Annons:
Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 4388 ggr
maltemus
2011-04-30 09:49

genetik

vi har en ärftlig form av färgblindhet i familjen som männen får ,kvinnorna blir inte det.jag satt härom kvällen och funderade var genen kom ifrån och kom fram till att min morfars okände morfar förde in den i släkten.det här ger mitt sökande efter honom ett steg framåt,jag letar altså efterb en man som levde på slutet av 1800-talet och var färgblind.hjälper det mig i mitt sökande?nej,men det är en rolig liten detalj.

Annons:
AndersE
2011-04-30 22:33
#1

Det är rätt kul när man kan följa en sådan grej. Alla mina fyra barn är brunögda och jag vet att den genen kommer från deras farfars morfar. Jag har en bild av hans föräldrar, men den är så klart i svart vitt och även om jag tror att de bruna ögonen kommer från pappan så kan jag inte vara helt säker…

Ganos
2011-05-07 16:29
#2

Nån liten hjälp kan det kanske bli, jag såg ett danskt program om ärftliga, ovanliga sjukdomar. Forskarna lyckades nysta upp ett enormt släktträd över sina nu levande patienter och tro det eller ej - alla härstammade från samma par där mutationen slagit igenom för ca 300 år sen. Glad

maltemus
2011-05-08 19:22
#3

det programet hade jag velat se det låter intressant.men som sagt det är mest en kul grej det är ju ingen dödlig sjukdom.jag vet själv inte om jag är bärare eller inte men känner inte något behov av att ta reda på det heller.

Upp till toppen
Annons: