Annons:
Etiketthembygd
Läst 3003 ggr
idalotta
2012-11-18 16:00

Gods och gårdar från 30talt?

Hej! Undrar om någon äger en gods och gårdar Hallands län från 30talet? Jag försöker efterforska på mina föräldrars gård, vi har kommit en bit bakåt genom böckerna gods och gårdar men inte riktigt ända fram… Det ska ha funnits en ägare till gården fram till 1912, vem det är borde stå i en gods och gårdar från 30talet… Eftersom det i senare utgåvor står tidigare ägare… Gården ligger i Hallands län, rävinge, bör stå nämnd som folkastad 1.2 postadress brännarp. Skulle vara guld om någon kunde finna denna info. Den senaste ägaren vi vet är Nils Johan Andersson som ägde gården mellan 1903-1912 Med vänlig hälsning, Ida Johansson

Ida

Medarbetare på Florist

Annons:
Bjornen
2012-11-21 09:04
#1

Fastighetsböckerna ger besked om ägarskap ofta ner till mitten av 1800-talet. Kontakta Landsarkiet troligen i Härnösand. Kan också åtminstone delvis hittas hos SVAR:s betalsidor och kan läsas gratis hos större bibilotek

Svenska gods och gårdar kan ge besked på ägarskap under lång tid, om gården finns med. Alla som betalade fick sina uppgifter införda efter deras egna berättelser. Andra större gården fick en rad längst bak i respektive bok.

AndersE
2012-11-21 12:44
#2

Gods o gårdar kan lånas på biblioteket. Finns de inte på dtt bibliotek kan de fjärrlånas för en billig peng.

Torparmor
2012-12-06 10:10
#3

Tack Björn och Anders!

Nu var det ju inte min fråga, men fick bra tips ändå. Ibland glömmer man det man visste förut. Har ju gjort fjärrlån många gånger tidigare.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Fabtax]
2012-12-07 05:58
#4

#3 Nyfiken fråga: är du både "Torparmor" och "idalotta", eller har du bytt nick?

Torparmor
2012-12-07 16:35
#5

nej jag har bara ett Nick. Som jag skrev ..det var inte min fråga …  men jag fick ett bra tips ändå


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Fabtax]
2012-12-07 17:40
#6

Då så, den som frågar får svar! Det var lätt att tolka ditt svar annorlunda, trots att du faktiskt skrev att det inte var ditt inlägg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: