Annons:
Etikettindividforskning
Läst 1612 ggr
guan
8/25/12, 2:48 PM

Släktens gåta

1883 sålde min farfars far - då ogift bonde - allt han ägde och hade på auktion, utom gård och en silversnusdosa som går i släkten, dvs allt från kläder till husgeråd, möbler, djur, redskap och gröda. Ni kan tro att vi senare generationer undrat varför! Inte ens farfar, hans son, visste något. Vi har gissat på religiöst grubbel, vansinne… Två andra underligheter: Två månader efter auktionen gifte han sig med en fattig flicka. Han skrev dagbok (dvs främst vad han arbetat med på gården) i alla år, men månaderna före och efter denna auktion och bröllopet skrev han ingenting. Att det skulle vara ekonomiska besvärligheter som låg bakom är inte troligt, för året därpå köpte han a l l t  nytt och började om som om inget hänt.

Har ni några teorier om vad som kan ha hänt, eller tips om var man skulle kunna hitta spår av det?

Kan tillägga att en släktklenod, en stor silverbägare, som han också sålde köptes tillbaka av min pappa på 80-talet, och nu har jag den.

Annons:
[Fabtax]
8/25/12, 3:57 PM
#1

Intressant historia, men det är ju inte lätt att tipsa om vad som hände när inte ens släkten visste det. Likaså kan man knappast tipsa om var det går att hitta spår heller, eftersom det inte finns några uppgifter om var i landet han bodde. Det enda som återstår då är gissningar. Han kanske "gick i väggen", som det heter numera, men att giftermålet gav honom livslusten åter?

chrissan
8/25/12, 8:53 PM
#2

Det var inte ovanligt att man "startade om". Mina mycket ordentliga farföräldrar gjorde det flera gånger. Det var inte just den speciella gården som betydde något, det var jordinnehavet och kvaliteten, många bytte gårdar flera gånger. Detta finns visat i forskningen runt den agrara verksamheten. det där med släktgård är ett nytt påfund.

guan
8/25/12, 9:15 PM
#3

Min farfarsfar bodde kvar på sin gård, utan möbler, djur, redskap i ett par månader, sen köpte han allt nytt och fortsatte bruka samma gård men på ny kula. Mysko va?

Bjornen
8/29/12, 7:09 AM
#4

I slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet var allt gammalt omodernt. Köpta föremål visade på rikedom och gammalt hemgjort på fattigdom. Som motvikt mot dessa tankar kom nationalromantiken.

Upp till toppen
Annons: