Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen 01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter

28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
27 -- Släkter

Hur släktforska gratis?

2011-07-15 06:38 #0 av: [WX5]

Jag vet att det konstar pengar. Det var en som sa det till mig men finns det verkligen ingen chans att göra detta gratis?

Samma personen letade reda på min familj men jag har tappat bort det jag skrev upp. Gråter SÅ nu vill jag åter hämta dessa informationer. Har inte kvar hennes kontaktuppgifter.

MVH Emilia

Sajtvärd på Åland. Söker medarbetare, PM vid intresse.
Medarbetare på Kost, Öl och Social fobi.

Anmäl
2011-07-15 14:03 #1 av: AndersE

#0 Det finns en hel del tillgängligt gratis på internet och de flesta bibliotek har datorer med betalda abonnemang som man kan använda.

Det bästa är nog om du tydligare frågar vilka uppgifter du söker så finns det många här som kan svara på om det du söker finns och var.

Bäst - och gratis - är att börja fråga familj och släkt vad de vet.

Lite tips kan du få om du klickar "Artklar" uppe till vänster och letar under "Släktforskning". Där finns några artiklar med nybörjartips.

Anmäl
2011-07-15 14:51 #2 av: [WX5]

Tack. Skall kolla in dom.

MVH Emilia

Anmäl
2011-07-15 16:25 #3 av: svenake

Håller med Anders.  Man kan ALDRIG få tillräckligt med information av släkt och familj.

Ta med en mp3 spelare och spela in när ni sitter och går igenom gamla fotoalbum, och svar pådom klassiska frågorna

när

var

hur

vem

vad

varför

vid VARJE bild.  Man kan ALDRIG få tillräckligt med information (jag vet att jag upprepar mej Glad )     Sedan kan forska vidare, gratis,  på bibliotek och Landsarkiv.

Anmäl
2011-07-15 17:00 #4 av: [WX5]

Ja om det vore så enkelt. Rynkar på näsan

Har inga familjealbum och min närmsta släkting är min mamma och hon vet typ inte så mycket.

MVH Emilia

Anmäl
2011-07-15 21:07 #5 av: AndersE

Tänk inte bara "närmsta släkting". Tänk farfars kusiner och mammas moster...

Anmäl
2011-07-15 21:46 #6 av: [WX5]

Finns inte så kvar i livet. Den enda jag har är mamma. Resten av släkten har jag inte pratat med sen jag var liten.

MVH Emilia

Anmäl
2011-07-18 19:23 #7 av: Bjornen

Finska kyrkböcker finns gratis på nätet och enligt svenska kyrkböcker. Även Norges och Danmarks kyrkböcker finns gratis på nätet, men lite annorlunda upplagt.

Svenska kyrkböcker finns på de flesta större svenska bibilotek som olika abonnemang och ev. lokala mikrokort.

Fråga på bibiloteket i Mariehamn om de har abonnemang på något av de svenska kyrkböckerna. Om inte borde det kunna skaffas om tillräckligt många frågar efter det.

Släktuppgifter kan oftast fås av också avlägsna släktingar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.