Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 8495 ggr
elefantetortuga
2011-09-19 20:58

Regler för gravar?!

Jag saknar min gamelfarmor och gamelfarfars gravsten på den gravplats som de skall ligga på. Den som begravdes sist på denna platsen var begravd i sep 1960… men visst får man inte bara ta bort gravar så där?

Jag vill veta hur man kan få bevara gravarna så som de är…

/Malin

Annons:
uffelarsen
2011-09-19 21:01
#1

Man betalar ett "arrende"  för gravplatsen , i min mormors fall var det 25år därefter tar man helt enkelt bort graven. Men jag tror att det är lite olika beroende var man bor.

EvaMorfi
2011-09-19 21:12
#2

Jag står som innehavare av en gravplats med gravrätt i evinnerlig tid. Jag har ett gravbrev utfärdat 1877. En kvinna och hennes nyfödda barn begravdes där då. Kvinnans systerdotter överlätt gravplatsen till min morfar och mormor i början av 50-talet. När mormor och morfar gick bort gravsattes deras aska där. Arrendet betalades 1877.

Jag tror att man kan begära förlängning av gravrätt innan den går ut. Gör man inte det tillfaller graven kyrkogårdsförvaltningen. Likaså om man missköter graven så kan man förlora gravrätten sen man blivit varnad.

svenake
2011-09-19 21:17
#3

Man kan även begära förlängning   EFTER att gravrätten gått ut,  OM graven skulle råka finnas kvar.  Det har jag lyckats med.   Lycka till.

elefantetortuga
2011-09-20 16:02
#4

Det sägs att min farbror och hans fru köpte denna graven när jag var liten och har den i livstid… jag har nu försökt kontakta min farbror för att kolla med honom, väntar på svar från honom. Men om det är så att hans gravrätt har gått ut kan jag ta över den om han låter mig göra det?

Malin

AndersE
2011-09-20 21:37
#5

Det är nog svårt att svara på vilka regler som gäller. Av det jag fått höra varierar det i tid och rum - dvs reglerna har ändrats under årens lopp och det skiljer sig mycket mellan olikka kyrkogårdar.

Min erfarenhet är också att man oftast blir mycket väl mottagen då man kontaktar kyrkogårdsförvaltningar och ställer frågor.

elefantetortuga
2011-09-23 21:28
#6

Jag har nu hittat graven jag letade efter, var bara jag som hade lokaliserat lite fel på kyrkogården :S… pinsamt men sant! Jag fick hjälp av kyrkvaktmästaren att hitta den…

Tror jag skall börja "samla" på släktingars gravar i framtiden när man kan skriva över dem så att säga…. :)

Annons:
AndersE
2011-09-23 21:31
#7

#6 Ett sätt att "bevara" dem kan vara att delta i ett av de många projekt som finns, dvs fotografera gravplatsen och komplettera med kända fakta.

Upp till toppen
Annons: