Annons:
Etiketttextilt
Läst 7960 ggr
Cavinka
2011-09-28 14:56

Gammal dopmössa

I släkten finns en gammal dopmössa från 1875. Den är vacker men mycket solkig. Nu när mitt barnbarns barn skall döpas så vill barnets mamma låna mössan.

Den är i siden och spets och rosa band. Vågar jag tvätta den?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lill-Kisse
2011-09-28 18:09
#2

Använd ett milt tvättmedel. Köp tvålflingor och tvätta för hand i handljummet vatten.

Cavinka
2011-09-28 19:17
#3

Tack! Skall vara försiktig.

AndersE
2011-09-28 20:30
#4

Jag är absolut ingen expert men skulle gört på samma sätt. Provat att tvätta för hand.

Jag hoppas verkligen ni når ett resultat och kan använda den.

Själv har jag tvättat lika gammalt bomull och linne i maskin utan andra problem än att det är lätt att man bleker färger.

svenne
2011-09-28 20:52
#5

Det är väl vit-tvätt i 95 grader,  ett starkt tvättmedel med fläckborttagningseffekt som gäller.

Centrifugering i högst 1400 varv och sedan i torktumlaren. 
Lägg en mjuk boll i tumlaren så slits inte mössan så hårt under tumlandet.

Nej, jag bara skojade…Skrattande, Lill-Kisses råd i #2 verkar i högsta grad förnuftigt.

AndersE
2011-09-28 21:00
#6

#5 FörvånadSkrattande

Om mössan inte har någon färg utan är vit skulle den förmodligen tåla även din behandling…

Annons:
AndersE
2011-09-28 21:02
#7

Ser nu att den var i siden och med rosa band… Ta det nätt…

AndersE
2011-09-28 21:11
#8

Började Googla lite och om det verkligen är siden ska man nog tänka efter före…

"De allra flesta typerna av siden tål inte vatten alls eftersom vatten gör att de tappar sin blanka yta. Följ därför alltid tvättråden. Vissa typer av silke, såsom sidentrikå klarar tvätt men bör i vilket fall inte tvättas för ofta. Anges inget om att tyget inte skulle tåla vatten kan du tvätta plagget för hand i ljummet vatten och såpa, alternativt ett neutralt tvättmedel avsett för siden eller ylle. (Det finns flera olika alternativ i affären, fråga om du är osäker). Gnugga inte materialet, inte ens fläckarna!"

Läs mer

Ett annat Google-fynd:

"Hej! Vi har en mycket gammal dopklänning från 1880 med spetsar från en brudslöja och blank underklänning. Tyvärr har den i flera år legat i en plastpåse och blivit skrynklig och gulaktig. Hur fräschar jag upp den och får den fin utan att göra sönder eller skada den fina gamla spetsen? Material okänt.

Från: Marianne

Hej Marianne! Fukta klänningen i vatten och häll flytande koncentrerad Galltvål på dom gula partierna och gnugga försiktigt. Låt ligga ca 15 minuter. Tillsätt mera galltvål och gnugga lite till. Lägg klänningen i vatten och krama den rejält tills du ser att det gula är borta. Skölj klänningen väl. 
Lycka till! 
Solveig"

Källa

Och professionella råd - se sidan 9 osv - länk;

"De syntetfärger (vanligen anilinfärger) som användes under 1800-talets senare hälft och in på 1900-talet, är inte tvättäkta utan fäller lätt."

"GULNAT BOMULL OCH LINNE Om man blötlägger i enbart kallt vatten löser sig ofta gulnaden och syns tydligt i vattnet. Blir vattnet mycket gult byts det tills vattnet är klart. Det är inte lämpligt att blötlägga med en liten dos tvättmedel, det kan finfördela det gulnade så att det fäster starkare vid textilen. Efter blötläggningen kan annan smuts tvättas ur med tvättmedel."

"Intorkade åldrade fläckar särskilt när man inte vet vilken sorts fläck det är, går ofta inte att avlägsna fullständigt ens med de tuffaste tänkbara medlen."

Bjornen
2011-09-29 19:46
#9

Bästa tvättmedlet för känsliga textilier är såpnejlikerötter.

Upp till toppen
Annons: