Annons:
Etikettproveniens-i-fokus
Läst 3013 ggr
gorand
2013-01-16 21:06

Skridskoålder?

Hur gammal kan den här skridskon vara? Fick den av min far som spelade babandy på 1930-talet. Men kan det möjligen vara från 1830-talet? Någon som vet mera?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
2013-01-17 07:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bilden hamnade fel, men nu är den här…

Bjornen
2013-01-17 09:51
#3

Den har sannolikt legat i jord eller myr och kan vara mycket gammal.

leja
2013-01-17 10:13
#4

Den är gammal, men då den är troligen hemsmidd och gjord i en gårds- eller bysmedja så är det svår bedömt. Den kan vara från vilken tid som helst. Troligen från 1800-talet, men svårt att säga när. Om du vill veta mer skulle jag rekomendera att du tar kontakt med museum, länsmuseum och fråga om någon där kan titta på den. För en expert kan nog lättare se och bedöma vilken tid som är möjlig.

Skridskor finns belaggda från stenåldern i Sverige, men jag är osäker på när man börjar göra skenor i järn. Det bör dock ha varit när järnet sjunker i pris. Sen så kan man tillverka sådana skridskor fram på 1900-talet om man tyckte det blev billigare än att köpa.

Så du har en lång period av möjlig tillverkning och det är svårt att se från ett foto, speciellt om man som jag bara har lite allmäna kunskaper om saken.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

gorand
2013-01-17 17:41
#5

Tack så mycket för svaren. Det blir till att för mig undersöka vidare med hjälp av någon expert på "skridskohistoria".Glad

Upp till toppen
Annons: