Annons:
Etikettläshjälp
Läst 2411 ggr
leemland
9/10/12, 2:48 PM

Läshjälp, Tar dom hand om honom?

Sitter och letar efter en person i födelseböckerna.

Personen jag letar efter:
Martin Viktor är född 17 januari 1902 någonstans i Malmöhuslän.

I födelseboken från Malmö Sankt Pauli hittar jag en som passar in MEN där står okänd på både mamma och pappa. Skulle någon kunna försöka tyda vad det står på alla rader? Spec den sista så jag kanske kan avgöra om det är han eller inte.

Jag vet vem de biologiska föräldrarna är.

AID: v103760.b146.s142.

Malmö Sankt Pauli CI:9 (1901-1902), bild 146/sid142, Längst ner på sidan.

Eller skulle någon kunna kolla födelsebok för Lilla Beddinge för den tiden. Och se om han finns där.  Den finns tyvärr inte på ad..

Tack på förhand.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
EvaMorfi
9/10/12, 7:26 PM
#1

Modern är född 8/12 1881

Modern är okänd. Barnet född i Gladan III.  Födelsedatumet för modern finns på ddss.nu

EvaMorfi
9/10/12, 7:27 PM
#2

Förresten skulle det inte stått att han var införd  i födelseboken även i L. Beddinge församling?

Yred3
9/11/12, 1:47 PM
#3

Nej, han finns inte med i Lilla Beddinges födelsebok. Man brukar bara finnas i en bok. Malmö; Sankt Pauli C:9, sid. 142 och är bosatt på sid. 362 i Hfl.

Yred3
9/11/12, 2:41 PM
#4

Geline har en helt annan sida i födelseboken. Det står samma sak men även anmärks av barnmorskan och jag vet inte om det är barmorskans namn eller om det är moderns namn. Men du visste ju namnet men det är troligare att denna adress är den rätta. Kan dock ej hitta henne. Hur som helst står det att modern  bor på adress S.P. 2:21.

EvaMorfi
9/11/12, 5:33 PM
#5

S:t Pauli har dubbla födelseböcker. En riktig och en i konceptform.

Barn finns i två födelseböcker om de föds i en församling och döps i en annan. Barn födda och döpta på Lunds lasarett t ex står också i födelseboken i hemförsamlingen.

Eva M

Yred3
9/11/12, 9:51 PM
#6

I det här fallet hade AD den riktiga föd.boken och Genline hade SCB:s avskrifter.

Annons:
svenne
9/11/12, 10:01 PM
#7

Ja, så brukar det väl vara i de flesta fall, att AD har fotograferat originalfödelseböckerna och Genline endast har raspiga kopior av de filmade SCD-utdragen.
Tyvärr!

EvaMorfi
9/12/12, 1:46 PM
#8

På stadsarkivet i Malmö finns alla barnmorskeintyg för S:t Pauli. Man kan undersöka intyget: Ibland står det intressanta upplysningar på baksidan som inte finns i födelseboken.

Eva M

Alsterolle
9/14/12, 8:24 AM
#9

Jag hade samma bekymmer i S:t Pauli - både fader och moder okända. Men även här antecknades moderns födelseuppgift och tack vare den kunde jag hitta en synnerligen trolig kvinna i "Sveriges Dödbok".

leemland
9/14/12, 9:24 PM
#10

#2 Jo de borde stå att han är född i Lilla Beddinge tycker jag, för hans mamma bodde där vid tillfället. (Och det är månad 11 som mamman är född.)

#3 Det finns ingen sid 362 i Hfl för det året, jag har kollat.

#4 Okej, får kolla närmre på de sen då.

#5 Okej. Men ska man utgå från att han är född i Sankt Pauli. Kollade i dödsboken och enligt den är han född där.

#9 Okej. Jag tycker det är lite irriternade för "man" vet  vem föräldrarna är, men dom emigrerar senare samma år och pappan tillåter inte att barnet får följa med så han sätts hos en annan familj. Kan det vara dom som står som faddrar?  Han har faktiskt åkt och hälsat på föräldrarna och syskonen i USA när han är äldre.

Ursäkta att det tagit lite tid att svara! Men tack för alla svaren :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

svenne
9/14/12, 10:50 PM
#11

#10 - #3,

Jodå, det finns en sida 362 i församlingsboken, Malmö Sankt Pauli AIIa:458 och där finns Martin Viktor med på rad 16, registrerad hos fosterföräldrar men det ger ingen ytterligare information om den biologiska modern tyvärr.

EvaMorfi
9/15/12, 1:07 PM
#12

Anledningen till att man födde anonymt var ju att ingen där man bodde skulle få veta att man fått ett barn. Modern behövde ju inte ge någon information. Att det ibland står ett födelsedatum för modern behöver inte betyda att det är hennes. Vissa mammor kunde säkert hitta på ett födelsedatum.

Om nu föräldrarna utvandrade och inte kom tillbaka finns där inga bouppteckningar i Sverige.

Jag påminner om poeten Hjalmar Gullbergs livshistoria som står att läsa på ddss.nu

Du kommer aldrig att kunna komma till botten med detta. En dagbok eller några brev är vad behöver men hur ofta finner man sådant material.

leemland
9/15/12, 10:16 PM
#13

#10- Okejj. Hittade inte när jag kollade där.. Får kolla igen då..

#12- Okejj, Tack för all information. Ska gå igenom allt igen så jag kanske jag hittar något jag missat tidigare..

Tack för hjälpen allihopa!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Bjornen
9/17/12, 11:39 AM
#14

Familjer som skriven på en plats och bosatt är oftast inskriven i bägge församlingarna eller ingenstans. I enstaka fall kan de vara antecknade i tre församlingar. På SCB-födelseboken ska de vara strukna i alla utom där modern är skriven.

Ibland glöms något barn bort och jag har sett exempel när barnet skrivs in i födelsboken strax för sitt eget bröllop.

När det gäller detta fall skulle det kunna tänkas att föräldrarna redan blivit utskrivna som emigranter, innan barnet antecknas i födelseboken. Då finns ju inga riktiga föräldrar att anteckna.

Upp till toppen
Annons: