Annons:
Etikettövrigt
Läst 11822 ggr
Cheyenne
10/29/11, 11:04 AM

Kyrkogårdsförvaltningens ansvar?

Är det någon mer än jag som häpnar över nyheten på Rötters förstasida?

Citat:

"Säkra gravstenar – gör en insats – dokumentera!

Efter den tragiska dödolyckan på Bollebygds kyrkogård, har landets kyrkogårdsförvaltningar fått direktiv om undersökning av alla gravstenar. På kyrkogårdar från norr till söder pågår nu kontroll och nerplockning av gravstenar som inte är säkrade. Stenarna läggs ner tills gravrättsinnehavare har kontaktats för åtgärder. Risken är då att ingen gravrättsinnehavare anträffas, eller att de som finns inte vill betala för att stenen återställs, vilket tyvärr kan resultera i permanent borttagning."

Ska man tolka detta som att det är gravrättsinnehavaren som ska tillse att stenen säkras då den sätts på plats och hur ska man försäkra sig om att det görs? Stå brevid och kontrollera att arbetet utförs fackmässigt och på ett regelmässigt sätt eller kryssa i en ruta på gravbrevet; "Ja tack, jag önskar att stenen säkras" eller "Nej tack, jag önskar ej att stenen säkras och är införstådd med de eventuella konsekvenserna av detta".

Något ansvar verkar varken kyrkogårdsförvaltningarna ha eller de entreprenörer vilka fått uppdraget att utföra arbetet med att resa stenen eller placera den vid graven. Vem som ska ha ansvaret framledes må väl därmed diskuteras men retroaktivt??!

Annons:
swemah
10/29/11, 11:26 AM
#1

Gravstenen är en en del av gravrättsinnehavarens ansvar, inte kyrkogårdens, är det svar vi fått tidigare när det gäller lutande sten på en anhörigs plats. Kyrkogården upplåter plats, men inte ansvar för skötsel eller underhåll.

Om det är felaktigt uppsatt är det en fråga mellan gravrättsinnehavaren och det företag som en gång levererat stenen, inte mellan kyrkogård och företaget. Om det är "tidens tand" som gjort sitt , så behövs det "renovering" och det är också innehavarens ansvar.

Kan låta hårt men jag tror att kyrkogården har rätten påsin sida i detta, om det inte explicit står i ett avtal att stenen ska underhållas (och det gör det inte i de avtal som jag sett, hittills)

[cherstin]
10/29/11, 12:15 PM
#2

#1 ja, du har så rätt i det du säger. Jag tycker också att olyckan i Bollebygd är väldigt tragisk men kan ändå inte låta bli att undra…varför tillät  man  barnet att klättra på gravstenen? Kyrkogården är ingen lekplats, tycker jag. Vart har respekten tagit vägen?

Cherstin

Cheyenne
10/29/11, 1:05 PM
#3

#1 jag är införstådd med gravrättsinnehavarens skyldigheter men i många fall talar vi om mycket gamla gravvårdar där något ansvarigt företag inte går att lägga ansvaret på. Det kan t om räcka med att graven är så pass "ung" som 20 år för att företaget ska ha upplösts. Jag tycker det är fel att anhöriga ska behöva ta ekonomiska smällar långt efter en anhörig har avlidit.

#2 Jag tror det var en tragisk händelse som skedde när föräldern vände ryggen till för ett ögonblick. Tror som sagt var. Jag minns inte hur händelsoppet beskevs i artikeln. Men i övrigt instämmer jag. Det är en självklarhet att ett barn inte får eller ska klättra på en minnesvård.

Just nu känns det som att tanken med att bli spridd i havet låter som en bra idé (men det är visst inte tillåtet har jag hört). Vill inte att min anhöriga ska behöva oroa sig för sådana här saker den dagen jag lägger näsan i vädret för gott.

swemah
10/29/11, 1:33 PM
#4

Men vem ska då ta kostnaden?  Är det en kyrkogården?  Då är det ju bättre (ur ekonomisk synvinkel) att ta bort stenar som inte uppfyller kraven på säkerhet

Cheyenne
10/29/11, 1:59 PM
#5

#4 Nej, jag har inte sagt att kyrkogården eller kyrkogårdsförvaltningarna ska ta kostnaden. Jag tror dock att det finns bättre sätt att lösa det på än att en stor kostnad ska hamna på en enskild person. Hur ska jag som lekman veta om min anhöriges sten uppfyller säkerheten?

Detta är ett extremfall. En sten rasar inte hur som helst, inte ens om den lutar betänkligt. De kan ju börja med att inventera kyrkogården och göra en uppskattning av hur många stenar som inte uppfyller säkerheten. Ta in offerter från företag som gör hela jobbet på en och samma kyrkogård/begravningsplats. Detta skulle i så fall kunna lätta kostnaden för de anhöriga som drabbas på en och samma kyrkogård/begravningsplats.

Men nu gör man helt tvärtom! Ner med alla stenar som inte uppfyller säkerhetskraven. SEN kontaktar man anhöriga och meddelar att betala eller stenen försvinner. Bråttom, bråttom!! Som sagt var, detta är ett extremfall. Än så länge har det inte inträffat att en äldre änka som legat på knä vid sin bortgångne makes grav för att plantera blommor, har fått stenen i huvudet!

Maria
10/29/11, 4:50 PM
#6

Jag vet här i Göteborg så stod kyrkogårdsförvaltningen för en olycka vid min mammas grav.

Gravstenen "bakom" välte. Det var en liten häck emellan och drog med sig mammas sten i fallet.

Det var inga problem alls och åtgärdades väldigt snabbt.

Nu gäller det ju en helt annan sak då man ska säkra gravstenar överallt runomkring i landet och då ska det bli spännande att höra vems ansvaret är egentligen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Cheyenne
10/29/11, 5:42 PM
#7

Ansvarsbördan är en intressant frågeställning. Sveriges Släktforskarförbund manar till att fler ska dokumentera gravvårdarna då dessa pga av denna tragiska händelse, nu riskerar att försvinna utifall att ingen gravrättsinnehavare återfinns eller en ättling eller - för all del - intresserad ättling vill betala för "kalaset".

Det som slår mig - som så många gånger förr - är att ekonomiska intressen tillåts att styra allt mer. Att någon gång fundera på vad den avlidna önskade eller vad dennes närmaste önskade är icke intressant.

'Evärderlig tid existerar bara i den bästa av världar'

Samtidigt är jag medveten och införstådd med att alla gravvårdar icke kan bevaras för evigt. Så stor är inte vår planet. Men man kanske skulle kunna tänka sig att byta ut dessa "säkerhetsfarliga" stenar till en mindre gravvård. En liten skylt med namn och födelse- och dödsdatum t.ex.

Min pappa valde sin egen sten. En liggande sten som är placerad precis framför hans föräldrars och morföräldars sten (en familjegrav). Jag får väl åka dit och kontrollera att den stående stenen uppfyller säkerhetskraven för om den ramlar så går den förmodligen sönder samt att den med all sannolikhet slår sönder min pappas gravvård. Min pappas sten torde inte vara en säkerhetsrisk (den ligger ju redan ner). Såvida ingen snubblar över den……!

svenne
10/29/11, 7:32 PM
#8

Har inte ansvars-  och åtgärdsfrågorna i den här i sig enormt tragiska händelsen fått lite för stora dimensioner?

Man läste i nyhetsrapporteringen att föräldrarna stod en liten bit i från och såg på när den stora tunga stenen välte och dödade deras åttaåriga dotter. Det måste ha varit fruktansvärt att bevittna detta och när ungar sätter iväg går det på några få sekunder. Sedan kan man alltid diskutera fram och tillbaka vem som bär skulden för själva händelsen. Hur många gravrättsinnehavare har full koll på hur säkert gravstenarna sitter? Har själv 4-5 gravrätter och denna fråga har då jag aldrig ställts inför eller tänkt på.

Kyrkogårdar är dock inga lekplatser och gravstenar ska inte användas för att klättra upp på så man kan ställa frågan på sin spets och undra vem som ytterst bär ansvaret för detta tragiska som har inträffat.

Lill-Kisse
10/29/11, 10:51 PM
#9

Som gravrättsinnehavare har man ansvar för all skötsel av graven. Om man inte kan eller vill ta hand om allt, kan man uppdra åt gravningsverksamheten att sköta graven. Då får man förstås betala en avgift för det.

EvaMorfi
10/30/11, 5:05 AM
#10

Jag är gravrättsinnehavare för gravplatsen är mina morföräldrar och min mor är begravda.

Den här gravplatsen fick min morfar som tack för att han skött den under ett antal år åt en gammal bekant. Det var i början av 50-talet. På gravplatsen stod det och står fortfarande en gammal sten från 1877.

När mormor och morfar dog i början av 60-talet fick man inte ta bort den gamla stenen så våra gravar är utmärkta med en häll på marken.

Den gamla gravsten består av ett tungt fundament av granit (eller om det är ett cementblock) ner i marken. Ovanpå har man satt en påbyggnad av sandsten.

För en tid sedan upptäckte jag att sandstensdelen har börjat vicka. Antagligen är det väder och vind som gjort att fastsättningshålen har blivit större. Sandsten är ju en porös mineral.

Jag förstår att jag kommer att få anmärkning nu om man ska börja kontrollera gravstenarna. Ringde därför en firma för att fråga vad man kan göra, är en sådan person som försöker själv fixa saker och ting om jag kan. Tror ni de ville tipsa mig? Nej, naturligtvis vill de själv tjäna pengar. Jag ska idag köra till Bauhaus och fråga vad vid kan göra. I min fantasi ser jag en plasttub med en lång pip som jag kan trycka in i springan och spruta in "klister". Är det någon som kan tipsa mig vad jag kan göra?

Maria
10/30/11, 7:54 AM
#11

#10 Varför ringer du inte kyrkogårdsförvaltningen?

Annars kanske du gör någonting du får ångra och göra om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ronny-K
10/30/11, 8:54 AM
#12

Jag kan nog förstå om  en del stora och äldre gravvårdar där sättningar i marken och upprostad dubbning gjort stenen instabil kan utgöra en fara.
Om stenens utformning och gravplatsens storlek tillåter tycker jag att att man i så fall "omvandlar" den till en liggande häll på graven.
Detta arbete kunde kyrkogårdsförvaltningen sköta utan att belasta ev.gravrättsinnehavare ekonomiskt.
Alternativt, som Cheyenne skriver i #7, att stenen kunde ersättas med en skylt. Kanske med stenenens originaltext och en hänvisning till var stenen lagts och kan beses.

lkvist
11/1/11, 12:01 PM
#13

Artikel från dagens Borås Tidning.

Annons:
[Alvida56]
11/4/11, 1:12 AM
#14

Jag har redan berättat för alla mina anhöriga och vänner att jag vill att askan efter mig ska spridas i havet på platsen jag älskar.

Därför har jag tagit reda på att man behöver säskilt tillstånd av länsstyrelsen, om man vill att "egenspridning" ska ske på annan plats en kyrkogården. Som annan plats räknas naturområden och hav med 1000 m avstånd från land. Det är lättare och kortare hanledningstid att få godkännande för spridning i havet än det är på land.

Jag vill underlätta för mina anhöriga när den dagen kommer. Platsen som för mig är den finaste på jorden.

Lill-Kisse
11/4/11, 4:49 PM
#15

Bra initiativ!
Då kommer följdfrågor: Kan man ansöka om sådant tillstånd av länsstyrelsen själv och förvara det på en bra plats så de anhöriga hittar det när det blir dags? Hur länge gäller tillståndet?

[Alvida56]
11/4/11, 5:16 PM
#16

Nej, tillstånd kan bara sökas när personen är avliden.

Men jag har nu läst att det är 100 m strandkanten i hav och sjöar.

lkvist
4/18/12, 3:39 PM
#17

Artikel från Helsingborgs Dagblad om bland annat flyttade gravstenar på Östra Karups kyrkogård.

svenne
11/21/12, 6:48 PM
#18

I kvällningen var jag till kyrkogården för att tända ljus och eftersom det var ett tag sedan jag var där kunde jag konstatera att där hade det hänt saker sedan sist och när jag åkte därifrån var jag både ledsen och förbannad.

Det såg ut som rena krigsskådeplatsen och en massgravskändning utan dess like. Långa rader av gravstenar både gamla och nyare låg ner på backen, en del till och med upp och ner, fullständigt pietetslöst, jag blev verkligen chockad! Har inte den här hysterin fått alldeles för stora dimensioner? Små gravstenar med en höjd av 30-40 cm var också omkullagda, totalt omotiverat, ingen kan väl skada sig på en gravsten som har måtten 35x35 cm, det är är ju fullständigt horribelt.
Jag gissar att väldigt många av dessa stenar som nu låg där aldrig kommer att förankras på nytt och sättas upp igen på grund av kostnaden som gravrättsinnehavaren kommer att få ta, rena kulturmordet!

Vet inte om det hänt mer än en gång att någon har skadat sej på en omkullfallande gravsten mer än när den oerhört tragiska olyckan hände för ungefär ett år sedan men det här är Sverige i ett nötskal, inget ansvar ska vi behöva ta själva för våra handlingar, allt ska vi skyddas mot. Kryper vi under nedfällda järnvägsbommar eller springer över en bangård och blir påkörda av ett tåg, ja då ska det säkras upp med höga stängsel. Idioter som klättrar upp på stillastående tågvagnar och får högspänning i sig och dör, ja då är det banverkets fel, folk som försöker springa i kapp vid sidan av en startande  buss, halkar omkull och får benet överkört av busshjulen, ja då ska det vidtagas åtgärder för att inte sådant ska hända m.m, allt ska säkras upp.

Jag blir bara sååå trött på hela debatten om allt detta, kände att jag måste få avreagara mej!
Avslutar med att citera Hasse Alfredson i "Gamle man":
_Nu har jag snart pratat färdigt…
Nu har jag pratat färdigt.
_

[Fabtax]
11/22/12, 6:17 AM
#19

Nog verkar åtgärderna efter den tragiska olyckan lite väl drastiska. Om man jämför med alla andra olycksrisker för ett barn i dagens samhälle så är väl risken rätt minimal att en sådan här olycka skall ske igen?

En skylt vid ingången om att det är förbjudet att klättra och sitta på stenarna och att målsmän ansvarar för sina barn samt en genomgång av stenarna och påpekande till gravrättsinnehavarna om vad som behöver göras borde räcka långt. Människor som inte vårdar sina gravar i övrigt får ju åläggande om åtgärd, det borde räcka även i det här fallet!

svenne
11/22/12, 9:14 PM
#20

Man har tydligen från kyrkogårdsförvaltningens sida använt sej av något slags dragblock och de stenar som inte pallar för ett drag på 35 kg läggs omkull.  Efter allt regnande är ju jorden nu ovanligt lös och stenar och socklar sitter då mycket lösare i backen än vad de normalt brukar göra. Man blir som sagt både ledsen och förbannad över att den här hysterin har tagit sig former långt över det anständiga, det är ju kvalificerat vansinne!

Reaktionerna från allmänheten är också starka….

Länk till lokaltidningen

Annons:
AndersE
11/23/12, 7:25 AM
#21

"Jag hade helst sett att vi sluppit det här, men det fins bara ett sätt att göra det på, säger han."

Pytt!

Jag tror dock inte att den här kyrkogådsförvaltningen är typisk. Jag tror de flesta inser vilket anvar man har. För varje kyrkogård är det ju mängder av människor som litar på att förvaltningen ser till att kyrkogården får vara en helig plats med respekt för såväl de avlidna som de efterlevande.

Att bara vika sig platt för en regeländring är ju inte att fullgöra sina arbetsuppgifter.

Maria
11/23/12, 7:35 AM
#22

#21 Nu var du nästan vitsig Anders.

Vika gravstenarna platt är ju precis vad de gjortFlört

I övrigt håller jag med dig fullkomligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

svenne
11/23/12, 8:18 PM
#23

#21-22

Jag ska försöka hinna med att åka och ta några kort i morgon på kyrkogården så ska ni få se, det ser för j-t ut. Rena massgravskändningen.

svenne
11/24/12, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Några bilder tagna 24 november anno 2012, 
Karlstads kyrkogårdsförvaltning, Nyeds kyrkogård.

Långa rader av nedlagda stenar, är inte detta grov gravskändning?

svenne
11/24/12, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Kyrkogården är för övrigt mycket välskött och fin men nu ser det ut som en krigszon.

svenne
11/24/12, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Den här lilla stenen fick inte stå upp längre. Den har måtten 30x45 cm. Kan någon förklara hur den skulle kunna vara en säkerhetsrisk? Möjligen skulle den kunna skada en mus eller gråsparv om den skulle välta.  Kvalificerat vansinne!

svenne
11/24/12, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Verkligen trevligt för anhöriga att åka dit och smycka gravarna inför vintern…

Annons:
svenne
11/24/12, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Får de verkligen göra så här? Jag funderar starkt på att anmäla kyrkogårdsförvaltningen för vandalisering och gravskändning.

Maria
11/24/12, 3:26 PM
#29

OK, nu har de verkligen "säkrat" gravstenarna men samtidigt så måste ju detta åtgärdas. Håller med om att det ser helt fruktansvärt ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chrissan
11/24/12, 4:39 PM
#30

Ärligt talat, så tycker jag att du ska göra det. Det ser verkligen anstötligt ut, måste såra de som har sina anhörigas gravar där.

På Uppsala Gamla kyrkogård har de (inte lika hemskt) rensat gravar som är för evärdelig tid. Det tycker jag också är totalt fel, helt utan hänsyn till löften och kontrakt.

Ronny-K
11/24/12, 4:49 PM
#31

Säkrat? Jag tycker det ser ut som en hinderbana som bara väntar på att någon ska snava över eländet och skada sig illa.

Ska dom inte såga ner träden också, det kan ju falla ned en torr gren.

Sorglig syn.

chrissan
11/24/12, 4:52 PM
#32

Vad jag kan se, så har de rivit ner stenar på mängder av gravar där det fortfarande sätts lyktor etc, de är lltså "aktiva". Har inte de gravrättsinnehavarna reagerat?

svenne
11/24/12, 5:09 PM
#33

#31 Ja, risken är ju mångfaldigt större att någon skadar sej på stenarna som de ligger nu än när de stod upp…

#32 Jag anar att den värsta massakern har skett de sista veckorna och därmed har väl inte alla gravrättsinnehavare sett vandaliseringen. Många gravrättsinnehavare bor väl en bit bort och kanske bara besöker graven när de ska sätta sommarblommor eller smycka inför Allhelgonahelgen och vintern.

Jag är verkligen på dåligt humör just nu…Skrikandes

[Fabtax]
11/24/12, 5:09 PM
#34

Det här jobbet måste ha planerats sedan lång tid tillbaka. Ändå lät man uppenbarligen Kristi Himmelfärdshelgen passera utan att ta tillvara på den informationsmöjlighet man hade när många berörda besökte sina gravar, även sådana som bor på annan ort. Hade man satt upp skyltar utanför kyrkogården om vad man hade planer på att göra samt märkt ut de aktuella stenarna så kanske man kunde ha löst det i samförstånd i stället för att gå fram som de vandaler som man läst om ibland härjar på kyrkogårdarna nattetid. Om inte kyrkogårdsansvariga värnar om gravfriden, vem skall då göra det?

(En del var f.ö. ute i extra god tid som synes av denna länk.)

Annons:
[Fabtax]
11/24/12, 7:32 PM
#35

#34 Blev nog lite fel där, Allhelgonahelgen skall det förstås stå!

svenne
11/24/12, 9:51 PM
#36

#34 Bra länk och tänkvärt;

Citat:

Är det inte i stället ett utslag av nitiskhet som gränsar till dumhet? Och hur är det med juridiken i det inträffade? Som gravrättsinnehavare har jag fått veta att jag är ansvarig för graven, men här har jag inte haft en möjlighet att ta mitt ansvar. Någon annan har gjort det och jag får betala.

Just det!

Denna kommentar har tagits bort.
[Fabtax]
11/24/12, 10:29 PM
#38

Jag fastnade också för samma text!

Eftersom stenarna i Uddevalla kommun började vältas redan för ett år sedan har jag kollat vad som hänt därefter. Enligt vad som stod i Bohuslänningen för tre veckor sedan pågår fortfarande arbetet med att säkra gravstenar på kyrkogårdarna. Förra hösten lät man välta 600 av de cirka 14 000 gravstenarna som finns i området, och nu ligger fortfarande cirka 70 gravstenar kvar på marken i väntan på att säkras. Den tekniske chefen vid Svenska kyrkan i Uddevalla säger att man "ligger bra i fas med arbetet".

Eftersom Centrala gravvårdskommittén (CGK) är i färd med att presentera nya nationella regler för hur äldre gravstenar ska säkras  kan arbetet dock komma att ta längre tid än beräknat.

I Uddevalla får den enskilde gravrättsinnehavaren stå för kostnaden för att säkra en gravsten som bedöms som instabil. Lägsta pris för detta är 1475 kronor, och därefter stiger kostnaden beroende på hur stor gravstenen är.

Länk till hela artikeln i Bohuslänningen.

Upp till toppen
Annons: