Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 3024 ggr
leemland
2012-03-29 18:00

Emmigranter

Jag har nyligen hittat att vi har emmigranter i släkten. Men har ingen aning hur jag ska hitta dom. Jag vet helt enkelt inte hur man ska göra när man söker emmigranter. Har letat här inne men hittade inte någon info. Inte heller efter en sökning på google hittade jag info om hur jag ska göra, det stod bara om något register som fanns här i sverige.

Nu hoppas jag någon här kan berätta för mig eller har en bra sida jag kan läsa på.

Tack på förhand :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
AndersE
2012-03-30 14:02
#1

Du får nog leta bättre…

Om du klickar på fliken ARTIKLAR längst uppe till vänster oc sedan på rubriken "Amerikasläkt" till vänster så finns en hel artikelserie om hur man efterforskar emigranter.

Om dina emigranter åkt någon annanstans än till Amerika kan du ha hjälp av att titta i Proveniens länksamling.

leemland
2012-03-30 14:45
#2

Okej, hade helt missat fliken artiklar :S Förlåt!

Länksamlingen har jag kollat i och där har jag fått stor hjälp med att hitta släkt i Canada :)

Förlåt än en gång och tack för hjälpen!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
2012-11-06 20:25
#3

UPPDATERING! (1)

Jag ville bara göra en uppdatering och berätta lite fort hur det gått för mig då intresset kanske finns :) Jag uppdaterar bara i detta inlägg istället för att göra det i alla :P

Jag frågade i ett annan inlägg om Augusta som emigrerade till Canada så jag börjar med henne :) Genom en av länkarna här inne kom jag vidare till ytterligare en Canadensisk sida :P På search bc archives så fick jag upp att Augusta och Pear (per) Gunnar hade gift sig(fick också fram detta på familysearch). Liten kul sak var att jag på något sätt fick fram deras adress 1928 när dom gifte sig.

Jag fick också reda på av min farmor att de hade 2 barn och varit på Sverigebesök. Hur jag exakt gick vidare där är jag inte riktigt säker på.

Vi testade göra en google sökning på namnen för att se om vi fick fram något. Och plötsligt fick vi/jag fram en intressant träff på sonen Lennarts namn. Det var en dödsannons och i den stod efterlämnades namn. Pappa gjorde då en sökning på fb på Lennarts barns namn och 2 av dom fanns/finns med. Han skickade ett meddelande till det ena barnet på vinnst och förlust och Visst var det hon. Det var Lennarts dotter :) Och nu har vi skickat lite frågor till henne som hon förhoppningsvis kan hjälpa oss med :)

Oj det blev ett långt inlägg. Jag gör en ny uppdatering sen igen, med mer uppdateringar :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leja
2012-11-07 08:55
#4

Kul!

Vad ska man ha som signatur tro?

Upp till toppen
Annons: