglig.

Största delen av staden är nu rekonstruerad i datormiljö och vi kan nu ta oss tillbaka i tiden till ett Malmö som nyligen har blivit en svensk stad.

Tanken med projekt Malmö 1692 är att besökaren vid sin egen dator ska kunna vandra runt i staden precis som denne själv vill, knacka på hos borgarna och se hur de bodde och vad de gjorde.

Malmö 1692 ger oss också en överblick över hur annorlunda staden såg ut i stormaktstidens Sverige och hur krigstiderna påverkade en stad som genom dess läge blev en centralpunkt i konflikterna med Danmark."

Efter ett besök på Malmö stadsarkiv hittade jag uppgifter om min fm fm fm mf mf skomakare mästare och rådman Jacob Rasmusson f. 1627 i Lübeck, som 1694 ägde hus 514 som låg vid stortorget i Malmö.

Så nu ser jag fram emot att se huset han bodde i och kanske rent av kunna stiga in i det och titta mig omkring.

Ett helt fantastiskt projekt!

Om någon är intresserad av projektet går så är här adressen till hemsidan.

http://malmo1692.se/Sv/index.htm

Annons:
AndersE
2013-01-28 20:57
#1

Låter spännande!

Upp till toppen
Annons: