Annons:
Etikettföremål
Läst 12398 ggr
leemland
2012-07-11 16:40

Glas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nyligen hittat några glas som vi inte vet något om. Finns det kanske någon här inne som är kunnig i ämnet?

Kanske vet du/ni också vad man har glasen till? Enligt en bekant så är det congacs-kupor(ursäkta stavning om den är vet), men vi tycker dom är helt för små för det.

Där är guldkant på dom , det finns också en guldig krans med ett N i, men de ser ni på bilden.

ps. hoppas kategorin är rätt .ds.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
leemland
2012-07-11 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lägger också till en bild där man ser hela glasen.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

DesK
2012-07-11 16:50
#2

Det kan vara små cognacskupor. Lagerkransen med N i tyder på att det kan vara glas som tillverkats till Nobelfesten.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

leemland
2012-07-11 16:54
#3

Okej, tack så mycket desK för de snabba svaret :)

Jag undrar en annan sak också. Har glasen något värde i sig? Kostar dom 5kr glaset eller 10 kr?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Fabtax]
2012-07-11 18:07
#4

Jag funderar om inte N:et står för varumärket Napoleoncognac (jämför med etiketten på denna bild)?

Jag har aldrig smakat Napoleoncognac, men det var nära en gång! Köpte i yngre dagar med mig en flaska från Paris,  men en arbetskamrat gav mig ett bra pris (tyckte jag då…), så den hamnade i hans barskåp. Skrikandes

leemland
2012-07-11 19:37
#5

Fabtax- Jag har kollat och jämfört bilderna och jag tycker inte kransen på glaset stämmer överrens riktigt med kransen på bilden du skicka.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Fabtax]
2012-07-11 20:03
#6

Det kan ju å andra sidan bero på att glastillverkaren inte hade tillgång till originalmönstret. Kan berätta att jag har en hel del billiga whiskyglas med piratavbildningar av kända whiskeyloggor som inte är i närheten av originalet.

Frågan är om du hittat något nobelmärke (#3) att jämföra med? Nobelstiften är rätt tuffa med att skydda sitt varumärke,  så det borde gå att kontrollera. Jag tror inte att jag har sett ett sådant märke i nobelsammanhang.

Annons:
[Fabtax]
2012-07-11 20:24
#7

Om du Googlar på cognacglas Tradera och väljer "bilder" i vänstermarginalen så kommer det upp en del bilder på glaset. Man kan gissningsvis även få fram priset från någon avslutad auktion.

svenne
2012-07-11 20:58
#8

Glasen har inte ett skit med Nobelfesten att göra. Det är precis som Fabtax säger, de är "reklamglas" för Napoleonkonjak.  Precis som det finns ölglas som det står "Norrlands Guld" på eller drinkglas märkta "Martini".

Värdet är nog ganska litet.

leemland
2012-07-12 15:38
#9

Okej, tack än en gång för svaren :) Ska kolla vidare på napoleon cognacen :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

sonjsbo
2012-07-12 19:45
#10

Köp en liten Napoleon med många stjärnor och prova glasen. Övertygad om att glasen kommer till sin rätt.

Gullan56
2012-08-12 21:02
#11

Vill du sälja dom så är min särbo intresserad. Han har några stycken och vill gärna ha några flera.

J
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11: jag har tre sånna. Fick efter att morfar gått bort.
Är särbo fortfarande intresserad av att köpa fler?:)

DesK
2022-02-28 12:48
#13

#12 Duktigt av dig att hitta en så gammal tråd, tråden startades för 10 år sedan!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2022-02-28 12:50 av DesK
Annons:
Upp till toppen
Annons: