Annons:
Etikettersilverguld
Läst 15770 ggr
losmariachis
1/7/12, 11:54 PM

Silverstämpel i form av stående lejon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en sockerskål vars ursprung jag behöver hjälp med. Den är stämplad med trekronorna och ett "S" som är i en "hexagon formad symbol" och med en lätt vågrätt randig bakgrund. Och en stämpel iform av ett lejon ståendes på sina baktassar.

Jag har googlat över allt och lite till så ni kloka är nu mitt hopp.

Vet ej om den är jätte ny eller halv ny.

Vad som i grunden är intressant för mig är om jag kan få hjälp med dess ursprung. Det är affektions värde i den så ekonomiskt värde är av mindre intresse.

All hjälp av igenkännande etc är varmt välkommet.

Annons:
[mysvensk]
1/8/12, 12:00 AM
#1

Kan du fota stämpeln?

losmariachis
1/8/12, 1:30 PM
#2

Tyvärr så har jag prövat massor av gånger med dåligt resultat (där av försöker jag beskriva stämpeln) ska höra om någon annan har en kamera som kan ta bild som är bättre. Med zoomnings möjligheter.

Tänkte att kanske "ett stående lejon" var något bekant för någon har googlat stadsvapen, sigiller och allt. Det enda jag tror mig förstå är att det är svenskt i och med tre kronorna som den är märkt med.

[mysvensk]
1/8/12, 2:11 PM
#3

De tre kronorna behöver inte innebära att den är svensk om den är från efter 1988. Då sattes den på allt kontrollerat silver i sverige.

S:et innebär att det är silver dock fast det anade du nog^^

AndersE
1/8/12, 2:45 PM
#4

Ett lejon på silver har jag för mig ofta tyder på Finland…

losmariachis
1/8/12, 3:02 PM
#5

Jag var lur om Finnland och så ska försöka kolla där. Tack för hjälpen allt emotages med tack.

losmariachis
1/8/12, 3:05 PM
#6

Men nu kom jag på att denna har funnits med 99% säkerhet hos min mormor även när jag var liten. Så den är nog före 1988.   Kan tyvärr inte fråga hon visste inte att den skulle komma i min ägo.

Annons:
losmariachis
1/8/12, 3:47 PM
#8

Glad

Ja men se på den rätt lik du. Dock lite smalare bakben som den står på och sen står det 925 i halten.

Det jag funderar över är varför det inte finns någon annan stämpel för tillverkare etc (i alla fall inte vad jag kan se).

chrissan
1/8/12, 3:56 PM
#9

Det är tillverkaren! Finns tydligen fler med liknande lejon. 925 är bara en högre halt. Men skålen ser tysk ut, ca 1910-1920

chrissan
1/8/12, 4:01 PM
#10
losmariachis
1/8/12, 4:04 PM
#11

Jaha :-) det närmar sig en lösning Vietor eller Gebr. Deyhle då kanske. Jag önskar att jag kunde fota stämpeln.

losmariachis
1/8/12, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här ser stämpeln ut tala om att om man letar ska man finna! Skrattande Men med hjälp av er lite tur och googel så.

AndersE
1/8/12, 5:26 PM
#13

#12 Det var ingen stor bild…

Annons:
AndersE
1/8/12, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Svårt att få ut något av den lilla bilden…

Yred3
1/8/12, 5:56 PM
#15

Den är av silver. Alpacka är ett annat ord för nysilver. Man brukade fylla ut "fötterna" med gips för att de skulle stå stadigt.

losmariachis
1/8/12, 6:45 PM
#16

Jaha är den av nysilver eller pläterad med silver? Bena är inte så stora utan dom är inte fyllda med gips.Yred3 jag förstår inte om "min" är Alpacka eller silver? Nu ska den puttsas och ställas fram.

losmariachis
1/8/12, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kan någon av er hänvisa mig till fler forum eller sidor där jag kan tänkas få fram årtal?

AndersE
1/8/12, 8:09 PM
#18

#17 Du kan kika i Proveniens länksamling. Där finns många tips.

(Ett annat tips - att skriva med fetstil eller kursivt gör bara kommentarerna mer svårläst.)

losmariachis
1/8/12, 8:17 PM
#19

Jo men jag har nå knas med bokstäverna och vet ej hur jag justerar det är data okunnig till max!

chrissan
1/8/12, 8:47 PM
#20

Det ser ut som Gebrüder Deyhle, 925 Sterling silver, en hög halt av silver, äkta alltså!

Annons:
losmariachis
1/8/12, 9:25 PM
#21

Om jag hade vetat att mormor skulle försvinna så plötsligt hade jag frågat om den mera men den kommer att vara ett fint minne av mormor som ska vara framme.

En av sakerna jag  funderade över är om den var plätterad då det "bara står" lejonet och trekronor + 925 och inget år.

losmariachis
1/9/12, 1:13 PM
#23

Jag har hittat en utländskt forum (via er) där jag forskar på. Har bild googlat men inte att jag kommer tillverknings år närmare.

Jag letar vidare. Kattfoten har den dock (tre kronorna)det är som spännande att leta bland silver. Och så mycket vackert det finns!

losmariachis
1/9/12, 4:08 PM
#24
Gnidde
1/9/12, 4:13 PM
#25

Är kattfoten i oval. Om så är fallet är sockerskålen inporterad utifrå. Tyskland, England, Finland??

Hälsningar Gnidde.

losmariachis
1/9/12, 4:37 PM
#26

Efter jämförande så är dom ju inte alls lika Skäms ja ja.Ja att den är tysk import från Gebruder Deyhle är redan klart. Det är året som är oklart.

losmariachis
1/9/12, 4:46 PM
#27

[IMG]http://i1089.photobucket.com/albums/i351/losmariachis/007.jpg[/IMG]

IMG]http://i1089.photobucket.com/albums/i351/losmariachis/001-1.jpg[/IMG]

[IMG]http://i1089.photobucket.com/albums/i351/losmariachis/011.jpg[/IMG]

Bättre bilder dock är kameran hemsk! Det ser ut som om jag borstat den med stålull! vilket jag verkligen inte har. Den är finare änn vad det ser ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: