Annons:
Etikettmilitaria
Läst 4874 ggr
[SallysPigge]
11/2/12, 12:48 AM

Byta Soldatnamn?

Jag har nu stött på en lite andra uppgifter i Ancestry som inte riktigt känns rätt med dom jag redan har.

Så här är det, en ingift soldat i mitt träd hade som soldatnamn Werner född Persson. Jag har inte kollat honom bakåt då jag bara är släkt med hans fru och deras barn.

Men nu i Ancestry så visar det sig att hans pappa heter Petter och var soldat med soldatnamnet Mörk.

Redan här ser jag ju ett fel, pappan heter Petter och sonen Persson …

I födelseboken ska Petter ha fått en son Johannes samma datum som min Johannes Persson Werner.

Krångligt? Ja det blir mer …

Ser sedan i Ancestry att pappa nu Heter Petter Mörk Werner kollar upp detta på dom bilder från kyrkoböckerna som en Ancestrymedlem lagt upp. Där finns ingen med både Mörk och Wener. Men det finns en av varje, en Mörk och en Werner.

Kan det vara så att Johannes Persson har varit felskriven och skulle ha hetat Pettersson?

Kan hans far ha bytt soldatnamn från Mörk till Wener?

Brukar det ske att sonen tar över soldattorpet och namn?

Jag kan inte kolla upp detta själv riktigt då jag inte har varken Adonline eller något av dom andra just nu.

Jag vill bara kolla med er om er syn på saken innan jag kontaktar den andra forskaren om det hela. Han är bosatt i USA och jag får ta det på engelska, men jag vill ju inte göra bort mig.

Dessa Werner har i alla fall en himla massa ättlingar i USA som nu heter Warner. :-)

Annons:
Bjornen
11/2/12, 7:56 AM
#1

En spontan fundering att "Werner" skulle ha varit soldatnamnet "Werme". Jag har aldrig stött på "Werner" som soldatnamn , men ett antal "Werme". Det kan vara ett läsfel. Men bara för jag inte sett soldatnamnet Werner, kan det förstås ha funnits.

Per och Petter är samma namn och mera olika stavningar av samma namn. Lokalt kan alla Per bli Pettersson och Petter bli Persson.

Det var inte ovanligt att man bytte namn roten, eller att man bytte rote. Då kunde det bli olika soldatnamn. Det kan pockså ha varit t.ex. soldat i ett femmänningsregemente (reservregemente på hemmaplan) och sedan bli utbytt till ett permanent regemente.

I områden med soldattorp var det soldatens bostad, men en son kunde mycket väl ta över sin fars soldatsyssla. Om soldattorpet drogs in (sedan den allmänna värnplikten började) kunde det säljas och troligen inlöstes det av den som sist bodde där. I mitt område finns ju inga soldattorp och man bodde alltid hemma på sin gård och då var det mycket vanligt att man bytte soldatnamn oftare.

Vissa soldatnamn blev omoderna och man bytte till andra namn. Särskilt tydligt är att olika franskinfluerade ord blev soldatnamn.

[SallysPigge]
11/2/12, 4:06 PM
#2

#1 Ok tack för din förklaring, det hjälper mig att förstå det hela mycket bättre. :-)

leja
11/5/12, 10:55 AM
#3

Som sagts att efternamn skrivs efter faderns förnamn eller varianter därav, så en Johan kan ha barn som heter Johansson, Jansson, Jonsson, Jeansson eller liknande. Så att strikt gå på fadersn förnamn fungerar inte alltid.

Soldatnamn gavs av regementsskrivaren när soldaten skrevs in i rullorna. Vissa valde att kalla soldaterna efter torpen, så visste man var soldaten hörde hemma oavsett om man bytte soldat eller ej. Andra regemensskrivare roade sig med diverse roliga och ovanliga namn. Så någon generell regel finns inte. På 1800-talet när det blev vanligare att skaffa sig familjenamn(dvs ej -son namn), så fanns det de som valde att behålla ett soldatnamn, eller "låna" ett sådant som fanns i släkten, andra skapade egna. Där finns ingen regel utan man gjorde som man tyckte tills namnlagen kom.

Jag har ett roligt exempel på en anfader som behöll sin fars soldatnamn Dunderborg och blev antagen som soldat Tysk, varvid han skrivs som Dunderborg-Tysk. Ett lite krångligt efternamn enligt mig(hans barn behöll Dunderborg men inte Tysk).

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Bjornen
11/6/12, 9:04 AM
#4

Normalt är inte Jonsson och Jansson samma namn. Det normala är att Jon, Jonas är ett namn och Jan, Johan och Johannes ett annat namn. Joen är vanligen en variant av Jon, men ibland även en variant av Jöns.

Det finns dock geografiska skillnader, men det är inte ovanligt att en familj har både en son Jan/Johan och även en Jon/Jonas. Detta särskilt i gränstrakterna där Jon (t.ex: egentliga Dalarna och Hälsingland) eller Jan (t.ex: Bergslagen) används. ). I närheten av Norge är det vanlige Jo och i enstaka fall Joa.

leja
11/6/12, 9:32 AM
#5

Har ett exempel där äldsta sonen heter Johan och kallas Johannes och andra sonen heter Jonas och kallas John.

Kan bli lite förvirrandeFlört

Men det jag ville säga är att det är viktigt att inte tro att Johan automatiskt blir Johansson, utan att alla varianter kan följa. Beroende på vad som är vanligt i trakten och vad prästen skriver i kyrkoboken.

Vad ska man ha som signatur tro?

swemah
11/6/12, 11:22 AM
#6

Och än värre kan det bli om pappa hette Johan Peter, det kunde blie Johansson, Johnson, Petersson, Persson och alla möjliga andra kombinationer på samma barnkull.

 Så det säkraste är att inte vara säker på något Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: