Annons:
Etikettsläktforskningslaviner
Läst 2351 ggr
patronsaint
10/26/12, 11:18 AM

Nybörjare på släktforskning.

Hejsan,

Tänkte höra med er som har hållit på ett tag. finns det på något sätt man kan släktforska grattis i sverige via sin dator? På min mammas sida sträcker sig min vetskap bara till 1889 och skule verkligen vilja veta mer. Kan inte heller hitta min morfars föräldrar.

På min pappas sida råkade jag av en slump hitta en som var 4 och 5 kusin med mig på farmors sida som har gjort ett släkt träd som sträcker sig till 1500-talet i vissa grenar. Men då är allt bara i finland och det är mest namn, årtal och ibland ort.

Har ni några bra tips på hur jag går vidare?

I want to be like the patronsaint of reality.

Annons:
Lill-Kisse
10/26/12, 5:48 PM
#1

Klicka på "LÄNKAR" ovan och testa de olika förslagen under rubriken "Släktforskning".

leemland
10/26/12, 8:17 PM
#2

Jag tror inte du kan släktforska gratis hemifrån. Jag har bara hållt på några månader men jag har inte stött på något gratisprogram(förutom till träd). Det enda sättet är att du går till ett arkiv.

Lycka till :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Yred3
10/27/12, 1:47 AM
#3

Det är jättebra att gå en kurs först!

AndersE
10/27/12, 8:25 AM
#4

De flesta bibliotek i Sverige har datorer med de databaser man annars köper. Det är gratis att använda dem.

Sen finns det en hel del material utlagt som är gratis att använda men det är ju inte så komplett som det man betalar för. Som Lill-Kisse skriver så finns det en del bra länkar i Proveniens länksamling.

Upp till toppen
Annons: