Annons:
Etikettberätta
Läst 3489 ggr
[Fabtax]
2012-08-28 18:48

Enkät: skilda resultat - hur gör du?

Vad sägs om en liten enkät?

De flesta av oss har nog råkat ut för att en annan forskare redovisat andra anor för ett gemensamt forskningsobjekt än de man själv kommit fram till. Vad är din första reaktion om detta händer? (Bara ett svarsalternativ!)

Observera att du måste markera ett svar första gången för att se ställningen, därefter ser du förändringarna automatiskt i takt med att svaren droppar in. Enkäten summeras i slutet av september.

Annons:
Bjornen
2012-08-29 07:31
#1

Det är ganska vanligt att det finns olika uppgifter och i första är det prästerna som inte har varit entydlig. Där är det svårt att ibland rätta prästens uppgifter, men som oftast brukar det lyckas och då huvudsakligen med andra källor. Annars brukar man ibland hitta var felet uppstod om det gäller 1800-tal och 1700-tal.

Jag tycker det är mycket värdefullt om andra forskare har arbetat med samma personer. Det ger en själv en kontroll på om man tolkat materialet på samma sätt. Om det blir samma resultat är chansen god att vi båda har rätt. Ingen är ofelbar och det är alltid bra att få en egenkontroll. Det gäller särskilt socknar som man inte har fullständig kontroll på. Däremot i socknar jag har god kontroll på är mina uppgifter nästan alltid så korrekta det går att få fram, då jag har nästan alla personer insorterade i familjer från födseln till döden. I många fall även komplettering med domböcker och i vissa fall även mantalslängder. Jag har också många gånger även haft tillgång till andra kyrkobokshandlingar som övriga forskare normalt inte har tillgång till då de inte finns tillgängliga på annat sätt än i dag på Landsarkivet.  

I vissa fall känner jag till var felkällan finns, då många använder samma gjorda forskningar och dessa kan vara publicerade i tryckta skrifter.

AndersE
2012-08-29 08:49
#2

Att en annan forskare har andra uppgifter - eller samma uppgifter - behöver inte betyda någonting.

Eftersom mina uppgifter funnits länge på såväl min hemsida som på Disbyt så vet jag att mina uppgifter ofta är källan. Så har jag gjort ett fel finns det felet på flera ställen så om någon annan hittat rätt och sen ser mitt fel på flera ställen så betyder ju dettta inte alls attden forskaren gjort fel.

Men självklart blir jag nyfiken då jag ser en avvikelse och då börjar jag kolla mina egna uppgifter. Finns där en tveksamhet så blir det ju intressant att se vad den andre funnit.

Fel gör vi alla.

[Fabtax]
2012-10-05 17:39
#3

Här kommer en något försenad redovisning av enkäten, som besvarades av 35 personer. Frågan som ställdes var:

De flesta av oss har nog råkat ut för att en annan forskare redovisat andra anor för ett gemensamt forskningsobjekt än de man själv kommit fram till. Vad är din första reaktion om detta händer? (Bara ett svarsalternativ!)

Så här fördelade sig svaren:

1. "Ingen åtgärd - den andre har fel!", 0 svar

2. "Utgår från att du haft fel och ändrar", 1 röst = 3%

3. "Kontaktar forskaren för att jämföra", 8 röster = 23%

4. "Kollar dina egna uppgifter på nytt", 22 röster, 63%

5. "Äh, vi kör vidare på respektive håll!", 1 röst= 3%

6. "Tappar lusten att forska", 0 svar

7. "Annat alternativ (skriv!)/avstår", 3 röster, 9% (se #1 och #2!)

Det går fortfarande att rösta och tycka till. Förändringar i röstutslaget kommer dock ej att redovisas.

Tack till er som deltog!

Upp till toppen
Annons: