Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen 01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar

50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
45 -- Kyrkogårdar och gravar

Regler för gravar?!

2011-09-19 20:58 #0 av: elefantetortuga

Jag saknar min gamelfarmor och gamelfarfars gravsten på den gravplats som de skall ligga på. Den som begravdes sist på denna platsen var begravd i sep 1960... men visst får man inte bara ta bort gravar så där?

Jag vill veta hur man kan få bevara gravarna så som de är...

/Malin

Anmäl
2011-09-19 21:01 #1 av: uffelarsen

Man betalar ett "arrende"  för gravplatsen , i min mormors fall var det 25år därefter tar man helt enkelt bort graven. Men jag tror att det är lite olika beroende var man bor.

Anmäl
2011-09-19 21:12 #2 av: EvaMorfi

Jag står som innehavare av en gravplats med gravrätt i evinnerlig tid. Jag har ett gravbrev utfärdat 1877. En kvinna och hennes nyfödda barn begravdes där då. Kvinnans systerdotter överlätt gravplatsen till min morfar och mormor i början av 50-talet. När mormor och morfar gick bort gravsattes deras aska där. Arrendet betalades 1877.

Jag tror att man kan begära förlängning av gravrätt innan den går ut. Gör man inte det tillfaller graven kyrkogårdsförvaltningen. Likaså om man missköter graven så kan man förlora gravrätten sen man blivit varnad.

Anmäl
2011-09-19 21:17 #3 av: svenake

Man kan även begära förlängning   EFTER att gravrätten gått ut,  OM graven skulle råka finnas kvar.  Det har jag lyckats med.   Lycka till.

Anmäl
2011-09-20 16:02 #4 av: elefantetortuga

Det sägs att min farbror och hans fru köpte denna graven när jag var liten och har den i livstid... jag har nu försökt kontakta min farbror för att kolla med honom, väntar på svar från honom. Men om det är så att hans gravrätt har gått ut kan jag ta över den om han låter mig göra det?

Malin

Anmäl
2011-09-20 21:37 #5 av: AndersE

Det är nog svårt att svara på vilka regler som gäller. Av det jag fått höra varierar det i tid och rum - dvs reglerna har ändrats under årens lopp och det skiljer sig mycket mellan olikka kyrkogårdar.

Min erfarenhet är också att man oftast blir mycket väl mottagen då man kontaktar kyrkogårdsförvaltningar och ställer frågor.

Anmäl
2011-09-23 21:28 #6 av: elefantetortuga

Jag har nu hittat graven jag letade efter, var bara jag som hade lokaliserat lite fel på kyrkogården :S... pinsamt men sant! Jag fick hjälp av kyrkvaktmästaren att hitta den...

Tror jag skall börja "samla" på släktingars gravar i framtiden när man kan skriva över dem så att säga.... :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.