Annons:
Etikettlivsöden
Läst 5460 ggr
[Sjöholm i Hålan]
6/19/12, 5:35 PM

Åhus Sjöholm Cykel&Sport

Jag söker efter lite fakta/historia om mina två släktningar,Nils Sjöholm som hade "N.Sjöholm Herrekiperingsaffär" i Åhus tidigt 1900 tal samt min morfar Curt Sjöholm som innhade "C.Sjöholm Cykel & Sport" i Åhus.

Mej veterligen hade Nisse en stor Arapapegoja med vilken han cyklade runt på styret med.Denna goja kommer jag ihåg från min barndom ca 1970 och då var Laura (gojan) ca 65-70 år !! och levde en bit in på 1980 talet !!Hon omhändertogs av min morfars syster Gertrud i Åhus.

Men hade varit jättekul om någon ville komma med historier om dessa två herrar,skrönor,hur dom var,jaa allt :-) Jag vet morfar vid varje julskyltning hade en Märklinjärnväg uppmonterad i skyltfönstret

Och finns det någon med foton/prylar från någon av dessa två gubbar,hade jag blivit överlycklig,om så jag bara får se foton :-)

Jag har en flock glasplåtar,impulsköp på loppis !! troligen var fotografen Nisse,tagna omkring 1910-20 från Åhus samt Everöd flygfält och lok från järnvägen Åhus-Kristianstad samt från hans affär.Huset vet jag står kvar än idag än om i något ombyggt skick

Men jag tackar på förhand och hoppas på lite roliga historier om gubbsen.Jag som undrar är dotterson till Curt Sjöholm :-)

Annons:
[Sjöholm i Hålan]
6/23/12, 1:33 PM
#1

Ingen här från Åhus ??? :-(  Kanske gubbsen fallit i glömska,hahaha

svenake
6/24/12, 12:41 AM
#2

Är det  Nils H T Sjöholm???

Har du skannat glasplåtarna?

[Sjöholm i Hålan]
6/24/12, 11:08 AM
#3

Tjena Svenake Jag vet tyvärr inte om han hade några mellannamn,men hade under tidigt 1900 en "skrädderi-herrekiperingsaffär" i åhus..Tyvärr glömt vad huset/kvarteret hetter..Huset finns kvar än i dag…Tror där är frisörsalo´ng idag.

Sedemera startade hans påg(min morfar) cykel och sportaffär,han hette Bror Curt Sjöholm och affären lade han ner slutet av 1950 talet??

Tyvärr har jag inga såna prylar hemma,men bekanta till mej har provat men inget bra resultat. Ska tydligen speciella scanner till det??Är tyvärr nollad på "digital teknik" :-) Nils hade två barn Curt och systern Gertrud,hon bodde hela livet i Åhus,gift med John Pettersson, Dom byggde ett hus på Trollsländevägen i Åhus på slutet av 1940talet och där bodde dom resten av sina liv.

AndersE
6/24/12, 11:13 AM
#4

Sjöholm, detta är en relativt liten sajt. Chansen att på några timmar hitta någon med detaljkunskaper pm en enskild individ är tämligen liten.

Dock är ditt inlägg värdefullt om du har lite tålamod. En fråga med bra rubrik och med många bra sökord gör det lätt att hitta för Google. Så om en vecka, eller om tre år, kanske någon som har just dina eftersökta uppgifter googlar och hittar till inlägget du gjort.

Vi har flera exempel redan. Själv sökte jag uppgifter om en avlägsen släkting som utvandrade och redan efter några månader ledde det till en kontakt med en ättling.

AndersE
6/24/12, 11:19 AM
#5

Sjöholm, har du titta här?

http://www.annasgille.com/

[Sjöholm i Hålan]
6/24/12, 11:28 AM
#6

Tjena Anders Hoppas bra med dej och inga vedermödor efter midsommar ?? :-)

Det är lugnt,jag vet det tar tid,det är bara så trist man har en släkt som "kniper" om allt !!! Så lika bra ta tjuren själv :-)  Men tyvärr så har det legat många "infektioner" i släkten en massa år…Så du ska skatta dej lycklig som har "berättarvilliga ättlingar" Men precis gått med i släktforskningsförening här i stan,så kanske jag kan ta det den vägen :-) Bara synd min gamla lärare inte lever lngre,han var en fena på historia och släktforskning,Stig Edenfur ..Och jag testade med AnnasGille men tydligen var mina frågor inte "inaktuella" tillräckligt hahahaha…………Ingen som visste nåt om varken "sporten" eller "skrädderi" joo en kunde "möjligen" komma ihåg :-)  // Mogge

Annons:
Richswe
7/9/12, 11:35 AM
#7

Jag har en Nils Nilsson Sjöholm i mitt släktträd, en anfader till min "ingifte morbror".

Han bodde runt sekelskiftet 1900 i Åhus och var skräddare enl. folkräkningen 1900.

Vet inte om detta är samma person alls.

Min Nils Nilsson Sjöholm var född 14 nov 1869 och dog 28 dec 1962.

Har inte alls forskat på denna gren förutom i just direkt uppstigande led och kan därför inte säga om det är samma.

Får jag fråga på vilket sätt du är släkt med Nils?

Richswe
7/9/12, 12:59 PM
#8

Tror att "min" Nils Sjöholm Nilsson och din Nils Sjöholm är två olika personer.

Förutsatt att det är din morfar som föddes den 4 nov 1922 i Åhus.

Och som dog 8 nov 1996 i Horn i Östergötland.

Om ovan stående uppgifter stämmer så är det som så att "min" Nils Sjöholm Nilsson är far åt din Nils Sjöholm.

Skräddare Nils Sjöholm f. 1869 d. 1962

Hans son: Nils Anton Sjöholm f. 1895 d. 1981

Hans sonson: Bror Curt Nilsson f. 1922 d. 1996 (Faderns yrke vid födseln: Växlare)

Hans Barnbarns barn: En kvinna f. 1956, en kvinna f. 1958 och en man f. 1961.

[Sjöholm i Hålan]
7/9/12, 1:09 PM
#9

HEEEJ Joootamej fan,det är samma gubbe :-) Jag har för mej huset han hade "N.Sjöholm Skrädderi&Herrekiperingsaffär" finns kvar idag i Åhus,tror är en hårsalong där idag,,Om han hade minst två barn med namnen Curt och Gertrud är det garanterat samma gubbe :-)  Hans son Curt är min morfar,som hade den "efterlysta" sportaffären . Också i Åhus, Tyvärr hittar jag inte längre hans exakta födelseår längr,tydligen raderad i registren över Åhus ?? men åreet stämmer absolut för avliden,för jag var ett år gammal då,enligt vad mormor sagt…Men absolut kul fick en liten kontakt med en ev. avlägsen släkting :-)

Richswe
7/9/12, 1:50 PM
#10

Börjar med att säga att vi inte rent tekniskt är släkt :)

Du är däremot släkt med mina två kusiner.

Så din och deras gemensamma släktning är Nils Sjöholm Nilsson. Han är deras farfars farfar och din morfars farfar.

Han var för övrigt den förste med namnet Sjöholm i er släkt.

Den Nils du verkar nämna i ditt första inlägg är den andra generationen Sjöholm.

Curts födelsedata är den 4 november 1922 i Kristianstad enl Sveriges Dödbok.

Men han är egentligen född i Åhus.

Yred3
7/9/12, 1:56 PM
#11

Vad roligt för er att ni har hittat Sjöholm. I mitt stilla sinne undrar jag hur många släkter som heter det utan att vara släkt med varandra?

Det verkar vara ett populärt efternamn att ta sig. Den äldsta i min släkt föddes på 1700-talet och hette Ola Torkelsson Sjöholm och var smed i Östraby.

Richswe
7/9/12, 3:07 PM
#12

Jo… Skoj att vi lyckats hitta rätt gubbar!

Jag har tyvärr inga historier om dessa personer som eftersöks i första inlägget.

Är som sagt inte direkt släktning utan detta är en "ingift" gren och jag har egentligen bara forskat i rakt uppstigande led utan att bry mig om syskon.

Och min "ingifte" morbror minns inget om denna släkt i heller eftersom att han inte umgicks eller något sådant med sin far.

Så jag är extremt nyfiken på dessa glasplåtar, dessa fotografier som trådstartaren har!

Richswe
7/9/12, 3:09 PM
#13

#11  Tror att det finns ganska många sjöholms som inte är släkt med varandra. Först jag har i denna grenen är dock Nils Nilsson Sjöholm f. 1869.

Annons:
[Sjöholm i Hålan]
7/9/12, 4:05 PM
#14

Richswe Det stämmer absolut med Curt :-) Han dog uppe i Horn.han och Mormor skildes,tror var 1985-86,då tog morfar husvagnen och körde "en runda" Sen bodde han uppe i Horn med en kvinna han träffade….Det stämmer att Curt var född i Åhus,jag har honom på glasplåtarna som ettäring ihop med Gerttrud..Dina kusiner,måste vara John och Gertrud Petterssons barn eller nåt ?? Men absolut kul du fastställde "Nisse" som andra generation Sjöholm :-) Men om du mailar mej "privat" kanske vi kan se om inte jag kan visa dej glasplåtarna.Kvinnorna du skriver 1956 och 1958 är mina mostrar,en dotter 1946 är min morsa Mao Curt hade 3 döttrar f. 1946,1956 och 1958 samt en son f.1950 d.1992 i Grevie

Richswe
7/9/12, 4:40 PM
#15

Du Måste upp en generation för att hitta den person som så småningom blivit "min" gren, nämligen Curt och Gertruds farbror Alfred Sjöholm.

Han är bror till den Nils du nämnde i första inlägget.

Bifogar en PDF som visar släktskapet.

[Sjöholm i Hålan]
7/9/12, 4:56 PM
#16

Mmmm då vet jag :-) Hittade Alfred också i en gren här,meddelade morsan detta och inte konstigt hon "fastnade" då efternamnet tillkom så sent :-) Jag kommer ihåg Gertud och hennes man John..Det var dom som tog hand om Nils Arapapegoja,Laura..Tror den levde ända upp i 1980 talet :-) Och jag kommer ihåg denna Ara redan som riktigt liten.Var ofta i Åhus på 1960-70 talen,dom bodde på trollsländestigen,har för mej deras hus står kvar än idag ?? Tyvärr fick jag inte din PDF men prova igen så får vi se..Och jaf tackar för hjälpen Men självklart ska du få kolla plåtarna vid tillfälle,kan ju vara kul för dej,kanske Alfred är med på ett hörn ??

Upp till toppen
Annons: