Annons:
Etikettarkeologi
Läst 6618 ggr
zachs
1/19/12, 12:33 PM

Ånasten, åresten.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På studiecirkeln i går kväll hade en av deltagarna med en påse med sådana här stenar. De hade kommit upp vid brunsgrävning på 1940-talet. En ytterligare deltagare hade sett sådana stenar men ingen av oss andra. Alla stenarna såg liknande ut. Jag tycker de ser mycker märkliga ut. Någon som sett något liknande?

Annons:
sonjsbo
1/19/12, 1:33 PM
#1

Intressant. Kan du maila över bilden till mig så skall jag kontakta en stenkunnig i Vargön. Han kanske vet något.

zachs
1/19/12, 2:28 PM
#2

Skickat! Det ska bli spännande att höra vad han tror.

AndersE
1/19/12, 5:57 PM
#3

Ser intressant ut. Särskilt den vänstra tycker jag. Ingen som visste något om vad som funnits på platsen tidigare?

svenne
1/19/12, 6:06 PM
#4

Märkliga stenar.
Det kan väl i alla fall inte vara naturliga grejer, någon mänsklig hand måste väl ha gjort dem.

zachs
1/19/12, 7:14 PM
#5

Skickade fotot till Historiska museet i Stockholm och fick ett mycket snabbt svar av Jeckie Taffinder. Fick lov att lägga in svaret här.

Det är en marlek. Det är något som bildas av naturkrafter och ingenting som är gjort av människohand. Här är en kort beskrivning från NE:

marleka [mɑ:´r-] ('marans leksak'), mallricka, näckebröd, brun, gråbrun eller gulbrun konkretion av kalciumkarbonat, ofta skivformig med rundade sidor. Marlekor bildas i leror, i Skandinavien främst i glacialleror. Bildningsprocessen är omdiskuterad, men innefattar ibland utfällning av kalciumkarbonat runt organiskt material statt i förruttnelse, eftersom man kan finna fiskskelett eller snäckskal inuti marlekor. I Finland kallas de imatrastenar, ett namn som även används internationellt. Folktron bakom marlekor torde vara att de använts som ett skydd mot maran, ungefär som markvastarna, dvs. maran skulle bli så intresserad av "leksaken" att den glömde sitt egentliga ärende, att framkalla mardrömmar hos sovande.

svenne
1/19/12, 9:42 PM
#6

Intressant!

De såg så symmetriska och välgjorda ut så det föreföll att de var tillverkade av en "mänsklig hand".

Annons:
sonjsbo
1/19/12, 10:37 PM
#7

Tack för bilderna. Ser att du redan fått svaret på frågan  Nu har du svaret med dig när du kommer till cirkeln nästa gånd. Trevligt.

svenne
1/20/12, 7:05 PM
#8

Är väl egentligen en total novis på geologi men jag tycker det verkar lite märkligt ändå…
kan dessa stenar verkligen ha bildats av naturen själv?

Titta på den till vänster i bilden, kan den verkligen ha kommit till av sej själv?

AndersE
1/20/12, 9:22 PM
#9

#8 Jag håller med svenne, men böjer mig såklart för sakkunskapen. Jag anar dock vilka historier sådana här fenomen kan ha gett upphov till.

svenne
1/21/12, 1:25 PM
#10

#9 Ja, absolut får man som lekman göra det. Märkliga grejer är det i alla fall.

[Fabtax]
1/21/12, 2:07 PM
#11

Kollade på en UV-blogg från RAÄ. Där presenteras en hypotes om att marlekor i stadslager transporterats dit i något syfte, som att de utgjort samlarobjekt eller spelmarker. "Naturliga" fyndplatser för sådana här stenar är annars strandkanter dit de spolats upp.

Bjornen
1/22/12, 7:39 AM
#12

Ibland hittas sådana stenar i olika arkeologiska utgrävningar och ganska säkert har det haft någon magisk använning eller syfte.

Om jag minns rätt hittade man sådana stenar vid Stonehenge och kanske även vid Ale stenar (?).

Upp till toppen
Annons: