Annons:
Etikettberätta
Läst 5848 ggr
[Alvida56]
2011-12-15 21:47

En anekdot ur min släkts histora

Jag håller på att skriva min släktsaga.

Här är en berättelse ur den.

Min farmors mamma Maria Johansdotter, var inte alltid så populär inom släkten. Hon var en frispråkig kvinna. En som sa vad hon tyckte. Det som andra inte vågade säga.

Sonja berättar för mig att en dag knackar det på Familjen Öhmans dörr. Maria öppnar och står öga mot öga med en man, som säger att han kommer för att inkassera skatt av henne. Skatt säger hon upprört och vänder hon sig sakta om. Hon böjer sig fram, skjuter ut sin ända och klappar sig på sin ena skinka samtidigt som hon med bestämd röst, som inte tål några motsägelser, säger. ”Det här Ni! Är den ända skatten ni får av mig”. Så smäller hon igen dörren så det rungar i karmarna mitt framför ögonen på den den förskräckte skattmasen. Maria öppnar dörren igen och ropar på masen som är på väg bort. Han vänder sig om. Det gör Maria också, klappar sig på den andra skinkan. ”När ni ändå är här kan du passa på och inkassera mervärdesskatten också. Så kommer ni it i ogjort ärende någon mer gång”.

Historien är sann. Men andra gången Maria öppnar dörren har jag naturligtvis hittat på själv. Att det inte fanns någon mervärdesskatt under Marias levnadstid känner nog de flesta till. Men om det funnits är jag ganska säker på att Maria skulle kunna säga någonting i den vägen. Vad som hände efter att Maria smäller igen dörren förtäljer inte historien. Maria är en kvinna i min smak!

Annons:
AndersE
2011-12-15 22:39
#1

Skriver släktsaga… Är det då en påhittad berättelse som bygger på kända fakta?

[Alvida56]
2011-12-16 01:28
#2

Den bygger på kända fakta, mina reflektioner kring dem och de upplevelser jag haft sedan jag i mars på allvar började forska i min släkt. Den senare delen av min historia om Maria är det ända som jag hittat på. Min berättelse har mer eller mindre skrivit sig själv.

I September hälsade jag på min tremänning Marianne på min farmors sida, som jag lärt känna via projektet ”Olofstorp-ett-jordearv”. För att göra en lång historia kort, visade det sig att hon bor i samma hus som min farfars morfars farbror en gång ägde. Så min farmors och farfars släkt möts genom mig i huset Nybygget i Ljushult strax utanför Borås. Det konstiga i kråksången är att jag två dagar innan min resa förstår min farfars morfar kom från den socken. Jag har länge haft en lapp i mina ägor där min pappa skrivit att ffmf kom från, som jag trodde, Gyshult. Inför resan plockar jag fram det om vår släkt som jag ska visa för Marianne. På ett av min mammas inspelade kassettband talar min farfars lillebror om sin morfar som kom från Ljushult. Då förstår jag att det står Ljushult och inte Gyshul. Det är bara en i högen av av underligheter som jag stött på under min släktforskning i år.

Min resa har varit som en tur och retur biljett. Den börjar i Malmö där jag bor och leder mig genom slingriga vägar tillbaka till Malmö. Min pappa kom från Göteborg och min mamma från Tyskland. Så att jag har danska och skånska förfäder var en nyhet för mig. Så jag vet inte riktigt vad jag ska kalla min berättelse. Men för mig känns det som en saga.

AndersE
2011-12-16 09:01
#3

#2 OK, jag tänker mest på att "varudeklaration" är viktig.

Det finns ju många olika "skolor" om man skriver något som är eller liknar dokumentär.

En del är mycket strikta och tolererar enbart sådant som kan beläggas med angivna, kontrollerbara källor.

Själv tycker jag man kan "spekulera och gissa" om man markerar tydligt när man gör det. Att helt hitta på något som man vet inte hänt skulle jag inte göra. I så fall skulle jag hellre skriva en fri berättelse och kanske bara ange att berättelsen bygger på faktiska händelser.

Så länge man någorlunda tydligt anger vad man skriver för något tycker jag dock att alla ska göra som man själv vill.

Cheyenne
2011-12-16 10:06
#4

Jag skulle kunna tänka mig att ordet 'Släktsaga' har blivit vedertaget att använda vid återberättandet av en eller flera händelser ur historien, inspirerat av TV-programmet 'Släktsaga'.

Bjornen
2011-12-16 10:40
#5

En liten kommentar till din text:

Mantalspenningen (kvarntullsmantalspenningen) var en tillfällig skatt som började på 1630-talet. Denna tillfälliga skatt höll på i drygt 300 år. Den skulle betalas av alla arbetsföra personer.

Omsättningsskatten var också en tillfällig skatt, som sedan omvandlades till mervärdesskat. Skall den också bestå i 300 år ?

[Alvida56]
2011-12-16 13:24
#6

Jo, jag har nog blivit färgad av tv-programmet Släktsaga.

Varudeklaration är viktig och det är kanske just därför jag har svårigheter, eftersom hela berättelsen inte strikt faller inom någon av de vedertagna ramarna. Eftersom den handlar om sammanträffande , som skapats kring de kända fakta och källor jag besitter och de jag fått sedan i mars månad.

Det var dumt av mig att lägga min egen fantasi till historien om Maria. Min mening här var nog att berätta en rolig historia.

Jag har nu även fått  kunskap om mantalspenningen, som jag inte riktigt känt till.

Tack för all feedback!

Annons:
Upp till toppen
Annons: