Annons:
Etikettsläkter
Läst 6785 ggr
[WX5]
2011-07-15 06:38

Hur släktforska gratis?

Jag vet att det konstar pengar. Det var en som sa det till mig men finns det verkligen ingen chans att göra detta gratis?

Samma personen letade reda på min familj men jag har tappat bort det jag skrev upp. Gråter SÅ nu vill jag åter hämta dessa informationer. Har inte kvar hennes kontaktuppgifter.

Annons:
AndersE
2011-07-15 14:03
#1

#0 Det finns en hel del tillgängligt gratis på internet och de flesta bibliotek har datorer med betalda abonnemang som man kan använda.

Det bästa är nog om du tydligare frågar vilka uppgifter du söker så finns det många här som kan svara på om det du söker finns och var.

Bäst - och gratis - är att börja fråga familj och släkt vad de vet.

Lite tips kan du få om du klickar "Artklar" uppe till vänster och letar under "Släktforskning". Där finns några artiklar med nybörjartips.

[WX5]
2011-07-15 14:51
#2

Tack. Skall kolla in dom.

svenake
2011-07-15 16:25
#3

Håller med Anders.  Man kan ALDRIG få tillräckligt med information av släkt och familj.

Ta med en mp3 spelare och spela in när ni sitter och går igenom gamla fotoalbum, och svar pådom klassiska frågorna

när

var

hur

vem

vad

varför

vid VARJE bild.  Man kan ALDRIG få tillräckligt med information (jag vet att jag upprepar mej Glad )     Sedan kan forska vidare, gratis,  på bibliotek och Landsarkiv.

[WX5]
2011-07-15 17:00
#4

Ja om det vore så enkelt. Rynkar på näsan

Har inga familjealbum och min närmsta släkting är min mamma och hon vet typ inte så mycket.

AndersE
2011-07-15 21:07
#5

Tänk inte bara "närmsta släkting". Tänk farfars kusiner och mammas moster…

[WX5]
2011-07-15 21:46
#6

Finns inte så kvar i livet. Den enda jag har är mamma. Resten av släkten har jag inte pratat med sen jag var liten.

Annons:
Bjornen
2011-07-18 19:23
#7

Finska kyrkböcker finns gratis på nätet och enligt svenska kyrkböcker. Även Norges och Danmarks kyrkböcker finns gratis på nätet, men lite annorlunda upplagt.

Svenska kyrkböcker finns på de flesta större svenska bibilotek som olika abonnemang och ev. lokala mikrokort.

Fråga på bibiloteket i Mariehamn om de har abonnemang på något av de svenska kyrkböckerna. Om inte borde det kunna skaffas om tillräckligt många frågar efter det.

Släktuppgifter kan oftast fås av också avlägsna släktingar.

[WX5]
2011-07-18 20:26
#8

Tack jag skall fråga om detta på Biblioteket.

Upp till toppen
Annons: