Annons:
Etikettutflyktstips
Läst 8209 ggr
svenne
2011-07-20 09:50

Släktforskardagarna 2011

Det börjar dra ihop sig inför släktforskardagarna som i år hålls i Norrköping.

Länk

Evenemanget tenderar att växa i storlek för varje år som går.
Är det några av Er som tänker besöka Norrköping helgen 26-28 augusti?
Själv åker jag dit på lördagen för att gå runt och botanisera i det som finns tillgängligt och tänker stanna över till söndagen för att delta i kvällens jubiléumsbankett, det vore roligt om några "Proveniensare" kunde sammanstråla en stund.

Annons:
chrissan
2011-07-20 10:27
#1

Ska se om det finns några hotellrum kvar, annars får jag åka hem på lördagkvällen. Men vi kan väl bestämma en tid för Proveniensmöte?

Cheyenne
2011-07-20 11:01
#2

Jag ska inte dit men jag hoppas alla som planerar att åka, får en trevlig vistelse.

chrissan
2011-07-20 11:14
#3

Synd! Det hade varit kul att träffas

svenne
2011-07-20 11:16
#4

Ja, det var tråkigt men det går väl flera tåg i framtiden.
Chris, visst kan vi fixa ett sammanträffande, det blir säkert flera som annonserar sitt deltagande….

swemah
2011-07-20 13:20
#5

Deltagande i en fantastisk monter i två dagar, naturligtvis tillhörande Genealogiska Föreningen, och även lördagens bankett gör att jag finns på plats. Hur det blir med tiden får det kommande tjänstgöringsschemat utvisa, just nu vet jag bara att stämman upptar några lördagstimmar

Cheyenne
2011-07-20 13:46
#6

#5 Kan ju inte bli annat än bra när det är du i kombo med resten av GF Kyss

Annons:
AndersE
2011-07-20 15:53
#7

Tror jag får svårt att infinna mig…

chrissan
2011-07-20 18:06
#8

Tja, du har ju kontakter inom flyget Skrattande

Cheyenne
2011-07-20 18:15
#9

chrissan, ska inte du stå i GF's monter?

chrissan
2011-07-20 19:13
#10

Jo det ska jag men jag kan inte besämma när innn jag vet jobbschemat

Linda-A
2011-07-20 19:44
#11

Jag har i princip bestämt mig för att åka dit. Systern min bor ju bara ett stenkast från mässhallen. Jag funderar på att gå på några spännande föredrag och fynda nyttiga cd's och böcker.

svenne
2011-07-20 20:20
#12

Om inget oförutsett inträffar kommer jag att finnas i "Värmlandsmontern" iaf de två sista timmarna på lördag, sedan får man väl ge sej iväg till hotellet för att vidta förberedelser inför kvällens tjosanhejsan.

Anders, har inte Du flygcertifikat?Skrattande

Ingegerd
2011-07-20 23:35
#13

Jag har inte bestämt mig än, men kanske blir det dagsturer med tåg Södertälje-Norrköping T/R utan övernattning.

Annons:
KriAn
2011-07-21 07:53
#14

Jag kommer att vara där under helgen och kika runt.

sonjsbo
2011-07-21 20:10
#15

Kommer inte i år. Fick investera i en ny dator istället, den gamla havererade. Alla bilder försvann men de flesta kunde årerskapas från flera kameraminnen som jag sparat. Som tur är har vi har barn som ställer upp för att överföra mina dokument och få min nya dator att fungera.

Sannes
2011-07-21 21:08
#16

Det blir inget Norrköping för mig heller, jag vägrar att besöka den staden något mer i år. Har varit där två gånger och båda gångerna har mitt fotbollslag förlorat. Skit stad! :)

Eller nja, visst skulle jag kunna åka dit igen men det lockar mig inte alls i år, tycker att Örebro och Norrköping ligger på samma håll. Så jag sparar pengarna till Gävle istället, för dit vill jag gärna åka.
Några av årets sparade slantar kommer dessutom att spenderas i Norge när den norska släktforskningsdagen är, tänkte ta en dag extra där för att studera diverse bygdeböcker på biblioteket.

Tord
2011-07-22 12:55
#17

Att Norrping och Örebro ligger åt "samma håll" var något nytt för mig! CoolDå jag kör till Norrping kör jag i stort sett rakt söderut, då jag kör till Örebro kör jag en liten bit söderut, därefter bär det rakt västerut. Nog om detta.

Tråkigt att flera som brukar komma inte kommer. Samtidigt är det naturligtvis roligt att många kommer, det kan aldrig bli för många. Jag kommer, som vanligt, att tillbringa mycken tid i SSGFs monter. På lördagen blir det ett par timmar på förbundsstämman, där motioner ska försvaras och förmodligen avslås! Åker dit på torsdagen för att kunna delta i ordförandekonferensen på fredagen. Äter "ordförandemiddag" på fredagskvällen. Är i egenskap av föreningsordförande inbjuden av förbundet till lördagens bankett, så dit kommer jag och hoppas att träffa på många av er.. Vi ses i Norrping!

svenake
2011-07-22 16:38
#18

#15   Saknar du något från din hårddisk så finns hjälp att få.

En hårddisk kan man nästan alltid återskapa det mesta ifrån.

sonjsbo
2011-07-22 17:27
#19

#18 Misstänker det. Väntar bara på att semestrarna tar slut så jag kan vända mig till någon som kan betydligt mer än vad jag kan.

bokesliden
2011-07-29 19:01
#20

Det finns en chans att jag dyker upp på lördagen. Cool

Annons:
Linda-A
2011-07-31 14:52
#21

Nu har jag beställt tågbiljetter :-)

Jag har en fråga om pengar till er som varit på mässor förut. Finns det mycket cd/dvd-skivor och böcker till salu? Skiljer det sig något i pris jämfört med annars? Är det enbart kontanter som gäller om man ska handla eller kan man betala med bankkort?

Cheyenne
2011-07-31 15:49
#22

#21

Det kan vara värt att gå runt och jämföra priserna. Flera av utställarna säljer samma produkter och då kan priset variera. Många föreningar samt Sveriges Släktforskarförbund, brukar också passa på att lansera en ny skiva eller bok i samband med Släktforskardagarna och då med ett förmånligt mässpris.

Och ja, en stor del av mässan består faktiskt av försäljning av CD/DVD-skivor, böcker, antavlor och annat relaterat till släktforskning, men då upptäcker man å andra sidan också produkter som man kanske inte annars hade funnit via internet.

Hos förbundet kan man betala med kort (nytt förra året i Örebro). Tveksamt om föreningarna kan erbjuda kortbetalning….!

Linda-A
2011-07-31 16:34
#23

#22 Tack för ditt svar! Det ante mig att det var mestadels kontanter som gällde, men lika bra att fråga ändå!

Bra tips med att jämföra priser mellan de olika försäljarna!

Det ska bli spännande detta och jag hoppas hinna med en del av föreläsningarna också, det fanns många som verkar spännande och intressanta!

Anna-hfg
2011-08-01 22:51
#24

Jag kommer inte heller. Jobbar som vanligt. Och så är jag inte hågad att resa långt för att gå på mässa. Fast jag gärna hade åkt till bokmässan i Gbg men det blir aldrig av. Nä det får bli när mässan ligger runt knuten.

svenake
2011-08-02 00:16
#25

Kommer förmodligen att komma dit några timmar men sedan måste jag iväg -  och släktforska!  Glad

Önskar jag hade ett riktigt bra frågeschema att använda.  Ska intervjua en släkting.

AndersE
2011-08-02 12:48
#26

#25 Några intervjutips finns här - länk

svenake
2011-08-02 22:13
#27

Jo  Anders -  jag har tidigare läst sidorna med stor behållning- och jag brukar  spela in och det ska jag göra även denna gång. Det jag tänkte på var mera ;  Frågelista.

Annars brukar jag lägga ett (gammalt) fotoalbum framför personen, filma ner mot bilderna och ställa frågorna, "När var hur vem vad och varför. "

Men jag har någonstans sett ett bra frågeformulär  sammanställt av tredjeklassare!!!!  som skulle hem och intervjua sina  morföräldrar/farföräldrar.  En sådan frågelista söker jag.

Annons:
svenne
2011-08-04 21:47
#28

Det där med att lägga upp ett gammalt fotoalbum under näsan på de gamla är inte dumt alls. Då brukar det komma information som ett rinnande vatten, jag och en kusin hälsade på en 95-årig släkting härom veckan och han identifierade en massa personer på gamla kort.

Man måste ha i åtanke att även om de är gamla så är inte alla senila…

svenake
2011-08-04 23:56
#29

Glad Tack för det!  Glad

Alsterolle
2011-08-05 14:09
#30

Frågeformulär:

Hittade för ett tag sedan:

http://www.findtree.co.uk/children.html

gjorde en snabböversättning med Google translate som bifogas

svenake
2011-08-05 19:42
#31

Perfekt!  Precis ett sånt jag sökt.  Tackar. Glad

svenake
2011-08-05 19:56
#32

Har tidigare ställt frågor liknande dessa men just saknat strukturen.

Alsterolle
2011-08-08 16:38
#33

Jag har gjort lite omdisponeringar och stannar tills på söndagen.

Om jag får plats på jubileumsmiddagen (letar efter hur man anmäler sig! Tar gärna emot tips) så hoppas jag få tillfälle att träffa många av mina Proveniens-vänner.

svenne
2011-08-08 20:40
#34

Anmälningsblankett för deltagande i middagen på lördag kväll.

Länk

Annons:
Yred3
2011-08-09 00:49
#35

Länken fungerade inte.

Alsterolle
2011-08-09 07:28
#36

Fungerade för mig!

svenne
2011-08-21 22:24
#37

Knappt en vecka kvar till Norrköping.
Det vore kul om de "Proveniensare" som åker dit kunde sammanstråla på något sätt.

Därför är det väl lämpligt att vi kan nå varandra, så att uppge sitt mobiltelefonnummer här är väl inte helt fel.

Om någon mot all förmodanSkrattande skulle vilja träffa mej så har jag mobilnummer 0730-484619.

Väl mött i Norrköping!

Yred3
2011-08-21 22:53
#38

Jag hade väldigt gärna velat var med er i Norrköping. Hade jag varit på plats så hade jag frågat om lantmätaren Jöran Hollstensson föddes i Norrköping. Han arbetade i vart fall där och var gift där men hustrun dog och han gifte om sig och levde resten av livet i Hedemora och fick två söner Johan och Anders, födda på 1670-talet. Den senare är en anfader till mig.

Ha det bäst!

Ingegerd
2011-08-22 11:31
#39

Mitt mobilnr är 0760-836387. Jag räknar med att komma vid 10-tiden på lördag, tåget kommer in 9.25 om jag minns rätt.

Yred3
2011-08-23 23:08
#40

Menar du att jag kan ringa och höra med dig om de har något om Jöran Hollstensson eller??

chrissan
2011-08-25 07:10
#41

Telefonnumret är nog svar på Svennes inlägg!

Har du kollat i denna bok:

Svenska Landtmätare 1628-1900

av Viktor Ekstrand

Finns på större bibliotek, t ex universitetsbibliotek. Kolla i libris.kb.se

Annons:
chrissan
2011-08-25 07:16
#42

Hur många Jöran Hollstensson finns det? Tidpunkterna jag hitta i olika frågor på närforum stämmer dåligt. Det finns i alla fall en med det namnet som gifter sig i Norrköping St Olai 1 juni 1641

Norrköpings S:t Olai CI:1 (1636-1660) Bild 7 / sid 9 (AID: v39412.b7.s9, NAD: SE/VALA/00273)

Yred3
2011-08-26 12:01
#43

Förlåt dröjsmålet! Vi tog ledigt ett par dar. Har målat  min svärmors föräldrahem. det är en gammal Norrbottensgård.

Jag känner bara till en Jöran Hollstensson  som är lantmätare. Hans fru i Norrköping Gunnil Simonsdotter dör 1666. Han gifter om sig 16671120 men det står inte med vem. Han fortsatte att bo i Hedemora och dör där  mpå 1720-talet. Har fortfarnde inte min forskning på dator….. Så om han kan ha gift sig då vet jag inte. Just kring Norrköping finns det många Holsten och Holstensson.

Jag ska beställa boken på biblioteket som jag inte har sett förut.

Cheyenne
2011-08-28 10:19
#44

Någon som eventuellt är hemkommen från Norrköping och vill berätta hur det var?

Cheyenne
2011-08-28 19:04
#46

Tack snällaste Olle!

Där var ju ett antal bekanta ansikten och kul att se!

KriAn
2011-08-28 20:41
#47

Nu har jag kommit hem och även fått sova en timma, det behövdes…

Tack för trevliga bilder Olle

AndersE
2011-08-28 21:39
#48

Jag tackar också för bilderna Olle!

Annons:
Yred3
2011-08-29 10:26
#49

Tack för bilderna, det var jättesnällt.

svenake
2011-08-30 01:21
#50

Tackar för bilderna!

#44  Jag var där ett antal timmar på lördagen, det var knökfullt, trevlig stämmning,  tredubbla led framför de flesta bord. Hittade inga nya CD-skivor,  -  men en massa andra tips.

Jag kommer förmodligen att  ta denna kursen

http://slaktkurs.lendin.se/

Man kan alltid låra något nytt.

svenake
2011-08-30 01:24
#51

Det enda jag inte hittade var  "MinSläkt"    men det anväder jag ju redan. Glad

chrissan
2011-08-30 10:19
#52

Var där ett kort tag på lördagen, men halvdöv och febrig som jag var åkte jag hem tidigt. Köpte dock en hel del saker bl a nya CD Stockholmsbrott från Stadsarkivet.

Cheyenne
2011-08-30 11:02
#53

#52 Låter spännande! Ja, CD-skivan alltså. Är det Stockholms Stadsarkiv som säljer den? Hittade den inte på deras hemsida, därimot deras andra CD-skivor, varpå jag fick en smärre chock när jag såg priserna…..!

chrissan
2011-08-30 11:08
#54

Den kostade 80 kronor i Norrköping. Var hittade du deras CD?

De ska ge ut de nyregistrerade som CD sade Johan Gidlöf, bra tycker jag som föredrar CD

chrissan
2011-08-30 11:09
#55

Nu hittade jag dem - billiga! Rekommenderas varmt

Annons:
Cheyenne
2011-08-30 11:15
#56

Ja, det är faktiskt inte helt lätt att hitta Stadsarkivets "bokhandel" men adressen är http://www.ssa.stockholm.se/sv/Bestall/Stadsarkivets-publikationer/Digitala-publikationer/

CD-skivan Gamla Stan under 750 år = 100 kr + porto och emballage

CD-skivan Kungsholmen = Dito pris

CD-skivan Söder i våra hjärtan = Dito pris

Cheyenne
2011-08-30 11:17
#57

Ja, jag äger samtliga tre plus Klara-skivan vilka jag köpt i Rötterbokhandeln under årens lopp…..!

Cheyenne
2011-08-30 11:21
#58

Gamla Stan; Icke medlem 345 kr + porto + fakturaavgift (om man inte väljer att betala med kort)

Kungsholmen; Icke medlem 445 kr + porto + fakturaavgift (i övrigt se ovan)

Söder i våra hjärtan; Icke medlem 245 kr (i övrigt som ovan)

Sannes
2011-08-31 19:16
#59

Jag tackar Cheyenne för tipset om att man kan köpa cd skivorna via nätet hos Stockholms Stadsarkiv. Jag har väldigt gärna velat ha Stockholmsskivorna men har tyckt att det var ruskigt dyra i Rötters bokhandel men nu så, nu blev det genast mycket billigare.

Tord
2011-09-01 00:48
#60

Jo, jag var på släktforskardagarna fredag, lördag, söndag. Ingegerd kom och hälsade på i SSGFs monter. Såg ej någon annan proveniensare denna gång. Tillbringade ett antal timmar på stämman. Beträffande motioner var det både bifall och avslag. Stämman fungerde väl, med en utmärkt ordförande, till vardags kommunalråd i Norrköping. Köpte två DVD-skivor, SMED 7 (där jag hittade ett antal anor) och Svenska släkter, båda användbara för mig.

Cheyenne
2011-09-01 06:15
#61

Tack för att du delade med dig Tord.

swemah
2011-09-01 15:51
#62

Tack Tord för att du inte såg mig (men jag var där)

Annons:
svenne
2011-09-01 20:35
#63

Jag kom dit på lördagen och stannade kvar till söndagen då jag hade lite tjänstgöring i "Värmlandsmontern" på lördag eftermiddag.

Av proveniensarna pratade jag med KriAn, Chrissan, swemah samt givetvis med min reskamrat Alsterolle.

Tord, dej såg jag i Storstockholms monter men det blev inte tillfälle att prata med dej, det var rätt körigt stundtals.

Middagen på kvällen var också trevlig, bandet som spelade Beatleslåtar var bra tycker jag. 

Fina bilder som alltid när du fotograferar, Olle!

AndersB
2011-09-03 10:15
#64

Jag var inte med i år (inga AF-moderatorföredrag och träffar denna gång). Kul att se dina bilder, Olle!

Blev lite förvånad när jag såg att kanslipersonalen fick priser men ingen Cheyenne så långt ögat nådde. Vad har hänt?

Har du slutat, eller var det födelsedagen som kom i vägen? Om du slutat, vem har hand om Roots (Rötters engelska avdelning) numera?


Cheyenne
2011-09-03 15:01
#65

#64

Tråkigt att inte uppmärksamma det hästjobb som moderatorerna gör på frivillig basis och på sin privata tid.

Jag slutade den 25 maj på egen begäran.

Enligt artikel i HD är det nu Webredaktören Therese Thorgersen som ansvarar för Swedish Roots. Men hon har inte uppdaterat sidan sedan jag slutade.

Ingegerd
2011-09-03 19:43
#66

Jag var vid Värmlandsmontern flera gånger under lördagen, dock inte på eftermiddagen eftersom jag är en sammanträdesmänniska som gillar årsmöten, så jag satt som åhörare på stämman.

På söndagen kom jag först vid 12-tiden, första tågförbindelsen från Gnesta, Två föreläsningar som jag hade velat höra var redan fullbokade. Var i alla fall på Leif Jacobssons föreläsning om foton och föremål i släktforskningen (minns inte exakt hur rubriken löd) och tyckte det var intressant. En hel del kände jag dock igen efter att ha hört honom i Eskilstuna för ett år sen.

Så pratade jag en del med Anna-Lena H om dödboksprojektet. Jag undrade om en fil som jag skickat in till förra versionen hade kommit på avvägar, då jag har hittat så många Västerledsbor med okänd födelseort, trots att jag hade kompletterat så mycket. Hur det var med den saken är förstås omöjligt att veta. Jag får göra en ny genomgång och skicka in en ny fil till henne inför nästa utgåva.

Jag har också saknat dig, Cheyenne, både på bilden av kanslipersonalen och i presentationerna av styrelse och personal under Förbunds-Nytt, så jag hade tänkt fråga om du har slutat.

Hoppas du hittar något annat jobb och att du ska trivas med det. Eller det kanske du redan har gjort?

Cheyenne
2011-09-03 21:29
#67

AndersB och Ingegerd. Jag blir smått förvånad av era inlägg här om min anställning på förbundet. Ni har båda min privata mailadress och kontaktuppgifter på FB. Självklart diskuterar jag inte här - på ett mer eller mindre öppet forum - mitt beslut att sluta på förbundskansliet. Självklart slänger jag INTE in hatten för att Släktforskardagarna råkar krocka med min födelsedag. Jag firade min förra födelsedag med att kliva upp vid 5 på morgonen för tågresa till Örebro och tillbringade sedan resten av dagen med att bygga monter. Att ens få den frågan är sårande.

swemah
2011-09-03 23:07
#68

Lördagkväll, det har redan gått en vecka sedan Släktforskardagarna och snart har jag väl landat Skrattande

Det började redan på fredag, med att lasta bilen i Solna med både det ena och det andra, att ta sig till Norrköping är ju inte svårt och fram till konferensområdet gick det bra, men uj vad parkeringen kostade.

Efter urlastning startade bygget, platsen såg inte riktigt ut som vi trott när vi fick ritningen, så det blev till att tänka om. Upp med 42 tumsskärmarna, fram med affischer och plocka med grejor.

Lördag, monterstående eller ska vi säga monterpratande. Mycket folk, ett sorl i lokalen som bara steg och det gjorde föreningens (Genealogiska Föreningen) medlemsantal också. Halva dagen gick sen åt till stämman, längsta tiden tog nog uppropet och de voteringar som blev fallet när det var svårt att avgöra vilket förslag som fick flest röster.

Söndagen kändes lite mer avslagen, inte lika mycket folk, men trevligt hade vi ändå. Vid nerpackning konstaterades att vi fått 87 nya medlemmar, jättebra.

Skönt att komma hem på kvällen, undrar om det var tinitus eller bar mäss-sorl som surrade i huvudet.

PS Fredagens buffe och lördagens middag får andra beskriva, jag bara njöt! DS

Tord
2011-09-07 12:16
#69

Har inte varit inne i detta forum under ett antal dagar och just dessa dagar har det ju kommit in ett flertal inlägg. Det mesta har nu avhandlats och redovisats, så det finns inte så mycket att tillägga. Men Mats, visst träffades viCool Då jag i mitt inlägg några rader upp talar om "Proveniensare" menar jag naturligtvis sådana som jag vanligtvis endast träffar här i forumet. Du och jag ses ju ständigt och jämtRynkar på näsan Beträffande parkeringsavgiften i Norrping var den ju inte så hög då man parkerade vid hotellet.

Nu får vi börja planera för nästa års dagar i Gefle. Hoppas att man träffar fler Proveniensare då.

Annons:
Yred3
2011-09-09 01:20
#70

Nu har jag fått låna Ekstrands; Svenska landtmätare och det visar sig att uppgifterna om Jöran Hollstensson är både felaktiga och knapphändiga. Han levde i Norrköping under den tiden som det står att han levde i Hedemora. Jag har inte hittat var och när han är född.

Upp till toppen
Annons: