Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 4811 ggr
edithjosefina
2012-06-15 12:01

K-märkt grav Ockelbo

13 juni 2012.

Jag är från södra Sverige och släkten gör en resa till min morfars barndomshem i Ockelbo.

Vi besöker kyrkogården för att "titta till" min morfars föräldras grav. Vår förhoppning är att den ska finnas kvar och i bra "skick". Graven:

Fattiggårdsföreståndaren Per Pettersson 1850 - 1926 och hans hustru Karin Pettersson 1856 - 1932. I graven vilar också min morfars bror Per Johan Pettersson och hans hustru Clary Pettersson  

Vi har mycket tur.Inventering av gravar är på gång. Vi träffar kyrkogårdsansvarig och får information att graven är K-märkt. Vi blir mycket överraskade och glada över detta besked. Detta betyder att graven kommer att finnas för evigt.

Det är länstyrelsen som bestämt att graven ska vara K-märkt. Orsaken är att graven är stenlagd ( här är det vanligt med gräsmatta ) och att gravstenen är märkt Fattiggårgsföreståndare   

    Tyvärr unknown error vid överföring av bild. Försöker senare        

Annons:
edithjosefina
2012-06-15 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nytt försök att överföra bild.

edithjosefina
2012-06-15 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Gravstenen

AndersE
2012-06-16 08:38
#3

Jga har också "letat gravstenar" och visst är det speciellt att finna gamla sådana. Kul att den ska få vara kvar.

svenne
2012-06-16 11:56
#4

Ja, och det är rogivande att gå och titta på gamla gravstenar på en kyrkogård en ljummen sommarkväll.

edithjosefina
2012-06-16 16:03
#5

Tyvärr var det inte enbart positivt besök i Ockelbo.

Vi letar också, efter min morfars kusins grav. Tyvärr försvann gravstenen förra året. Detta är mycket retfullt. Denna resa hade kunnats gjorts mycket tidigare. Min morfars kusin och hans fru hade inga barn.

Vi gjorde även ett besök i det hus som min morfars föräldrar har bott i.Ägarna var mycket gästvänliga och visade oss runt på gården och inomhus. Tyvärr var vi även försent ute här. Den äldre mannen i huset dog dagen innan och hans anhöriga tyckte det var ledsamt för han hade varit mycket intresserad av vårt besök och hade mycket att berätta.

Detta kanske är ett tips för andra. Vänta ej till morgondagen,handla nu.

edithjosefina
2012-06-16 16:11
#6

#5

I CD skivan Begravda i Sverige finns min morfars kusin namngivet. Här står att graven är upplåten till 1/1 2025. Vet ej vad detta år kommer ifrån. Per Olof Larsson dog 1975

Annons:
Ingegerd
2012-06-16 20:36
#7

Gravrätten var nog 50 år när din morfars kusin begravdes. Om stenen redan har tagits bort kanske den/de som var gravrättsinnehavare har sagt upp gravrätten i förtid. Eller fanns det kanske ingen gravrättsinnehavare registrerad?

Numera är gravrättstiden 25 år men kan förlängas mot en avgift, som församlingen bestämmer.

Upp till toppen
Annons: