Annons:
Etiketterböckerlästips
Läst 5395 ggr
Alsterolle
2011-09-02 08:16

Kartforskning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just utkommen bok - Sveriges Släktforskarförbunds Handbok 3 "KART-forskning".

Jag tänkte lägga in en liten presentation i nästa nummer av vår föreningstidning.

Jag har bild från nätet men undrar om någon redan införskaffat boken och skulle kunna scanna in eventuell beskrivningstext. Jag har letat, men inte ens förbundets bokhandel har beskrivning av innehållet.

Annons:
Ingegerd
2011-09-03 20:02
#1

Jag köpte boken i Norrköping. Det är ingen beskrivningstext någonstans, vad jag kan se, utan en karta på både fram- och baksida av pärmen. Författarnas förord är det väl knappast som du är ute efter?

En liten sammanfattning av innehållsförteckningen:

Kartinformation: Lantmäteriets historia, Andra lantmäteriakter, Andra intressanta lantmäterikartor, Kartor på Krigsarkivet m.m.

Analog kartforskning: Överläggsteknik, Exempel på kartforskning, Här låg torpet m.m.

Digital kartforskning: Varifrån kom släktingarna och vart tog de vägen?, Vad hände vid laga skiftet?, …. Gården Tokarp, Mjäldrunga (P)

Det ingår en CD-skiva tillsammans med boken. Jag har inte börjat läsa än och har inte heller satt CD-skivan i datorn, så jag kan tyvärr inte ge något utlåtande om boken.

Alsterolle
2011-09-03 21:36
#2

Ingegerd!

Tack för info. Räcker nog till för en kortfattad beskrivning.
Som sagt, letade förgäves i Rötters Bokhandel efter info men icke…

Trevlig helg!

Ingegerd
2011-09-03 21:58
#3

Trevlig helg önskar jag dig och de dina också.

chrissan
2011-09-05 07:12
#4

Det är väldigt intressan att jobba med gamla kartor och kartöverlägg. Jag har under våren gått två kurser, en i digitala kartor med bl a överlägg (GIS) och en i agrarhistoria där man använder kartöverlägg. Dessutom ingick det i sommarkursen jag gick. Man kan gå en speceill kurs just i kartöverlägg och gamla kartor på Lantbruksuniversitetet, undervisning 1 gång i veckan mellan januari och mars. Där går många som är rätt seniora och som kommer från olika delar av landet. Kravet är att man har allmän behörighet till högskolestudier.

Cheyenne
2011-09-05 09:26
#5

Nu finns det information om handboken på Rötters förstasida.

svenake
2011-09-05 18:29
#6

Detta verkar oerhört farligt för mej,   för jag har "kartomani"  Glad

Samlar på kartor, (tyvärr inga gamla eller värdefulla)  har minst en hyllmeter.

Kan man gå en sådan kurs på distans?  Jag måste nog öka antalet timmar på mitt dygn!

Tips;  det finns flygfoto på nätet från 1939-1945 över hela skåne.

Där kan man sitta och titta många timmar.

Annons:
chrissan
2011-09-05 18:49
#7

Den var inte på distans förra terminen, men kanske blir (?), det är möte mindre än en gång i veckan, men det är långt om man bor i Skåne. Några reste 30 mil till kursen.

Upp till toppen
Annons: