Annons:
Etiketterklipptskuret
Läst 5371 ggr
svenne
10/4/11, 7:54 PM

Mor och dotter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två fotografier som jag vill att Ni hjälper mej med som jag är nästan hundraprocentigt säker att det är mor och dotter och inför en avlägsen släkting hävdar jag att det är så.

Enligt mina egna efterforskningar är det ytterst troligt att detta är mor (till vänster) och dotter (till höger). 
Kvinnan på den vänstra bilden är född 1830 (foto från 1890-talet) "dottern" är född 1860, det fotot är från 1918.

-Ögonbrynens placering i förhållande till ögonen,
-den breda näsan,
-den smala, något smeda mungipan.
-hakan

visst är det mor och dotter?

Synpunkter?

Annons:
AndersE
10/4/11, 8:46 PM
#1

Nog finns det tillräckligt mycket likhet för att det ska kunna vara mor och dotter.

Vilka övriga "indicier" har du?

svenne
10/4/11, 8:54 PM
#2

Modern född i Värmland 1830, dottern född 1860 i Värmland,
Dottern flyttade till Utö i Stockholms skärgård 1885, kortet på "modern" finns i hennes ättlingars fotoalbum. 

Jag tror att det räcker…

Lill-Kisse
10/4/11, 10:09 PM
#3

Lite mer än vissa likheter bör man väl söka efter? En faster eller moster kan ju vara goda alternativ.

Vill man söka invändningar, så tycker jag att pannans form, näsa och ögonhålor skiljer sig åt en hel del.

Yred3
10/5/11, 12:42 AM
#4

Öronen är väldigt olika, så jag vet inte….

AndersE
10/5/11, 8:02 PM
#5

Man kan ju aldrig säkert varken avfärda eller bekräfta detta. Ett barn kan ju vara "äkta" barn till en förälder utan att det finns några likheter alls och en adoptivdotter kan ju likna sin styvmor…

Samtidigt måste man ju som släktforskare kunna använda indicier för att göra en bedömning av sannolikheter.

I det här fallet skulle jag tänka på sådant som vilka ättlingarna är som har fotoalbumet. Vilket släktskap har dessa till den förmodade modern. Var i fotoalbumet finns bilden? Jag har själv äldre fotoalbum där man genom placeringen i alumet kan ana om bilderna visar nära eller avlägsna släktingar eler nära vänner eller bekanta. Det vet jag utifrån de bilder som är säkert identifierade. Och finns då ett okänt ansikte bland några syskon och jag saknar foto på ett syskon så kan jag tycka att jag är på god väg.

Förvånansvärt ofta hittar jag att det finns någon som vet. Kanske har en annan släkting samma foto? Eller någon släktforskare som forskar i samma socken? Jag har ett fotoalbum med många foton på mina släktingars vänner. Dessa vänner visade sig vara en annan släktforskares släktingar och på så vis kunde jag identifiera dem.

svenne
10/6/11, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Bra synpunkter!
Jag har rotat ytterligare i detta och kommit fram till att kvinnan på det äldre kortet (1890-tal) med största sannolikhet är modern till den andra kvinnan.

Dottern (född 1860) flyttade av någon hittills okänd anledning från Karlstad till Utö i Stockholms skärgård år 1885. Blev fem år senare gift med en "infödd" Utö-bo och fick två barn med honom.

Modern (född 1830) bodde kvar i Karlstad och kortet på henne är taget av fotografen Anna Ollson som under 1890-talet hade just den loggan på sina kabinettsfotografier. Detta kortet finns i ett album som tillhör en tremänning till min far i Stockholm och har från början tillhört "dottern" f. 1860 och hennes familj.

Det finns några olikheter kvinnorna emellan på korten men ett flertal likheter är så påtagliga att jag kan nog anse att detta är mor och dotter. Pusselbitarna faller på plats, en efter en.

Tack allihop för Era synpunkter.

Annons:
leja
10/19/11, 2:45 PM
#7

Kan bara inte låta bli att säga att det var väldigt vanligt att flickor från "landet" tog plats i skärgården. Detta för att de ville till Stockholm, men det var lättare att få jobb i skärgården och därifrån söka sig till stan.

Många blev dock kvar för stt de träffade en ung man och gifte sig innan de fått jobb i Stockholm.

Vad ska man ha som signatur tro?

svenne
10/23/11, 11:22 AM
#8

Har fått en lite rolig story med anknytning till detta, jag har dock inte kollat sanningshalten eller dokumenterat det hela så om det är sant till hundra procent eller inte vet jag inte men berättelsen från en 85-årig släkting på Utö lyder sålunda:

På 1880-talet fanns en hårdnackad brukspatron i Nor (S), i folkmun kallad Plank-Anders som vid den tiden köpte hela Utö i Stockholms skärgård i syfte att avverka all gammal skog, få fram sågtimmer till plank och brädor. Efter att ha avverkat det mesta av öns skog sålde han Utö, som då såg ut som ett stort kalhygge, vidare. 

Han visste att Värmlänningarna var ett duktigt folkslag,Oskyldig därför fick han ganska många med sig till Utö, dels för avverkningen, dels för andra göromål.  Efter att han sålt ön flyttade många värmlänningar tillbaka hem men en del blev kvar, bl.a farfars moster Hilma, f. 1860 som blev gift med en trädgårdsmästare i Edesnäs på Utö.

Som sagt, den exakta sanningshalten i detta går jag inte i god för men jag har fått berättelsen från ett barnbarn till Hilma. Hur som helst är storyn rätt så kul, kanske någon annan vet något eller vet om det finns något dokumenterat om detta?

Rätt kul är det i alla fall.

chrissan
10/23/11, 11:36 AM
#9

Se till exempel här

http://www.skargardsstiftelsen.se/?id=4093&cid=&Tab_ID=3500

Hilma finns ju på Utö år 1900, gift med en trädgårdsmästare, så det verkar stämma.

Och enligt inflyttade så kommer en del personer från Nor i Värmland i mitten av 1880-talet

svenne
10/23/11, 11:39 AM
#10

Ja, jag såg den också just nyss! 
Roligt!

Cheyenne
10/23/11, 11:48 AM
#11

Har kikat i inflyttningslängden för Utö under åren 1880-1890 och de Värmlandsförsamlingar som nämns bland de inflyttade är b la Eda och Fryksände och märkligt nog är de inflyttade värmlänningarna av manligt kön till yrket 'Rättare'.

Upp till toppen
Annons: