Annons:
Etiketterböckerlästips
Läst 5891 ggr
ElLobo
2012-04-29 13:00

Sveriges sista masonitfabrik skeppas till Thailand

Jag hittade en intressant artikel i SvD om masoniten och dess framgång och fall.

Masoniten blev en symbol för 1900-talets framstegsoptimism. I maj skeppas Sveriges sista masonitfabrik till Thailand.

Länk: Masonit i våra hjärtan

Annons:
chrissan
2012-04-29 16:06
#1

Intressant. Vi har just renoverat ett hus som bygjobbarna kallade masonitpalatset. Allt 1800-tal var inklätt i masonit

svenne
2012-04-29 20:53
#2

Intressant läsning.

Jo, en bit in på 1900-talet skulle spåren av 1800-talet döljas.
Tänk så mycket fin 1800-talsinredning man förstörde med den där förbaskade masoniten. Man spikade masonit över gamla fina pärlspontpaneler och spegeldörrar.  Men masoniten var ju bra till många saker också.

Sedan någon gång på 60-talet kom ju de så kallade Taiwan-skivorna, det var en sorts träfanerad masonit, hård som attan, de var nästan omöjliga att spika igenom, man fick förborra för att inte spikarna skulle krokna.

sonjsbo
2012-04-29 23:22
#3

Masonit! Va trevligt. Skyndar mig in till bokhyllorna och tänkte plocka fram "Boken om masonit" köpt på rea för många år sedan. Till och med pärmarna var av masonit. Men tji. Måste bero på dålig ordning bland böckerna i hyllorna - jag hittar den inte. Boken var en historik över masoniten. Nu måste jag till att städa där också.

Vårt hus är från tidigt 1900 och ombyggt på 50-talet. Här är vi förskonade från  masoniten utom på de gamla fina spegeldörrarna och taket i köket. Har slitit bort skivorna på dörrarna och skrapat dem rena. Ett evighets göra. Tre dörrar av fyra är halvfärdiga och den fjärde är inte påbörjad. Verkar aldrig bli färdiga - alltid något annat mer intressant får företräde.

mbss
2012-04-29 23:47
#4

svenne, tänk så mkt fin 1800-talsinredning masoniten räddade också! Utan den hade man kanske kastat ut både dörra och ytskikt istället. Nu finns det ju ändå kvar att återuppliva där under! :)

chrissan
2012-04-30 07:28
#5

Ja, våra fina dörrar original 1850 hade nog inte funnits utan den masonit som klädde in dem under många år

AndersE
2012-05-06 11:02
#6

#4 o #5 Jag tror också så. Masoniten förstörde inte. Den gömde och bevarade.

Annons:
[TheoA]
2012-05-08 21:35
#7

Masoniten hör hemma i ett 1900-tals hus, inte i ett 1800-tals hus.

sonjsbo
2013-06-07 11:49
#8

Jag har städat i mina bokhyllor - och där hittade jag min masonitbok. "KÄNSLAN FÖR MASONIT" av Nisse Larsson. Bokförlaget Max Ström och utgiven 2005. En riktigt "tung" bok. Här kan man läsa om ingenjören William Horatio Mason som 1924 skulle göra pappersmassa men hans experiment misslyckades. Massan blev liggande i en varmpress och den bruna masonitskivan blev till. Ingenjören Arne Asplund tog med sig några masonitprover till Sverige och Nordmalings Ångsåg AB startade sin produktion 1929. Nu började en Masonit boom i Sverige. Golv, väggar, tak och dörrar kläddes. Båtar, cykelbilar, bodar och sportstugor byggdes av masonitskivor. Allt om detta och mycket mer finner du i denna trevliga bok.

AndersE
2013-06-07 13:39
#9

Min pappa och hans storebror byggde en Kanadensare (kanot) av masonit. Den höll ännu för mig och min kusin men nu tror jag den passerat bäst-före-datum…

sonjsbo
2013-06-08 17:57
#10

Själv fick jag nöja mig med ett "baktråg". Två raka sidor med en masonitskiva mellan och som var uppsvängd i för och akter. En paddel och givetvis ingen flytväst. Det var en trevlig sommar och kanske några till.

Upp till toppen
Annons: