Annons:
Etikettföremål
Läst 4084 ggr
[Cheete]
2011-04-04 18:25

Har hittat "metallskrot"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var idag ute och gick uppe i skogen på en grusväg när jag ser nåt som ser alldeles för rakt och människogjort ut för att det ska kunna vara en sten. Petar på objektet med skon och får upp det ur den mättade grusvägen.

"Metallskrotet" är ca 12cm brett, ca 22cm långt och ca 1cm tjockt. Det verkar inte vara helt då det ser ut att ha gått sönder vid nåt tillfälle. Se bild!

Den har dessutom ett fyrkantigt "hål" i sej. Återigen, se bild!

Vid första anblicken trodde jag att det var ett yxhuvud, men efter att ha tittat närmare så konstaterar jag att "metallskrotet" har gått sönder nån gång och att det verkar ha varit rektangulärt.

Jag vet inte vad det är eller vad det kan ha använts till. Vad tror ni att det har varit och vad har man använt det till?

Ska försöka få bättre bilder på det när det har blivit rentvättat och torrt.

Annons:
[Cheete]
2011-04-04 20:45
#1

Har kollat upp "skrotet" nu och det har inga stämplar eller liknande på sig. Det är helt "rent".

Batteriet i kameran har lagt av för tillfället, så jag får ta bilder på den torra metallen imorgon.

Gnidde
2011-04-05 08:48
#2

Gissningsvis ett sär till en vägskrapa/väghyvel eller liknande.

Hälsningar Gnidde.

kajsa-kavat
2011-04-06 19:24
#3

Kanske någon bonde som åkt med traktor och något redskap och redskapet gått sönder, en bit tappats från tex en plog.

svenne
2011-04-06 19:56
#4

Verkar vara något av senare datum i alla fall, säkert inget som är av arkeologiskt intresse…

Upp till toppen
Annons: