Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 1854 ggr
leemland
10/14/12, 4:36 PM

Kalendrar

/Hej,

Jag gjorde i veckan en "felsökning" eller vad man kan kalla det i mitt släktträd och då kom det upp en sak som jag inte tidigare lagt märke till. 
Det var fördelsedatum som var fel hos en av mina förfäder, Ingar hette hon. Hon var född  29/2 1750. Men jag vet nu att skottdagen började inte förren 1753 i Sverige. Så nu undrar jag om man kan få tag i kalender för 1750 eller på något sätt ta reda på hur de va då?

(ps.Jag kan inte kolla födelseboken förren imorgon, om jag råkat gjort fel.ds.)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
svenake
10/16/12, 5:35 PM
#1

Sådan kalendrar brukar finns i  på nätet  OCH i  olika släktforskningsprogram.

Lycka till!

leemland
10/18/12, 11:10 AM
#2

okejj, ska kolla de :) Tack

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Hektor
10/18/12, 8:50 PM
#3

Jag kollade i Min Släkts kalender, dvs en inbyggd kalender i det program jag använder. Mycket riktigt den 29/2 1750 finns inte!
Återstår väl bara att konstatera att födelseboken är fel alternativt att du kanske läst fel när du registrerade datum?

leemland
10/19/12, 12:57 PM
#4

Ja precis. Jag har nog läst fel :P ska kolla igen:)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

svenne
10/19/12, 5:32 PM
#5

Lägg gärna ut en källhänvisning så vi blir flera som kan titta på datumet och ha synpunkter på tolkningen.

leemland
10/19/12, 6:44 PM
#6

#5 Jag ska se om jag hittar de igen.

Det kan vara så att jag varit så dum att jag skrivit av någon annans för att all övrig info stämt. Började släktforska i mars i år och jag var rätt ivrig då :P Och så har jag inte gått någon kurs. Men jag ska se över den grenen i helgen och återkommer  :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Bjornen
10/21/12, 12:25 PM
#7

Gamla systemet hade skottdagar vid alla årtal som var delbar med 4. (1750 är inte delbart med 4) I nya systemet var inte 1800, 1900 och 2100 inte skottår, men 2000. Sverige hade sitt eget system och införde ett tag den svenska kalendern, men genom Karl XII: krig glömde man att följa det och man återförde till det äldre systemet. Då inträffade det unika att februari hade 30 dagar.

leemland
10/21/12, 12:36 PM
#8

Tack för informationen ! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
10/25/12, 6:44 PM
#9

Jag har nu gått igenom alla sidor jag sparat, mitt träd och information jag fått skriftligt. Och äntligen har jag hittat var jag fått informationen från.

När jag började släktforska i våras fick jag av min farmor ett handskrivit träd och information, som hon i sin tur fått av antingen någon av hennes mor-eller farbröder. Och jag började med att skriva av all informationen driekt in i ett släktträd. Och det är härifrån jag har fått att personen är född den 29/2 -1750.

Personen:

Ingar född: 29/2 - 1750 i Ö. Herrestad.

Det är all information jag har egentligen(förutom hennes mans namn och ättlingar). Så jag vet inte om det stämmer heller, har nog inte gått igenom alla som jag trott.

Men tack för hjälpen jag fått :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: